zondag 28 augustus 2022

REIS GRIEKENLAND – WEEK 2 – 21 t/m 27 augustus 2022

Zondag 21 augustus 2022 – Offagna tot Baracola (CC 15826 N 43.55172 E 13.51432) – 15 km

Tot ver in de middag blijven we op de camperplaats van Offagna, deze ligt lekker hoog en daardoor staat er ook wat wind. Zo kunnen we het wel uithouden op onze stoeltjes in de schaduw. Aan het eind van de middag vertrekken we voor een klein ritje naar een camperplaats bij een winkelcentrum. Even de voorraad aanvullen. Erg fijn dat er airco is in het winkelcentrum, buiten is het 31 graden. We eten ook wat bij een van de vele eettentjes. Daarna is het nog buiten zitten en spelletjes doen.

In de schaduw op de camperplaats van Offagna.

Maandag 22 augustus 2022 – Baracola tot Helenic Spirit - 15 km

Vandaag is de dag dat we aan boord gaan. Ondanks dat we dit al zo vaak gedaan hebben, voel je toch wat spanning in je lijf. Verzorgen nog even de camper en dan is het toch echt tijd om naar de haven te rijden. Gelukkig hoef ik niet bang te zijn dat ik zeeziek wordt, want er staat maar een heel klein beetje wind.

Zoals gebruikelijk is het even zoeken naar de incheck locatie. De haven is zo gevonden, dan de gele bordjes volgen en op een gegeven moment zien we het bekend gebouw waar we moeten inchecken. We zijn niet de enige maar tegen 12 uur hebben we onze tickets in handen. Terug naar de haven en dan is het wachten. We zouden om 13.30 vertrekken maar dat wordt 14.30. Het rijtje campers wat in Igoumenitsa eraf gaat (de boot vaart verder naar Patras) is niet zo groot. We hebben een prima plekje, helemaal achteraan lekker bij het buitendek. Even stroom aansluiten (gas aanlaten is aan boord verboden) en dan de boot verkennen. We gaan naar het bovenste dek om het wegvaren goed te kunnen zien. Trossen los en bye bye Italië, over 9,5 week zien we je weer terug. De middag gaat erg snel voorbij, ’s avonds eten we wat in het restaurant, kijken nog wat rond en gaan dan terug naar de camper. Omdat we morgen heel vroeg aankomen, gaan we op tijd naar bed.

Met een uurtje vertraging kunnen we aan boord.

We staan helemaal achteraan bij het buitendek, prima plek.

Ancona.

Selfie.

Dag Italië, tot over 9,5 week.

Dinsdag 23 augustus 2022 – Helenic Spirit tot Sagiada GR (P4N 43280 N 39.634899 E 20.170099) - 25 km

Niet veel geslapen, veel geluiden en erg warm. Ruim op tijd wordt je wakker gemaakt dat we Igoumenitsa naderen. Jippie bijna in Griekenland! We zijn al snel van boord, zoals gezegd, de meeste gaan pas in Patras van boord. Een laatste foto van de boot en daar gaan we. Het is 0530 Nederlandse tijd maar in Griekenland is het een uurtje later en dus 0630. Even door Igoumenitsa heen waar alle bakkers al open zijn. Dan richting Albanië om net voor de grens te stoppen bij Sagiada. We rijden naar hetzelfde plekje waar we 6 jaar geleden ook hebben gestaan. Een ideale plek om in Griekenland te starten: direct aan zee met een stranddouche om het zoute water van je af te spoelen. Het duurt dan ook niet snel voor we de zee in gaan. Oh wat is dat lekker, net een warm bad waar je in stapt. Dat is één van de dingen die wij zo fijn vinden aan Griekenland, de warme zee. Met 28 graden is het ook nog eens een prima temperatuur voor ons. Zo genieten we de hele dag. Af en toe in de zee, daarnaast een beetje luieren in de schaduw. In de avond komt er nog een klein onweersbuitje maar daarna is het weer prima weer.

Daar is Igoumenitsa!

We zijn al snel van boord, even nog een foto van de boot.

Voorbij Igoumenitsa, richting Albanië naar Sagiada.

Waar we op dezelfde plek als 6 jaar geleden gaan staan.

Een prima vrije plek direct aan zee (die heerlijk warm is) en een stranddouche om het zoute water af te spoelen. Wat hebben we het slecht!

Woensdag 24 augustus 2022 – Sagiada GR (P4N 43280 N 39.634899 E 20.170099) - 0 km

Wakker worden, zwemkleding aan en de zee in. Wat een luxe, wat genieten we. Kan niet een heel verhaal ophangen over wat we allemaal doen vandaag, want we doen gewoon niet veel. Wel worden we, als de zon onder gaat, verrast door enorm veel muggen. Snel naar binnen!

Er komt een kudde geiten voorbij wandelen.

Aad probeert een visje te vangen maar vangt alleen maar zeewier.

En dan gaat de zon weer onder.

Donderdag 25 augustus 2022 – Sagiada GR (P4N 103154 N 39.627384 E 20.178584) - 2 km

We gaan verkassen, eerst even wat brood halen bij de bakker en dan naar een plekje vlakbij de haven van Sagiada. Hier was ooit, heel lang geleden, een camping. Overblijfsel hiervan zijn een aantal toiletten waar we onze cassette kunnen legen. Er is hier ook een kraan en daar maken we dankbaar gebruik van om onze was te doen. Het is vandaag iets koeler, 29 graden, bewolking en een heerlijk windje en daardoor is de was heel snel weer droog. Bij het haventje zitten ook een aantal restaurantjes, maar wij besluiten toch maar om zelf (ik dus) te koken.

Een bewolkte dag, we verkassen naar de haven van Sagiada.

Wij vinden het hier prachtig met die kale ruige bergen.

Zo hebben we ook hier een prima plek. Er is een kraan dus wordt de was gedaan.

Vrijdag 26 augustus 2022 – Sagiada GR (P4N 103154 N 39.627384 E 20.178584) - 0 km

Vandaag gaat de sim kaart van myprivatehotspot.com in werking. Ik heb een simkaart gekocht die 60 dagen werkt in heel Europa. Die simkaart gaan in een Huawei router die op 12 volt werkt, dus geen omvormer nodig. Thuis al van alles uitgeprobeerd waardoor het nu alleen maar een kwestie is van router aanzetten en kijken of alles werkt. En jawel hoor, zonder problemen, gelijk internet. Even de telefoons, laptop en tablet verbinden en we zitten allemaal op het internet van deze simkaart. Waarom ik dit allemaal gedaan heb? Om Formule 1 te bekijken. Haha, ja je zult maar besmet zijn met een nieuwe hobby. We hebben nu 600 GB voor 60 dagen, meer dan genoeg om alles te bekijken.

Het is stralend weer, zon, windje. We duiken af en toe de zee in. Lezen dat er in de rest van Griekenland veel zware onweersbuien zijn geweest. We merken er hier niets van. Vandaag wordt er niet gekookt, we laten ons verzorgen. Kiezen voor een Griekse salade (natuurlijk) en 2 x souvlaki. Alles smaakt super lekker, echt genieten. En dat alles voor 20 euro.

Bij het haventje veel restaurantjes, hoog tijd om eens uit eten te gaan.

Zo leuk zo'n typisch Grieks restaurant aan de haven.

Zaterdag 27 augustus 2022 – Sagiada GR (P4N 103154 N 39.627384 E 20.178584) - 0 km

Zal wel een saai verhaal worden zo, maar het zonnetje schijnt weer volop. Aad gaat even op de fiets brood halen bij het erg goede bakkertje in het dorp en de rest van de dag gaat weer in hetzelfde tempo voorbij: zwemmen en luieren. Natuurlijk wel met het kijken naar de kwalificatie van F1. ’s Avonds lopen we weer naar het restaurant en laten ons weer verwennen. Deze keer worden het garnalen, gevulde tomaat en paprika en een Griekse salade. Ook dit smaakt allemaal weer erg lekker. Morgen is de laatste dag dat we hier blijven. Maandag trekken we de bergen in.

Het uit eten gaan is zo goed bevallen, dat we het nog maar een keertje doen.

De garnalen zijn voor Aad, ik kies voor gevulde paprika en tomaat.

Sagiada waar we nog 1 dag zullen blijven genieten van de warme zee en het prachtige weer.

1. Lia Wingerden-Been28 augustus 2022 om 14:49

Wat een mooie start in Griekenland, veel plezier de komende weken

2. Wat klinkt het toch allemaal weer lekker, zwemmen, uit eten en luieren wat wil je nog meer in je eerste week. Geniet er maar van.