maandag 20 juli 2020

REIS DUITSLAND – WEEK 3 – 14 t/m 20 juli 2020

Dinsdag 14 juli 2020 – Trittenheim tot Saarburg (CC 953 N 49.60113 E 6.55533) – 55 km

Vandaag gaan we dan toch echt afscheid nemen van de Moezel. We rijden naar een andere rivier: de Saar. We hebben jaren geleden met de caravan op de camping Warzberg van Landal gestaan en dat ligt bij het stadje Saarburg. Dat vond ik zo’n leuk stadje, dat ik dat nu weer eens terug wil zien. Er is een camperplaats 2 km buiten het stadje. Deze ligt aan de rivier de Saar maar erg veel zie je daar niet van. Het is een druk bezochte camperplaats, je betaalt hier € 11,50 per nacht zonder stroom. Omdat wij nog vroeg zijn, is er natuurlijk wel een plekje voor ons. Fietsen van de camper en op naar het stadje. Je zult je wellicht afvragen waarom wij niet gaan lopen, zover is het toch niet? Maar ik heb erg pijn onder mijn linker hiel, ik denk dat het weer hielspoor is. Iets wat ik jaren geleden ook al eens heb gehad. Vandaar dat de fiets een stuk minder pijnlijk is. Saarburg is een erg leuk stadje waar het riviertje de Leuk doorheen loopt. Met allerlei watervallen vindt het riviertje een weg door het centrum. Aan weerzijde zijn vele terrassen waar je voor een redelijke prijs wat kunt eten. Aad kiest voor een dagmenu en ik voor een salade met gekruide kip. Het smaakt ons beide erg goed. Over een toetje hoeven we niet lang na te denken met de vele Italiaanse ijszaken hier. Al met al hebben we een heerlijk dag in Saarburg. Als we weer terug zijn bij de camper gaat het tegen zes uur een beetje regenen. Dat is weer even geleden.

Saarburg.

Saarburg aan de Saar.

Door Saarburg loopt het riviertje de Leuk met aan weerszijde heel veel terrassen.

Op een gegeven moment gaat de Leuk met een waterval door het stadje.

Vroeger werd het water gebruikt voor de watermolens.

Het mooie Saarburg.

We gaan uit eten, Aad heeft een schnitzel en ik een salade met pittige kip. Die fles is geen wijn hoor, we hebben voor water gekozen.

Na een gezellige middag in Saarburg, fietsen we weer terug naar de camper.

De camperplaats in Saarburg is niets bijzonders, maar wel lekker dichtbij het leuke stadje.

Woensdag 15 juli 2020 – Saarburg tot Losheim (CC 2852 N 49.52047 E 6.74025) – 35 km

Vandaag wordt is mijn zus jarig, ze vindt die dagen niet erg fijn (zegt ze zelf) maar we bellen haar toch op om te feliciteren. Of ze ons gezang mooi vond? Dat moet toch haast wel!

Wij rijden langs de Saar naar Mettlach, hier is een outletwinkel van Villeroy en Boch, daar wil ik even een kijkje nemen. Er is een camperplaats net buiten het centrum. Nou ja camperplaats kun je het amper noemen, er is een bouwplaats vlak naast dus rustig slapen zou je hier echt niet kunnen. Maar wij parkeren hier alleen maar om even naar de outlet winkels te gaan. Het blijft bij kijken, kijken, niet kopen want zelfs de outlet prijzen vinden we nog flink aan de hoge kant. Aad koopt wel een klein zakmesje van Victorinox, hij was de zijne al een tijdje kwijt. Voor Olav lopen we de WMF winkel in en als we dan ook nog bij de bakker binnen zijn geweest, vinden we het wel weer genoeg en lopen we terug naar de camper. Ik voel mijn hiel wel zeg, dan is die 600 meter terug naar de camper niet echt prettig. Ons volgende doel is Losheim. Hier is een camperplaats aan een stuwmeertje. Vanaf de camperplaats hebben een mooi uitzicht over de heuvels. Dat we lekker vrij uitzicht hebben, bevalt ons toch altijd het beste. Dat mistte we gisteren wel op de camperplaats in Saarburg. We genieten van onze Schwarzwalder kirsch taart en lopen daarna even naar het meertje. Bij het informatie centrum kopen we een kaartje, deze keer moeten we € 6,= betalen. Aad is druk bezig met onze parkeersensoren die het al heel lang niet hebben gedaan en sinds hij er iets aan heeft veranderd, werken ze weer. Maar nu iets te goed want we worden gek van het piepen. Volgens mij gaat hij ze nu helemaal weg halen. Ik mag het lot niet tarten natuurlijk maar we hebben al 5 jaar de achterbumper niet kapot gereden zonder dat die sensoren het deden. Dus ja echt nodig hebben we niet.

We rijden langs de Saar naar Mettlach.

Net zoals bij de Moezel, varen er ook over de Saar rondvaart- en cruiseboten.

De oude fabrieken van Villeroy en Boch.

Mettlach.

Het stuwmeer bij Losheim.

Vanaf de camperplaats bij Losheim hebben we weer vrij uitzicht.

De camperplaats van Losheim.

De camperplaats in Losheim.

Donderdag 16 juli 2020 – Losheim tot Oberbrombach (CC 9719 N 49.69472 E 7.2594) – 55 km

Een dag vol miezerregen waarin we een stukje verder trekken richting Idar Oberstein een bekend stadje vanwege de edelstenen en mineralen die hier worden gevonden. Maar wij komen deze keer niet in het stadje maar rijden naar een camperplaats daar vlakbij in het dorpje Oberbrombach. Deze camperplaats ligt hoog en daardoor het je aan alle kanten een prachtig uitzicht. De plekken op de camperplaats zijn ook nog eens heel ruim opgezet. Al met al een erg mooi plekkie dus en dat voor maar € 8,=. Overal staan aparte gebouwtjes en versieringen, het doet een beetje aan een decor voor een Wild West film denken. Omdat we door de regen niet buiten kunnen zitten, gaat Aad zich uitleven op het bakken van een cake in onze Omnia ovenpan. Dat lukt enorm goed, het ruikt al snel heel erg lekker in de camper. Als de cake dan ook nog eens lekker smaakt, zijn we helemaal blij.

De camperplaats in Oberbrombach.

Waar overal vreemde dingen staan, het lijkt wel een decor voor een Wild West film.

Omdat het vandaag regent, gaat Aad aan de slag om een cake te maken in onze Omnia ovenpan.

Vrijdag 17 juli 2020 – Oberbrombach (CC 9719 N 49.69472 E 7.2594)

De regen is verdwenen en dus gaan we weer eens wandelen. Mijn voet is iets minder pijnlijk dus tijd om weer eens de benen te strekken. We nemen geocaches als leidraad. Aad blij dat het lukt om er twee te vinden. Na 1,5 uur zijn we weer terug bij de camper. Tijd om de lekkere broodjes die we hier hebben besteld op te eten. De rest van de dag zitten we buiten te lummelen. Praten over wel of niet een andere camper kopen. Ons eeuwige twijfelpunt. Reden om naar een andere te willen kijken is de leeftijd (onze camper is nu 14 jaar oud) en wellicht een ruimer bed (ons bed is maar 120 cm breed). Ik vind dat als we een andere willen, we het nu moeten doen. We willen (als we gezond genoeg blijven) toch zeker nog 10 tot 12 jaar met de camper op pad blijven gaan en dan heb je nog lekker wat tijd om van een nieuw(ere) te genieten. Aan de andere kant hebben we een prima camper dus waarom zouden we heel veel geld uitgeven aan een andere? Leuk gespreksonderwerp waar we ook deze keer niet uitkomen.

De camperplaats loopt langzamerhand heel erg vol. Omdat het vrijdag is? Of vanwege het gegrilde vlees wat hier op vrijdag wordt gemaakt op de bbq? Ook wij hebben voor vanavond vlees besteld, voor € 6,= per persoon gaan we niet zelf koken natuurlijk. Het vlees smaakt echt super lekker. Morgen weer?

De regen is weg, tijd om weer eens een stukje te wandelen.

Onze wandeling laten we leiden door de geocaches.

Het is mooi lopen over de heuvels, overal weer mooie vergezichten.

Aad blij als hij er weer eentje gevonden heeft.

We kunnen vandaag wel lekker genieten van het warme weer.

Op vrijdag verzorgt de baas van de camper een bbq waar je voor zes euro per persoon een heerlijk stuk vlees krijgt. Het smaakt super lekker!

Zaterdag 18 juli 2020 – Oberbrombach (CC 9719 N 49.69472 E 7.2594)

Het is prachtige weer, we lopen een klein rondje en voor de rest doen we niet zo veel. Beetje op internet kijken naar wat voor andere camper we zouden willen. We gaan toch niet voor nog een keertje bbq vlees van de eigenaar. Ons eigen (nou ja mijn dan) kookwerk smaakt ook prima.

De camperplaats staat helemaal vol.

Een voormalig kerkje in Oberbrombach.

De camperplaats Hohenblick in Oberbrombach.

Zondag 19 juli 2020 – Oberbrombach tot Koeningsmacker  (CC 72431 N 49.3992 E 6.26418) – 100 km

En dan is het 19 juli, de dag dat ik 42 jaar geleden moeder ben geworden van mijn mooie dochter Vera. Natuurlijk doen we ook voor haar ons stinkende best met een mooi verjaardagslied. En natuurlijk is ze diep ontroerd (nou ja dat nemen we dan maar aan).

Inmiddels hebben we ons vuile water geloosd, de schoonwatertank weer volgedaan en zo gaan we op weg. We rijden richting het westen en hebben voor een camperplaats net onder Luxemburg gekozen. Het is een vrije plek bij een sluis in de Moezel. Er zijn maar 3 plekjes en dus altijd spannend of we er kunnen staan. Maar verassing: er staat helemaal niemand. Het is een prachtige plek, natuurlijk wel zonder voorzieningen, misschien dat er daarom niemand staat? We zouden hier weer lekker langs de Moezel kunnen fietsen maar met 30 graden vinden we het daar toch te warm voor. We houden het bij in de schaduw zitten en kijken naar de plezierbootjes die door de sluis gaan.

We komen in Frankrijk en zien gelijk velden vol met zonnebloemen.

De camperplaats aan de Moezel in Frankrijk, rechts zie je nog net onze camper.

We kunnen de hele dag naar de plezierbootjes kijken die door de sluis gaan.

Geen slecht uitzicht toch?

We zouden lekker langs de Moezel kunnen fietsen, maar we vinden het daar te warm voor en blijven in de schaduw zitten.

Maandag 20 juli 2020 – Koeningsmacker tot Damvillers (CC 12157 N 49.3496 E 5.40116) – 130 km

Gelukkig kregen we het in de camper aardig koel dankzij onze Maxxfan die bij ons bed zit. Zo blij dat we die hebben aangeschaft. Zonder geluid draait de ventilator en blaast zo de koelere lucht van buiten naar binnen. We gaan vandaag weer een flink stuk naar het westen. Naar het enorme oorlogsmonument van Verdun. Het gebied ten noorden van Verdun was een gruwelijk slagveld tijdens de 1e Wereldoorlog. Vooral tussen 1916 en 1917 is hier enorm gevochten. Overal ze je hier nog monumenten, bunkers en loopgraven. Het opvallendste monument is dat van Ossuaire de Douaumont. Hier is een begraafplaats voor 130.000 Duitse en Franse soldaten. De soldaten waarvan de naam bekend is liggen allemaal in rijen begraven met op ieder graf een rode rozenstruik. Maar er zijn ook heel wat onbekende soldaten. Hun botten liggen onderin het monument. Door de raampjes kun je daar een blik op werpen. Erg indrukwekkend allemaal. We hopen in deze bossen een plekje te vinden om te overnachten. Op de app P4N staan er genoeg, maar helaas, ze zijn niet geschikt. Dan maar terugvallen op de app van Campercontact. Bij Damvillers liggen een aantal visvijvers waar je ook met je camper mag staan. Dit keer wel een goede plek en ook nog eens gratis. Gelukkig kunnen we de camper bij een boom zetten, zodat we lekker in de schaduw kunnen zitten want ook vandaag loopt de temperatuur flink op.

Nog meer zonnebloemen onderweg.

Een typisch Frans boeren dorpje.

Het oorlogsmonument van de eerste Wereldoorlog bij Verdun, hier liggen 130.000 Duitse en Franse soldaten begraven.

Bij ieder graf een rode rozenstruik.

In het monument zelf zijn botten van onbekende soldaten, via kleine raampjes kun je ze zien.

Wij vinden een overnachtingsplek bij Damvillers. Hier zijn wat visvijvers waar ook een camperplaats is.
Gelukkig kunnen wij onze camper bij een boom neerzetten zodat we in de schaduw kunnen zitten want de temperatuur loopt ook vandaag, weer flink op.

1. Wat heerlijk toch om weer lekker rond te trekken. Wij hebben gelukkig geen discussie meer over een andere camper, geen geld meer voor. We rijden dus maar lekker door met ons huis op wielen maar genieten nu van ons huisje zonder wielen.

2. Sorry dat wij j(ulli)e misschien aan het twijfelen hebben gebracht met de aanschaf van onze camper...
    Maar bedankt weer voor de mooie blog en foto's.
    Ik kijk al weer uit naar de volgende. Door diverse omstandigheden las ik deze nu pas en wil ik alleen nog ff toevoegen, geniet nu, je kan niets meenemen naar het hiernamaals...