vrijdag 10 februari 2023

REIS SPANJE – WEEK 3 – 4 t/m 10 februari 2023

Zaterdag 4 februari 2023 – Morella (CC 6516 N 40.62408 W 0.0914) – 0 km

Door een enorme stadspoort lopen we Morella in en gelijk zien we de toeristen informatie waar we een plattegrond halen. Achteraf niet echt nodig want zo groot is het niet en het wijst zich vanzelf. In de smalle straatjes zijn heel veel ambachtelijke winkeltjes. In één van die winkeltjes koopt Aad een potje honing voor zichzelf. We lopen omhoog tot bij de kerk. Ik ga de binnenkant ook bekijken, voor Aad hoeft het niet zo. We hebben al zoveel kerken gezien, zegt hij. En eigenlijk heeft hij ook gelijk hoor, want echt iets heel bijzonders heb ik ook niet gezien. Maar we brengen al met al een aantal gezellige uurtjes door in Morella. De rest van de dag genieten we weer van het zonnetje en vermaken ons met een spelletje. Als er een Nederlands stel naast ons komt staan, hebben we daar nog een heel gezellig gesprek mee. En zo is er weer een mooie dag voorbij.

Op weg naar Morella.

We hebben de camper voor het aquaduct geparkeerd, dat scheelde weer een heel stuk lopen.

Toegangspoort Morella.

Morella.

De enorme kerk van Morella.

Uitzicht vanaf de camperplaats.

Zondag 5 februari 2023 – Morella tot Peniscola (CC 88452 N 40.3769 E 0.39265) – 75 km

Nog een laatste foto van het mooie Morella en dan gaan we weer op pad. Terug naar de kust, op naar Peniscola. We hebben een camping uitgezocht en zijn benieuwd of er plek is. We horen zoveel verhalen dat alles aan de kust helemaal vol staat met campers. We hebben camping El Cid uitgekozen, een ACSI camping waar je € 15,= per nacht voor betaald. Er is gelukkig nog plek genoeg. Dat komt waarschijnlijk omdat deze camping zo’n 2,5 km van het stadje en dus de kust af ligt. Wij zijn blij dat we een plek hebben, we willen hier even een paar dagen blijven staan. Als we wat hebben gegeten, stappen we op de fiets richting Peniscola. Dat gaat heel gemakkelijk over een mooi fietspad. Aad heeft zijn metaaldetector weer bij zich maar we gaan eerst een terrasje opzoeken. Lekker in de zon met een sangria, dat is genieten. Daarna gaat Aad zijn geluk beproeven op het strand maar het blijft bij 2 roestige centen.

No een laatste blik op Morella en dan op weg naar Peniscola.

Prima sanitair op camping El Cid in Peniscola.

Met zelfs een regen douche.

Deze oldtimer caravans kun je huren.

Maar wij hebben ons eigen huis op wielen bij ons.

Peniscola.

Aan de sangria.

Het oude Peniscola met bovenop een kasteel.

Maandag 6 februari 2023 – Peniscola (CC 88452 N 40.3769 E 0.39265) – 0 km

Wat een verschil met gisteren: het regent! De verwachting is dat het tot en met woensdag blijft regenen. Erg jammer maar ook in Spanje kun je slecht weer treffen. Daarbij is het alweer 2 weken geleden dat we een dag regen hebben gehad, we hebben niets te klagen. En als het dan al regent, dan is het wel zo prettig dat je ergens staat waar je alle voorzieningen zijn. Tussen de buien door lopen we even naar de Aldi die vlak naast de camping zit. Eigenlijk waren we van plan om vandaag uit eten te gaan, maar met die regen hebben we geen zin om op de fiets te stappen. Dus moet we boodschappen halen om zelf wat te koken. De rest van de dag wordt in de camper doorgebracht. Aad is met klei bezig en ik vermaak me met 1 van de vele knutsel spullen die ik bij me heb. We hoeven ons echt niet te vervelen, ook niet tijdens een regendag.

Dinsdag 7 februari 2023 – Peniscola (CC 88452 N 40.3769 E 0.39265) – 0 km

Ook vandaag regen maar gelukkig is het wel af en toe droog. Als we even naar de kust fietsen, zien we een enorme woeste zee. Het water wordt hoog opgestuwd, de open gaten bij de boulevard zijn nu dichtgemaakt met houten planken. Wat een gaaf gezicht blijft dat toch, zo’n ruige zee. We hebben een fietspad gevonden waarmee je vanaf onze camping direct naar de zee kunt fietsen. Dat pad loopt langs camping Eden, een camping dicht bij de kust. Deze camping staat helemaal vol. De camperaars die hier een plekje wilden, rijden daarna naar de camping waar wij nu staan. Daar zijn nog steeds wel plekken vrij. Waarschijnlijk omdat die iets verder van de kust af ligt. Als we genoeg hebben genoten van het kijken naar de woeste zee, rijden we naar het barretje waar we zondag een sangria hebben gedronken. Jullie raden het vast al, dat wordt weer een sangria. Smaakte hij zondag erg goed, dat doet hij nu weer. Verschil? We zitten nu binnen. Er staat natuurlijk een tv te tetteren. Er staat een programma op met allerlei mensen in prachtige klederdrachten die een of andere prijs krijgen. De Spaanse muziek die daarbij gespeeld wordt klinkt in ieder geval heel gezellig. Na een uurtje fietsen we weer terug naar de camper. Net binnen of het begint weer flink te regenen en dat blijft het de rest van de dag en nacht doen. Wat valt er veel water!

Tussen de buien door naar Peniscola, wat een ander gezicht nu.

De zee komt zo hoog dat ze de boulevard helemaal hebben dicht gegmaakt.

Toch maar weer een sangria, nu binnen ipv op het terras.

Echt een woeste zee vandaag.

Woensdag 8 februari 2023 – Peniscola (CC 88452 N 40.3769 E 0.39265) – 0 km

Weer een dag vol met regen. Als het even droog is, waagt Aad zich toch nog een keer naar strand, op zoek naar schatten. Verder doen we niet veel.

Donderdag 9 februari 2023 – Peniscola (CC 88452 N 40.3769 E 0.39265) – 0 km

Na regen komt…. zonneschijn. En zo ook hier in Spanje. Tijd om eindelijk eens het oude stadje Peniscola te bekijken. Dat ligt op een rotspunt en is omgeven door dikke stadsmuren. Bovenop is, zoals zo vaak, een kasteel. Het oude stadje is niet groot maar wel leuk om even doorheen te lopen. We slenteren langs de haven en zien nog een baai met zandstrand. Hier zijn een aantal restaurants, mooi zo, net wat we zoeken. We kiezen een restaurant die een menu aanbiedt voor € 16,=. Dat is voor het voor-, hoofd- en nagerecht. Drinken erbij, koffie en een likeurtje als laatste. Hoe kunnen ze het er voor doen. Als ons buikjes helemaal gevuld zijn, stappen we weer op de fiets. Op naar de fabriek van Benimar. Daar staan enorm veel Ford onderstellen te wachten tot ze worden omgebouwd tot een Benimar camper. Het is een enorm complex wat ze ook nog eens aan het uitbreiden zijn. Natuurlijk mogen we het terrein niet op maar we moesten even kijken waar onze camper is geboren. Door landbouw gebied fietsen we weer terug naar de camper.

Gelukkig schijnt de zon weer volop, tijd om de oude stad van Peniscola te bekijken.

Het oude gedeelte is omringd door stadsmuren.

Smalle straatjes in het oude Peniscola.

Even naar de fabriek van de Benimar campers.

Op het terrein rijden met Ford onderstellen die wachten tot ze worden omgebouwd tot een Benimar camper.

Vrijdag 10 februari 2023 – Peniscola (CC 88452 N 40.3769 E 0.39265) – 0 km

Oh wat heerlijk toch dat zonnetje. Zo lekker om dat op je huid te voelen. We lummelen de ochtend op ons gemak door en gaan ’s middags weer naar hetzelfde restaurant als gisteren. We kiezen weer voor het menu maar nu voor andere gerechten. Na het eten fietsen we naar het barretje waar ze de lekkere sangria hebben. Zo genieten we van de zon en het lekkere drankje. Het is dan ook al laat in de middag als we weer bij de camper komen. Aad gaat nog een keertje op pad om zijn geluk te beproeven met zijn metaaldetector terwijl ik ons blog afmaak en op internet zet. Morgen gaan we deze plek verlaten, we hebben dan 6 nachten hier gestaan. Beetje langer dan gepland maar dat had met de regen te maken.

Deze keer wat foto's van ons eten. Hier het voorgerecht: meloen met ham.

Hoofdgerecht: lasagne.

Nagerecht Aad: chocolade mousse.

Nagerecht Hennie: Tiramisu.

Likeurtje.

Met volle buiken naar het barretje voor nog zo'n heerlijke sangria.

En dan weer bij de camper genieten van de laatste uren met zon. Wat hebben we een slecht leven....

1. Volgens mij zijn jullie iedere dag dronken na zoveel sangria 🥰🥰

2. Lia Wingerden-Been11 februari 2023 om 03:09

Blijft aantrekkelijk hè die Sangria?
    En wat leuk om ff bij de geboorteplaats van de camper te kijken.
    Geniet maar weer lekker ❣️

3. Stelletje zuiplappen, haha nee hoor geniet er maar van zolang het kan. Jammer van de regen maar dan waardeer je de zon des te meer.