vrijdag 3 maart 2023

REIS SPANJE – WEEK 6 – 25 februari t/m 3 maart 2023

Zaterdag 25 februari 2023 – Urbanova tot Santa Pola (CC 88849 N 38.22512 W 0.51139) – 10 km

Beetje waardeloze nacht omdat ik aan de diarree ben. We besluiten om even naar het stadje el Gran Alicant te rijden om de was weer te doen. Daar is de app P4N toch echt ideaal voor want je kunt hier heel veel wasserettes op vinden. Dan even kijken op Google satelliet of je er gemakkelijk kunt parkeren met de camper. Dat kan allemaal bij deze wasserette, dus is de keus snel gemaakt. Bij deze wasserette kun je gewoon met je pin pas betalen, helemaal ideaal. Alle was past in 1 grote machine. Tussendoor even boodschappen doen, dan alles in 1 grote droger en na iets meer dan een uurtje is alles weer schoon en dat voor € 14,=. De plek die we hebben uitgekozen, is dezelfde waar we vorig jaar ook al hebben gestaan. In een natuurgebied direct aan zee. Het is wel een erg geliefde plek want hier staan altijd enorm veel campers. De meeste staan vlak langs de zee en daar sta je dan ook erg op elkaar gepropt. Wij kiezen voor een groot terrein wat er net achter ligt. Veel meer ruimte en privacy. Al blijf je je verbazen over sommige campers die soms met fietsen, scooters of zelfs met een touwtje hun plek afbakenen. Hallo mensen, die is een vrij plek, je hebt echt nergens recht op hoor! En nou moeten jullie niet generaliseren en denken “dat zullen wel Duitsers zijn”. Nee dat gebeurt met alle nationaliteiten en ook Nederlanders kunnen er een houtje van. Nou ja, wij vinden een prima plek. Ik voel me erg moe en gammel na die onrustige nacht. Zo moe dat ik ’s middags zelfs een uurtje in slaap val. Niets voor mij.

Grappig standbeeld gemaakt van hoefijzers vlakbij de wasserette.

Ons plekje bij Santa Pola.

Je kunt ook vlak aan de zee staan, maar daar sta je heel erg op elkaar.

Achter ons een heuvel met daarop het stadje.

Zondag 26 februari 2023 – Santa Pola (CC 88849 N 38.22512 W 0.51139) – 0 km

Gelukkig voel ik me al weer een stuk beter. We gaan eerst een lekker stuk wandelen. In de verte zien we Alicante met de eeuwige vliegtuigen die maar blijven aanvliegen. Is het bij de campers zo druk, als je eenmaal het groen in loopt, is het heerlijk rustig. De rest van de dag doen we niet zoveel. Lekker genieten van de zon, boekje lezen, kijken wat onze volgende bestemming zou kunnen worden.

Een aparte camper. Als ze gaan rijden, gaan ze ijzeren deuren voor de ramen.

We wandelen iedere morgen een flink eind om onze conditie een beetje op peil te houden.

Uitzicht op Urbanova met Alicante verder weg. Je ziet weer een vliegtuig bezig aan de landing.

Heel bijzonder dat op deze vrijplaats van campers ook een kapeltje is.

Maandag 27 februari 2023 – Santa Pola (CC 88849 N 38.22512 W 0.51139) – 0 km

We lopen vandaag eens de andere kant op. Er staat best een aardige windje, maar de zon is heerlijk. De rest van de dag verloopt relaxt, lekker genieten van de zon en kijken naar alles wat er om ons heen gebeurt.

Mooie bloemen tijdens onze wandeling.

Dinsdag 28 februari 2023 – Santa Pola tot San Javier (CC 62970 N 37.80368 W 0.81614) – 65 km

We gaan het mooie plekje verlaten. Onze cassette en de extra tank die we hebben voor het toilet, is vol. Dus moeten we een loosplek vinden. We besluiten om dit op een betaalde camperplaats te gaan doen en kiezen voor een camperplaats in San Javier. De route gaat langs Santa Pola waar veel zoutpannen zijn. San Javier ligt aan de binnenzee Man Menor, de camperplaats is snel gevonden maar jeetje zeg wat staat die vol! Er staat een bord met completo, dus loop ik de receptie binnen om te vragen of we dan toch kunnen lozen. Daar hoor ik dat er nog best plek is voor 1 of 2 nachten. Dus checken we in en krijgen een plekje toegewezen. Je staat hier echt dicht op elkaar, dat wordt maar 1 nacht voor ons. Voordeel is wel dat de douches bij de prijs zijn inbegrepen en dat je zolang kunt douchen als je wilt. Wij pakken de fietsen. Aad zijn frame is natuurlijk half doorgebroken maar als hij de zadelstang helemaal naar beneden doet, kan de buis niet verder afscheuren. Zo gaan we op zoek naar de zee in de hoop dat we daar een leuk restaurantje tegenkomen. Eenmaal bij de zee, blokkeert het achterwiel van Aad zijn fiets helemaal. Niet meer mee te fietsen. We zetten ze ergens vast en gaan lopend op zoek naar een restaurant. Maar San Javier blijkt in deze periode een uitgestorven plaats te zijn. Dus vinden we geen restaurant en lopen we maar weer terug naar de camperplaats. Dan maar hier wat eten, menu van de dag. Het is fish en chips. Niet heel bijzonder, maar ook niet slecht. Met de camper halen we onze fietsen weer op. Aad maakt gelijk van de gelegenheid gebruik om zijn geluk te beproeven op het strand. Weer terug op de camperplaats probeert Aad of er nog iets te repareren is aan de fiets. Maar nee, de as die in het achterwiel (dus ook in de motor) zit, is krom. Er zit niet anders op dat te concluderen dat deze fiets is overleden. Ach we hebben hem ook al 10 jaar en toen tweedehands gekocht. We genieten nog van het laatste uurtje zon en gaan dan uitgebreid douchen. Genieten hoor!

Weer onderweg zien we overal zout bergen.

We kiezen voor een betaalde camperplaats in San Javier en gaan op de fiets naar de zee, op zoek naar een restaurant.

San Javier ligt aan een grote binnenzee Mar Menor.

Als we de fietsen weer ophalen, gaat Aad nog even aan de slag met zijn metaaldetector en ik heb genoeg te zien met deze reddingswerkers die aan het oefenen zijn.

De betaalde camperplaats in San Javier, super druk, super vol. 1 Nacht is dan ook genoeg voor ons.

Aad probeert of zijn fiets toch nog te redden is, maar helaas hij is echt overleden.

Woensdag 1 maart 2023 – San Javier tot Canada de Gallego (CC 104592 N 37.53485 W 1.37213) – 80 km

Zo nog maar een keer onder de warme douche, ontbijten en op pad. We rijden voorbij Cartagena en ook voorbij La Azohia waar we vorig jaar op Aad zijn verjaardag stonden en we gewekt werden door de harde knal toen de schotel omsloeg. Mazarron nog voorbij en dan weer richting de kust. We zijn nu beland in het gedeelte van Spanje waar heel veel plastic kassen staan, niet mooi. Maar we zien ook heel veel bloeiende amandelbomen, wel mooi! We rijden het dorpje Canada de Gallego voorbij, nog een stuk heel slecht wegdek en we komen op een vrije plek uit waar al best veel campers staan. Maar er is nog genoeg plek voor ons en zo staan we al snel met ons neus uitkijkende op de zee. In de verte zien we Puerto de Mazarron en daarnaast La Azohia. De golven zijn flink, wat een prachtig uitzicht hebben we zo weer vanuit ons campertje. Niets te klagen, alweer niet. Het zonnetje schijnt volop maar de wind uit zee is fris. Dus duiken we achter de camper om ons lekker te warmen aan de zon. GENIETEN!

Bloemkool aan het rooien.

Heel veel van deze oude watermolentjes.

Onderweg.

We komen nu in het gebied wat vol staat met plastic kassen.

Maar ook bloeiende amandelbomen.

We vinden een prachtige vrije plek in Canada de Gallego en staan met onze camperneus direct aan de zee, geweldig!

Donderdag 2 maart 2023 – Canada de Gallego (CC 104592 N 37.53485 W 1.37213) – 0 km

Het was weer heerlijk slapen met het geluid van de golven. Wat ben je toch een geluksvogel als je dit zo kan beleven. En zo voelen we ons ook: geluksvogels. We lopen een flink stuk langs de kust en zien op verschillende plekken campers staan. Er is hier dan ook genoeg ruimte voor. De plek waar wij staan, loopt in de loop van de ochtend aardig leeg, maar dat duurt niet lang. Er komen weer heel wat campers aanrijden. Maar, zoals gezegd, er is plek genoeg om geen last van elkaar te hebben. Verbaasd zijn we dan ook als we een camper zien wegrijden en die dan waterflessen achter laat die zijn plek afbakenen. Ja je zult maar een metertje verder moeten gaan staan als je terug komt. Ik begrijp zulke camperaars echt niet. Wij verzetten onze camper een klein stukje om uit de wind te kunnen zitten. Krijgen gelijk een Duits dametje over ons heen, dat we voor haar uitzicht staan. Uitzicht aan alle kanten maar wij staan blijkbaar in de weg. Aad is er niet van onder de indruk en blijft gewoon staan. Ja het is niet altijd feest met camperaars onder elkaar. Aad sloopt zijn fiets uit elkaar. Sommige onderdelen houdt hij, de rest gaat in de vuilniscontainer die hier staat. Zo kabbelt deze dag ook weer voorbij.

We gaan, zoals iedere morgen, een stuk lopen.

Overal zien we campers staan.

Maar ook de enorme plastic kassen.

Een volgende plek waar veel campers bij elkaar staan.

Het is heerlijk lopen hier.

Als we weer terug zijn bij de camper, zien we dat er eentje is vertrokken en met deze waterflessen zijn plaats bezet houdt. Ik vind dat echt niet kunnen, plek genoeg. Wat maakt het uit dat je ietsje verder of anders staat?

Vrijdag 3 maart 2023 – Canada de Gallego (CC 104592 N 37.53485 W 1.37213) – 0 km

We lopen vandaag de andere kant op, zien zwarte rotsen en even later zien we weer campers staan. Heel veel campers. Blijkt een betaalde plek te zijn aan een zandstrand met palmbomen. Erg vol maar echt een prachtige omgeving. Het grootste deel van de camperaars is Duits, net zoals op de plek waar wij staan. Het is wat warmer vandaag en de vooruitzichten voor volgende week zijn helemaal goed met 25 graden. Vandaag begint ook het Formule 1 seizoen weer, ik kijk de eerste training. De tweede laat ik gaan want ik zit zo heerlijk in het zonnetje, geen zin om naar binnen te gaan. En hoe mooi we hier ook staan en hoe heerlijk we het hier ook hebben, morgen gaan we toch weer een stukje verder kijken. Zo eindigt onze zesde week en zijn we precies op de helft van deze reis.

We lopen vandaag de andere kant op en zien prachtige zwarte rotsen.

Dan komen we bij een betaalde camperplaats die super vol staat.

Hier ook deze bijzondere camper.

Zandstrand hier met palmbomen, wat een mooi plaatje.

Echt een mooi plekje, ik snap wel dat mensen hier willen staan. Toch gaan we niet verkassen, we staan ook prima op onze vrije plek.

1. Wat ga je nu doen Aad? In Spanje een fiets kopen? Anders kan je de rest van de vakantie niet meer fietsen: Wilma

2. Sandra en Gerrit4 maart 2023 om 02:47

Wat een slecht leven hebben we hè, lekker een stukje rijden genieten van Spanje en genieten van de mooie plekjes die hier toch volop zijn. We hebben het maar goed. Aad koop nou maar gewoon een stepje kan je tenminste nog naar restaurantjes rijden of naar een ander strandje met je metaal detector.

3. Lia van Wingerden-Been4 maart 2023 om 10:45

Lastig hè die diarree, maar hopelijk ben je er inmiddels echt van af...
    Ook leuk dat ik nu de nodige plekken kan herkennen en echt te gek voor woorden dat men nu zelfs vrije plekken gaat markeren...