zaterdag 15 oktober 2022

REIS GRIEKENLAND – WEEK 9 – 9 t/m 15 oktober 2022

Zondag 9 oktober 2022 – Karpero (P4N 326816 N 39.955237 E 21.625291) - 160 km

Vroeg opstaan vandaag, we zetten de wekker om even voor 7 uur want vandaag is  Formule 1 in Japan en vanwege het tijdsverschil begint hij voor ons in de vroege ochtend. Dus kijken we lekker vanuit ons bed naar de race. Nou ja, race. We moeten lang wachten want het regent er zo hard dat het racen pas om half tien gaat beginnen. Max wint de race met grote overmacht. Na veel verwarring blijkt dat hij ook al voor de tweede keer Wereldkampioen is geworden. Hoe bijzonder!

Wij blijven vandaag lekker op deze mooie plek staan. Genieten van het mooie weer. De bewoners van het dorp komen ook vaak even kijken op deze plek. Ze zijn allemaal even vriendelijk, houden van een praatje. Dat er ook nog eens gratis warme douches zijn, waar vindt je dat?

Het mooie plekje bij Karpero.

Waar ook dit kleine kerkje staat.

Maandag 10 oktober 2022 – Karpero tot Pyli (P4N 48916 N 39.460602 E 21.6024) - 80 km

We vertrekken van dit mooie plekje en rijden richting de Meteora kloosters. We zijn hier al vaak geweest wat de reden is dat we hier deze keer niet stoppen. Maar als je ineens de donker grijze hoge rotsen ziet waar de kloosters op zijn gebouwd, ben je toch weer onder de indruk. Wat een bizarre natuur toch. De kloosters zijn sowieso zeker een bezoek meer dan waard maar de bizarre natuur is ook iets wat je echt een keer gezien moet hebben. We rijden Trikala voorbij en stoppen net voorbij Pyli. Langs de rivier Portaikos is een mooie ruime plek waar we onze camper neerzetten. We staan hier bij een heel oude stenen brug uit 1514. Weer een indrukwekkend staaltje bouwkust van eeuwen geleden. Er schijnen hier Egyptische gieren te zitten, het kleinste soort gier dat er is. We zijn omringt door hoge bergen. Echt een prachtig plekje weer. Wat zijn we toch mazzelaars dat we al dit moois kunnen zien.

Nog maar net onderweg, toch maar even de voorruit schoonmaken. Beter voor de foto's.

De bizarre rotsen waar de Meteora kloosters op zijn gebouwd.

En ook al hebben we dit al zo vaak gezien, het is en blijft enorm indrukwekkend.

Een vrachtwagen vol met katoen.

De oude stenen brug uit 1514 bij Pyli over de rivier Portaikos.

Weer een heerlijk plekje om te overnachten.

Genoeg ruimte hier, maar wij staan alleen.

Dinsdag 11 oktober 2022 – Pyli tot Medini (P4N 72429 N 39.0441 E 21.1123) - 150 km

Oh mensen wat we vandaag weer voor route rijden! Echt zo mooi! We rijden de weg 30 die van Trikala tot Arta loopt en die gaat dwars door het Pindos gebergte. Het wegdek is om te huilen, maar de natuur waar we doorheen rijden is om te kwijlen zo mooi. Jammer dat het nu juist vandaag bewolkt is maar zelfs dan is het zo ongelofelijk genieten van deze mooie route. We rijden in totaal 150 km maar dat was eigenlijk niet te bedoeling. Ik had een plekje uitgezocht na 80 km maar die viel erg tegen. Het volgende plekje was bij een oude kerk maar ook dat was geen plek waar we blij van werden. En dus rijden we de hele weg uit naar Arta en komen we bij de zee aan de westkant van Griekenland. Hier hangt zelfs een onweersbui en daar valt ook wat regen uit. Bij Medini vinden we een prachtig plekje aan de zee. Kijk van zo’n plekje worden we dan weer wel heel blij. We zijn beide best moe want die 150 km ging met zo’n beetje een gemiddelde van 30 km per uur, zo slecht was het wegdek. Het is dan ook al vier uur als we in Medini zijn. We staan direct aan de zee maar deze keer wel op asfalt en dat is ook wel zo prettig met de regen die er eventjes valt.

Vandaag rijden we door het Pindos gebergte, een indrukwekkende route ondanks dat het een bewolkte dag is.

Dit zie je vaak, een hond die op het asfalt ligt te chillen. Opzij gaan voor een auto? No way!

Ja en door de bergen gaat het al slingerend omhoog.

Genieten van de mooie herfstkleuren.

Het wegdek is zeer slecht maar de route zeer mooi.

Ook nu komen we weer een kudde geiten tegen.

Komen zelfs een paard tegen.

Zo mooi hier.

Aad denkt af en toe dat hij in Noorwegen rijdt, zeker met de vele tunnels die we tegenkomen.

Even wat eten bij deze oude kerk.

Je zou hier kunnen overnachten, maar wij rijden liever verder.

Dan komen we in Medini aan de Ambracische golf, er hangt een onweersbui.

Wij staan hier op een parkeerplaats, maar dat is erg prettig met de regen die later gaat vallen.

Woensdag 12 oktober 2022 – Medini (P4N 72429 N 39.0441 E 21.1123) - 0 km

Na de lange trip van gisteren, doen we het vandaag rustig aan. We lopen naar het dorpje waar heel veel restaurants en barretjes zitten. Het zal hier best druk zijn in de zomer, nu is het heerlijk rustig. Hier en daar zit iemand zo’n beker koude koffie te drinken met het altijd erbij horende flesje water. Bij ieder drankje of wat te eten krijg je een flesje of grote fles water. Als ze dat zouden veranderen in een karaf en glazen, zou dat enorm veel plastic schelen hier in Griekenland. Rondom onze camper alleen al raapt Aad weet ik niet hoeveel plastic doppen op. Terwijl hier om de 10 meter toch echt een grote vuilnisbak staat. Ja Grieken kunnen nog wel een lesje ‘’troep niet op de stoep’’ gebruiken. Verder is het een aardig dorpje, er staan zelfs nog wat echt oude huisjes bij de boulevard. Maar ook hier weer genoeg gebouwen die niet af zijn gebouwd. Die zie je ook overal in Griekenland. We halen brood bij de bakker en lopen dan weer terug naar de camper. Vandaag geen bewolking meer en met een temperatuur van 25 graden is het weer genieten als vanouds.

Ons plekje in Medini, na de lange rit van gisteren blijven we hier vandaag staan.

Dit zie je ook veel in Griekenland, een gebouw wat niet wordt afgebouwd.

Bananenplant met echte bananen.

Medini.

De haven van Medini.

Uitzicht op Medini.

Even brood kopen bij de bakker.

Er staan ook wat oude huisjes aan de boulevard.

En weer een mooie zonsondergang.

Donderdag 13 oktober 2022 – Medini tot Lefkada (P4N 64729 N 38.8293 E 20.709101) - 80 km

We rijden verder langs de Ambracische Golf, een enorme binnenzee waar Medini dus ook aan ligt. Het is weer een prachtige route maar wel met een enorm slecht wegdek. Er wordt hier gewerkt aan een nieuwe tolweg en dat kun je aan de huidige weg wel merken want die wordt helemaal niet meer onderhouden. Maar gelukkig is het uitzicht steeds weer prachtig. We rijden vandaag naar het eiland Lefkada, in Nederland beter bekend als Lefkas wat samen met Corfu, Kefalonië en Zakynthos de Ionische eilanden vormt. Het is eiland is te bereiken via een drijvende brug. Als er scheepsverkeer langs moet, vaart de brug opzij en maakt zo de vaarroute vrij. Omdat het weer vandaag en morgen wat minder zal zijn, gaan we naar Lefkada stad. Deze stad heeft een enorme haven die vol ligt met enorme jachten uit de hele wereld. De camper kunnen we op een groot parkeerterrein neerzetten vlakbij de oude stad. Voorlopig is het nog prima weer, zon en 24 graden, wel erg benauwd. We gaan de stad verkennen, er is een lange winkelstraat met allerlei smalle steegjes. Lefkada stad is in 1948 verwoest door een aardbeving, wellicht dat dat de reden is dat de huizen grotendeels zijn bekleed met golfplaten? Tijdens die aardbeving bleven alleen de kerken overeind staan maar sinds die tijd zijn de torens van ijzer. We gaan uit eten, deze keer souvlaki en het smaakt weer erg lekker. We kijken nog even of we in de buurt van de drijvende brug kunnen staan. Hier is ook een strand en een enorm fort. Maar als de brug open gaat, gaat er een soort luchtalarm af. Niet fijn om hier te overnachten. En dus rijden we weer terug naar de grote parkeerplaats. Aan het begin van de avond begint het inderdaad wat te regenen.

We rijden langs de Ambracische golf, een enorme binnenzee.

Vlakbij het eiland Lefkada (Lefkas) dit aparte stukje natuur.

En zelfs een kasteel.

Na de aardbeving van 1948 werden de torens van kerken van ijzer gemaakt.

Smalle straatjes in Lefkada stad.

Vreemd om te zien dat de huizen met golfplaten zijn bekleed.

Bij de brug naar Lefkada ligt dit enorme fort.

Hier ook een strand waar we wilden overnachten maar de drijvende brug maakt zoveel herrie dat we toch besluiten om in Lefkada stad te overnachten.

Het fort wat net voor het eiland Lefkada ligt.

Hier de bijzondere drijvende brug. Als hij open gaat, klinkt er een enorm lucht alarm.

Dan gaan beide kleppen omhoog.

Daarna vaart de brug naar de zijkant zodat de boten er langs kunnen.

Vrijdag 14 oktober 2022 – Lefkada (P4N 64729 N 38.8293 E 20.709101) - 0 km

Vannacht was er het verwachte onweer maar als we wakker worden is het droog. Ik krijg een weer alarm op mijn telefoon wat ons doet besluiten om ook vandaag hier te blijven staan. We gaan een ander gedeelte van lefkada stad bekijken. Zo leuk al die smalle straatjes hier. Ondanks de vele toeristen van de jachten die hier liggen, is het toch echt een gewone Griekse stad. Zeker als je afwijkt van de grote winkelstraat. Van het weer alarm merken we verder niet veel, wel valt er een klein beetje regen ’s middags maar dat is ook alles.

Lefkada stad met huizen die bekleed zijn met golfplaten.

De grote winkelstraat van Lefkada stad.

Heel veel kerken hier met allemaal een ijzeren toren.

Zaterdag 15 oktober 2022 – Lefkada tot Astakos (P4N 119026 N 38.53435 E 21.089104) - 80 km

Weer volop zon, stralend blauwe lucht, tijd om verder te trekken. We hebben een mooie kustroute gepland en daarom speciaal gewacht tot het weer beter is. Zonde om zo’n mooie route met somber weer te rijden. We zouden natuurlijk ook het eiland Lefkada kunnen gaan bekijken, maar dat hebben we al eens gedaan en slaan we deze keer over. We lopen eerst even over een klein markt en kopen daar volop groente en fruit. De Lidl wordt ook nog even aangedaan voor wat andere boodschappen. Dan tanken, jeetje de diesel is nu al 2,20, pas geleden nog getankt voor 1,85. Nou ja, geen optie natuurlijk, volgooien die tank. Dan op weg en genieten van de prachtige kust route. We rijden Mytikas in om even water bij te vullen. Altijd prettig om door die smalle straatjes van een stadje te rijden (niet dus), het lukt maar net. Watertank vullen en weer verder. Op een parkeerplek met prachtig uitzicht (en de gebruikelijke troep die de Grieken van iedere plek weten te maken) eten we wat. Het is nu nog maar 10 kilometer tot Astakos waar we blijven overnachten. Wat fijn dat we weer lekker buiten kunnen zitten, genieten van de 24 graden die het vandaag is. Het is een prima plek, behalve dat ook hier weer aardig wat afval ligt. Dat wordt maar 1 nachtje op deze plek.

We gaan weer verder en hebben uitzicht op het eiland Lefkada.

We rijden nu een prachtige kustroute, rechts de zee, links ruige bergen.

Ook nu weer geiten onderweg.

Uitzicht op Mytikas.

Smalle straatjes in Mytikas.

Op naar een waterkraan, lekker de tank weer helemaal vullen.

Mytikas.

De ruige bergen achter Mytikas.

Uitzicht vanaf ons lunchplekje.

Astakos.

Ons plekje in Astakos waar we weer genieten van het lekkere weer.

1. Wat een mooie verhalen en foto's weer. Heel fijn dat jij daar zoveel werk van maakt en ons daarin laat delen. Groetjes, Lia

2. Weer heerlijk om te lezen en de foto's te bekijken, krijg al helemaal zin in Griekenland.