zondag 30 oktober 2022

REIS GRIEKENLAND – WEEK 11 – 23 t/m 29 oktober 2022

Zondag 23 oktober 2022 – Camping Ionion Beach Glifa (CC 19289 N 37.83635 E 21.13368) - 0 km

Laatste dag op deze camping. We fietsen nog een stukje in de omgeving, deze keer gaat het flink bergopwaarts en dat is, zelfs met een elektrische fiets, flink puffen. Aad gaat nog zwemmen in de zee en daarna in het zwembad. Het water in de zee is warmer dan dat van het zwembad. Ja en dan is het toch echt de laatste keer dat we weer erg lekker eten in het restaurant. Ik denk als er op deze camping niet zo’n goed restaurant zat, we nooit zo lang gebleven zouden zijn.

Even een stukje op de fiets.

Een bananenboom.

Het zwembad met het restaurant op de achtergrond.

Aad kiest deze keer voor vis.

Maandag 24 oktober 2022 – Camping Ionion Beach Glifa tot Kastro (CC 71836 N 37.88919 E 21.11220) - 14 km

Nog even genieten van de regendouche en dan is het tijd om naar één van onze favoriete vrije plekjes in Griekenland te rijden. Het is een plekje net onder het stadje Kastro en naast camping Melissa. Een welbekende plek onder camperaars. Je staat hier op een plateau met uitzicht op de zee. Zandstrand en een kantina (soort van snackbar) erbij. Een prima plek om onze laatste dagen in Griekenland door te brengen. Erg prettig om weer uitzicht te hebben over de zee. We zien de eilanden Zakynthos en Kefalonië liggen. Het weer blijft ook maar geweldig, volop zon en steeds 24 graden. We halen wat te eten in de kantina maar dat valt enorm tegen na al die verwennerij op de camping. Dat zullen we niet nog een keer doen. Aan het eind van de middag krijgen we een prachtige zonsondergang. En als we in ons bedje liggen, genieten we van het ruizen van de zee. Erg prettig om bij in slaap te vallen.

Onderweg naar het vrije plekje een blik op het enorme kasteel van Kastro.

Het vrije plekje bij Kastro, rechts de ferry naar Zakynthos.

We zijn echt niet de enige die hier staan, vooral 's avonds stroomt het vol met campers die de volgende dag naar Patras rijden voor de ferry naar Italië.

Aad gaat zwemmen, hier zie je ook dat de duinen weg zijn geslagen.

En iedere avond een prachtige zonsondergang.

Dinsdag 25 oktober 2022 t/m vrijdag 28 oktober – Kastro (CC 71836 N 37.88919 E 21.11220) - 0 km

Iedere ochtend lopen we naar camping Melissa om brood te kopen. Toen we voor de eerste keer in Griekenland waren, hebben we met de caravan op deze camping gestaan. Toen was er nog een heel groot strand. Maar na een enorme storm van een aantal jaren geleden zijn de plekken aan zee helemaal weggespoeld en is er van het strand niets meer over. Dat zie je ook op de plek waar de camper staat. Zes jaar geleden waren hier nog duinen tegen het plateau waar de campers op staan. Nu zijn die duinen helemaal weg. Het strand is hier ook een stuk kleiner geworden maar er is hier gelukkig nog wel strand. Iedere avond loopt het vol met campers die de volgende dag naar de ferry rijden. Er zijn hier vooral heel veel Duitsers.

Wij genieten deze laatste dagen in Griekenland van het heerlijke weer. Iedere avond worden we getrakteerd op een prachtige zonsondergang als de zon achter het eiland Zakynthos verdwijnt. Een prima plek om onze laatste dagen in Griekenland door te brengen.

Genieten van het uitzicht, daar gaat de ferry weer nu vanaf Zakynthos naar Kylini.

De duinen zijn helemaal weggeslagen door een storm die hier een aantal jaar geleden heeft huis gehouden.

Overal zie dat de grond weg is, hier een aantal bomen die weg zijn geslagen.

Uitzicht over de vrije camperplaats.

De zon zakt weer achter Zakynthos.

Zaterdag 29 oktober 2022 – Kastro tot Patras Helenic Spirit  - 80 km

Vandaag komt er dan echt een eind aan ons verblijf in Griekenland. We hebben een dubbel gevoel. Jammer dat we hier weggaan en aan de andere kant is het ook wel weer genoeg geweest. Bijna 10 weken Griekenland is natuurlijk ook een flinke tijd. We rijden nog even langs camping Ionion Beach om de camper te legen en de vullen. Daar hoeven we ons op de terugweg niet meer druk om te maken. Dan weer terug naar Patras waar we nog een Lidl induiken. Op de parkeerplaats worden we flink aangeklampt door zigeuners (vooral kinderen), verder nog nergens last van gehad maar ja je zit hier natuurlijk in een flinke stad. Na de boodschappen gaan we naar de haven die maar iets verder zit. Inchecken en dan is het wachten want de boot is er zelfs nog niet eens. Om half 3 komt hij aanvaren en twee uur later staan wij aan boord. We hebben een topplekje helemaal aan de kant en dus uitzicht op zee. Natuurlijk gaan we naar het bovenste dek om te zien hoe de trossen los gaan en we Griekenland en Patras langzamerhand steeds kleiner zien worden. Gelukkig is de zee heel rustig en voel je totaal geen deining waar ik natuurlijk heel erg blij om ben. ’s Avonds eten we in het restaurant en kijken we een filmpje.

Na bijna 10 weken gaan we Griekenland verlaten met deze boot.

Eerst alle vrachtwagens aan boord en als laatste de campers.

Wij hebben mazzel want we staan helemaal aan de zijkant.

Nog even een blik op de enorme rotsberg waar we hebben gestaan.

Uitzicht op de brug over de golf van Korinthe met rechts Patras.

En dan gaat het echt gebeuren, dag Griekenland. Tot een volgende keer.

Tegen middernacht komen we aan in Igoumenitsa waar nog wat campers en vrachtwagens aan boord gaan.

1. Wat hebben jullie weer heerlijk genoten ! Groetjes Eveline

2. Sandra en gerrit30 oktober 2022 om 14:41

Dat was weer een prachtig reis door Griekenland. Nu de reis terug naar jullie andere huisje

3. Dankjewel weer Hen, wat een mooie reis hebben jullie in Griekenland gehad. Inmiddels in Italië denk ik en weer kalm aan of als een haas naar huis?

Wij beginnen morgen aan het overwinter avontuur en gaan als alles goed gaat 5 maanden uit het land.