zaterdag 5 maart 2022

REIS PORTUGAL/SPANJE – WEEK 6 – 27 februari t/m 5 maart 2022

Zondag 27 februari 2022 – Matalascanas tot Rota (CC 29998 N 36.5345 W -6.30672) – 220 km

De wolken zijn verdwenen en zo is het na 2 dagen bewolking weer stralend zonnig weer. Een lange route vandaag, hemelsbreed is het niet ver naar Rota maar we moeten helemaal om het natuurpark Donana heen rijden. Zo rij je dus ook langs Sevilla. Met 2,5 uur hebben we 220 km gereden en komen we in Rota aan waar we eerst naar de loosplaats rijden. Jeetje wat is het hier druk! Sowieso staan alle officiële camperplaatsen helemaal vol maar voor de loosplek staan ook al een aantal campers te wachten. We moeten even geduld hebben. Er staat een Nederlandse camper te lozen, achteraf blijken dat de vrienden van San en Ger te zijn maar daar komen we pas aan het eind van de dag achter. Als we dan eindelijk klaar zijn en onze schoonwatertank weer vol zit, is het zoeken naar een plekje. Ongelofelijk zoveel campers als er hier staan. Veel buitenlanders maar ook veel Spanjaarden. Waarschijnlijk omdat het carnaval is en wellicht hebben de Spanjaarden een hele week vrij. We zijn blij dat we toch nog een goede parkeerplaats vinden recht tegenover het pad naar het strand. Snel naar het strand maar. We hebben hier jaren geleden prachtige stenen gevonden van een soort geel glas. Eens kijken of we die nu ook nog kunnen vinden. Toen lagen er heel veel rotsen op het strand waar die prachtige stenen in zaten. Gelukkig zien we nog wat grote brokken liggen. Aad probeert er met een andere steen een stuk vanaf te slaan wat ook nog lukt ook. Ik ben er blij mee. We halen even de stoelen en de metaaldetector bij de camper en gaan naar het strand waar we de rest van de middag genieten van het heerlijke weer.

De bekende stieren die je heel vaak langs de kant van de weg ziet in Spanje.

Maar ze hebben een variatie bedacht!

Het strand bij Rota.

Waar aan een stuk van deze rots af probeert te slaan. Zo mooi joh, de binnenkant bestaat uit geel glas.

Deze rots zit vol met schelpen.

En alweer een mooie zonsondergang.

Dit is maar een klein deel van de vele campers die hier staan. Wij staan helemaal links.

Maandag 28 februari 2022 – Rota (CC 29998 N 36.5345 W -6.30672) – 0 km

We pakken de fiets, op naar Rota. Als we richting het stadje rijden, zien we nog veel meer campers overal staan. Echt niet normaal zoveel campers als er hier staan. Richting het centrum van Rota loopt een prima fietspad maar eenmaal in de stad, is het toch even zoeken naar het oude centrum. We zien overal confetti op de straten liggen. Carnaval gevierd? Eenmaal in het oude centrum laten we onze fietsen achter en slenteren we door de smalle straatjes. We komen er achter dat vandaag ook een speciale feestdag is in Andalusië en daardoor zijn de winkels dicht en iedereen vrij. Dat merken we goed want het is goed druk. We nemen ook een kijkje bij de haven en de boulevard. Overal hordes mensen. Wel gezellig hoor. Op de boulevard staan weer van die mooie betegelde bankjes die je heel vaak in Spanje ziet. Als we genoeg hebben gezien, gaan we weer terug. Gelukkig vinden we op onze terugweg naar de camper een winkel waar we wat brood kunnen kopen. Als we hebben gegeten gaan we nog een flink stuk door de duinen lopen. Zo verloopt weer een heerlijke dag.

Rota.

Rota in carnaval stemming.

Er worden heel wat stoelen neergezet voor vanavond.

Ook bij het oude centrum een enorm zandstrand.

Op de boulevard bankjes die helemaal betegeld zijn. Dat zie je heel vaak in Spanje.

Wandeling door de duinen.

Dinsdag 1 maart 2022 – Rota via Cadiz (CC 40896 N 36.53754 W -6.29014) tot Conil de la Frontera (CC 100994 N 36.28688 W -6.10307) – 90 km

We gaan Cadiz bezoeken. Met een rit van 40 km komen we bij een grote parkeerplaats vlakbij het oude centrum van Cadiz. Zo zijn we al snel bij de oude stadsmuur en de smalle Middeleeuwse straatjes. Ook vandaag zijn de gewone winkels nog steeds allemaal dicht maar dat schijnt de mensen niet te deren want wauw wat is het druk! Overal zie je de typische Spaanse balkonnetjes, veel barretjes en restaurants. Maar wat je ook heel veel ziet, zijn verkooppunten voor loten. Daar zijn de Spanjaarden echt gek op. Er staat gewoon een lange rij te wachten om een lootje te kopen. We kiezen vandaag voor een pizza, geen sangria want als we Cadiz hebben bekeken, rijden we nog een stuk verder. De pizza smaakt in ieder geval erg lekker. Iets verder zien we heerlijk schepijs en dat laten we natuurlijk onze neus niet voorbij gaan. Als we dan ook nog stokbroden met ham van het Iberische varken zien, weten we gelijk dat dat ons avondeten gaat worden. Vanaf Cadiz rijden we 50 km naar Conil de la Frontera, hier zijn een aantal vrije plaatsen direct aan zee. We lezen dat je hier weggestuurd zou kunnen worden door de politie maar we wagen het er maar op. De eerste plek heeft een prachtig uitzicht maar is direct voor huizen. Dat lijkt ons niet zo slim. Dus rijden we een kilometer verder waar een groot veld is. Dat staat bomvol met campers maar er is genoeg ruimte voor ons om een goed plekje te vinden. We staan hier vrij hoog op de kliffen, maar met een wandelpad ben je zo op het strand. Een prima plek om weer even te blijven staan.

De brug naar Cadiz.

De oude stadsmuur van Cadiz.

Cadiz.

Het blijft toch bijzonder, die Spaanse balkonnetjes.

Wat eten we vandaag? Pizza!

De man die lootjes verkoopt heeft het heel druk. De Spanjaarden zijn gek op lootjes.

Stokbroden met ham van het Iberische varken. Zo lekker!

De kust bij Conil de la Frontera.

We vinden een camperplaats hoog op de kliffen, er staan echt heel veel campers.

Met een pad ben je zo bij het strand.

Woensdag 2 maart 2022 – Conil de la Frontera (CC 100994 N 36.28688 W -6.10307) – 0 km

Een rustige dag vandaag. We rijden wel even met de camper naar de Mercadona, een Spaanse supermarkt die 2 km verderop is. Verder genieten we van de zon. Deze vrije camperplaats staat trouwens enorm vol, echt mega vol. Vooral met allerlei camperbusjes met alternatievelingen. Er staan stenen langs de kant waar de bosjes beginnen met de tekst ‘’no toilet’’. Leuk geprobeerd maar al die gasten in die buscampers zie ik regelmatig de bosjes in lopen. Ja zo blijven er niet veel vrije plekken als deze over natuurlijk. Ik ben benieuwd wanneer deze plek ook weer leeggeruimd wordt door de politie.

Wij bespreken hoe onze reis er verder uit zal gaan zien. Gaan we verder langs de kust? Of via het binnenland?

Heel veel campers op de vrije plek bij Conil de la Frontera.

Donderdag 3 maart 2022 – Conil de la Frontera tot Algodonales (CC 64117 N 36.87387 W -5.40987) – 140 km

Dat is natuurlijk het mooie van reizen met de camper. Net waar je zin in hebt, daar rij je naar toe. Wij hadden zin om het binnenland in te gaan en zo gezegd zo gedaan. Het eerste stuk zijn het nog heuvels maar als we eenmaal in de bergen komen, is het weer volop genieten. Voor Aad een mooie oefening om met de automaat in de bergen te rijden. Nou ja, automaat, hij zet hem dan op handmatig en schakelt zo naar de beste versnelling. Het lukt allemaal heel goed. Genieten hoor, die prachtige uitzichten! In Algodonales hebben we een camperplaats uitgezocht. Het is eigenlijk een terrein waar in juli en augustus de kermis staat, maar de andere maanden mogen hier campers staan. Ze hadden nogal last van campers die lang bleven staan, vandaar dat je er nu maar max 72 uur mag blijven. We lopen naar het dorpje. Nou ja lopen, meer klauteren. Puf, puf dat valt niet mee hoor. Maar we zetten stug door tot we op het dorpsplein met natuurlijk de kerk en de nodige cafés en restaurants zijn. De sangria lokt heel erg, maar de donkere wolken zien er wel heel dreigend uit. Toch maar teruglopen naar de camper maar. Goed besluit want we zijn nog maar net in de camper of het begint flink te regenen. Ach mag ook wel een keertje. Zou niet weten wanneer de vorige keer was dat het regende. Gelukkig regent het niet erg lang.

We gaan het binnenland in, eerst nog heuvels.

Stad hoog op de rotsen.

Dan komen we in de bergen met af en toe zo'n wit dorpje hoog op de bergen.

Voor de watervoorziening de nodige stuwmeren.

De camperplaats in Algodonales.

Algodonales.

Blijft bijzonder, althans dat vind ik, die uitbouwtjes met tralies er omheen.

Het centrale plein van Algodonales, hier schijnt de zon nog.

Maar aan de andere kant donkere luchten waardoor we maar snel teruglopen en net op tijd binnen zijn voordat het begint te regenen.

Vrijdag 4 maart 2022 – Algodonales tot Campillos (CC 54348 N 37.04273 W -4.86337) – 150 km

Met een lege vuilwatertank en een lege toilet cassette maar wel een volle schoonwatertank gaan we weer op weg. Verder door de bergen. Het is zo ongelofelijk mooi hier, wat is dit genieten. Er pingelt wat op het dashboard, er moet Ad Blue bijgetankt worden. Hmm ja dat zou wel kunnen kloppen, we hebben na de vorige tankbeurt al bijna 3900 km gereden. Dus tanken we eerst even in Ronda. En weer verder door de bergen. We hadden een plek uitgezocht midden in de natuur maar helaas, we zijn er al voorbij gereden voordat we er erg in hadden en keren op deze smalle weg is geen optie. Dan maar verder en een andere plek uitzoeken. We kiezen voor de camperplaats in Ardales, echt een prima plek. Mooi zo, hier blijven we even hangen. Maar wat staat er op dat bord? Oh nee, verboden te parkeren op 5 en 6 maart. Getver we kunnen hier niet blijven. Echt jammer maar ja ook dat hoort bij het reizen met een camper. Zo komen we bij de camperplaats van Campillos, echt totaal geen plek waar we normaal voor zouden kiezen. Gewoon een groot parkeerterrein, huizen om ons heen. Maar we hebben echt genoeg gereden want over 150 km rijden in de bergen doe je echt wel een flink aantal uurtjes. Geen straf hoor want jeetje wat was het een prachtige route. Maar het is inmiddels 4 uur en dus blijven we hier staan.

Echt zo mooi hier. We genieten volop van onze tocht door de bergen.

Lunch plekje.

En weer verder door prachtige natuur.

Helaas konden we niet bij Ardales blijven staan en zo komen we op de camperplaats van Campillos, die niet bijzonder is.

Zaterdag 5 maart 2022 – Campillos tot Antequera (CC 101136 N 37.01148 W -4.56200) – 35 km

In tegenstelling tot de lange trip van gisteren, is de trip van vandaag maar een heel klein stukje. We hebben een wasserette in Antequera uitgezocht want het is hoog tijd om te wassen. Erg fijn dat op de app P4N ook wasserettes staan vermeld. Er staat meestal ook wel bij of je er gemakkelijk met je camper kunt parkeren en anders kunnen we dat ook op Google maps zien natuurlijk. Zo hebben we een lokale wasserette gevonden. We moeten wel even wachten tot er een machine vrij is. Ik heb zoveel was dat ik 2 machines kan vullen. Na 30 minuten zijn die wassen klaar, dan in twee drogers en 20 minuten later is alles weer schoon en droog. Zo, wij kunnen er weer even tegen. Aan de andere kant van Antequera is een vrije camperplaats met uitzicht op de Alcazaba en de bergen. Prachtig! Dat is toch echt een top uitzicht vanuit ons huis op wielen. Even wat eten en dan op weg naar het Alcazaba. Voor de ingang heb je een prachtig uitzicht over Antequera. Dan het Alcazaba in en ook hier heb je vanaf de torens weer een prachtig uitzicht. Met de tickets mogen we ook de kerk bezoeken maar die valt erg tegen, daar is helemaal niets aan. Als we genoeg gezien hebben is het tijd om weer terug te lopen naar de camper. Het is niet zo ver maar natuurlijk moeten we weer flink klauteren en dan is het uiteindelijk toch een flinke inspanning. De zon is achter de wolken, helaas, maar met 14 graden mogen we nog niet klagen en dat doen we ook niet. Nog even kijken wat onze volgende plannen zijn. We besluiten morgen weer naar de kust te rijden, wellicht schijnt daar de zon weer?

Op weg naar Antequera.

Waar we onze berg wasgoed in de machines stoppen.

Daarna rijden we naar een vrije plek in Antequera met dit prachtige uitzicht op de Alcazaba.

Waar we natuurlijk een kijkje gaan nemen.

Uitzicht over Altequera.

Uitzicht Antequera.

1. Wat heerlijk als je al die plaatsen zo voor je kan halen en weet hoe het er uitziet. Zo geniet ik van twee reizen in één.

2. Wat zijn jullie toch altijd actief. Fijn dat je ons zo meeneemt op reis.