maandag 6 juli 2020

REIS DUITSLAND – WEEK 1 – 30 juni t/m 6 juli 2020

Dinsdag 30 juni 2020 – Rotterdam tot Bedburg (CC 10291 N 51.00845 E 6.55726) – 220 km

We hebben vorige week woensdag, donderdag en vrijdag nog lekker even een paar dagen bij de Brouwersdam gestaan. Even de hitte in Rotterdam ontlopen, wat goed lukte met het windje wat aan zee stond. Het was weer even geleden dat we hier zijn geweest, heerlijk om weer hier te zijn. Op donderdag komen Patrick en Linda nog gezellig een kijkje bij ons nemen.

Genieten aan de Brouwersdam
Genieten aan de Brouwersdam.

Aad met zijn nieuwe hobby: een metaaldetector.

De camperplaats bij Ouddorp.

Aan de andere kant van de dam, het Grevelingemeer.

Zaterdag een dubbele verjaardag van Tygo en Fay. Daarna vonden we het toch echt weer tijd worden voor een tripje naar het buiteland nu de meeste grenzen weer open zijn. Het allerliefst hadden we naar Denemarken gegaan, maar daar mag je alleen heen als je ergens voor 6 dagen geboekt hebt. Dat is op zich geen probleem, gewoon even een camping boeken, maar het is een beetje onduidelijk of je daarna vrij mag rondreizen door Denemarken. Dus kiezen we voor een trip naar Duitsland en wie weet komen we ook nog wel in Frankrijk terecht.

We doen rustig aan, pakken even de laatste dingen in en zijn rond tien uur op weg. Onze eerste stop houden we bij de enorme bruinkoolmijnen in de buurt van Garzweiler. Er zijn al heel wat dorpen verdwenen voor het afgraven van bruinkool. In 1983 is begonnen met de eerste groeve en is 66 km2 groot, in 2006 werd gestart met de tweede groeve van 48 km2. Echt een enorm gebied dus. Over heel Duitsland zijn nog veel meer van deze enorme groeves. Momenteel is er veel bezwaar tegen deze groeves. Sowieso omdat er dorpen moeten verdwijnen, maar ook omdat het gebruik van bruinkool vervuilend is, de grondwaterstand daalt en natuurlijk het verwoeste landschap. Wij vinden het maar een vreemd gezicht, die enorme afgraving met die enorme machines. Maar wel leuk om een keertje gezien te hebben.

Even kijken bij de enorme bruinkoolmijn van Garzweiler.

Daarna rijden we naar de camperplaats in Bedburg. Op een parkeerplaats zijn 4 speciale plekken voor campers. Niets bijzonders maar we staan hier ook maar 1 nachtje. En alhoewel de camperplaats niets bijzonders is, dat is het dorpje Alt Kaster wel. Het ligt vlakbij de camperplaats. Echt een super charmant ommuurd dorpje. Heel mooi om te zien. Achter het dorpje ligt een stuk bos met een meertje, heerlijk om hier te wandelen. Zo hebben we een lekker begin van deze reis.

Alt Kaster bij Bedburg.

Een erg mooi ommuurd dorpje.

Woensdag 1 juli 2020 – Bedburg tot Schleiden (CC 64924 N 50.57942 E 6.44498) – 70 km

Er valt af en toe wat regen maar verder is het gewoon prima weer. We rijden over binnenwegen richting het natuurpark de Eifel, een mooie trip. Eenmaal in het natuurpark zijn de heuvels wat hoger en mogen we weer eens klimmen en dalen met wat aardige bochten. We rijden naar Vogelsang, dat ligt vlakbij het stadje Schleiden. In Vogelsang is een complex waar net voor de 2e Wereldoorlog Nazi’s werden opgeleid. Rondom dit complex ligt prachtige natuur, er is ook een camperplaats en daar gaan wij staan. Vanaf de camperplaats hebben we een mooi uitzicht over de heuvels. Als we hebben gegeten, gaan we een stuk wandelen. Doel is het spookdorp Wollseifen. Dit dorp werd in de oorlog zwaar beschadigd maar in 1946 weer grotendeels hersteld. Helaas moest het dorp in 1946, toen het gebied in handen van de Britten kwam, binnen 3 weken ontruimd worden. Daarna heeft het gebied als militair oefenterrein gediend. Eerst dus door de Britten, later de Belgen. In 2006 is het gebied teruggegeven aan de Duitsers en hoort het nu bij het natuurpark de Eifel. In het dorp staat alleen nog maar de kerk, het schooltje, een kapel en een elektriciteitshuisje. Het is maar 3 km om er te komen maar ja die 3 km gaan wel heuveltje op en heuveltje af. Als we weer terug zijn bij de camper, voel ik mijn kuiten wel hoor! Ondanks al het gewandeld in Rotterdam.

’s Avonds komt er nog een onweersbui aan, gelukkig regent het maar even maar er valt genoeg water naar beneden. De camperplaats veranderd in 1 grote modderpoel. Nu zijn we wel blij dat we Balou niet meer uit hoeven te laten….

Onderweg

Dorpje in het natuurpark de Eifel.

Wandelen naar Wollseifen.

Wollseifen moest in 1946 binnen drie weken worden ontruimd. Nu staat er alleen nog de kerk, het schooltje, een kapel en een elektriciteitshuisje. Een echt spookdorp dus.
Het schooltje in Wollseifen.
Er komt een onweersbui maar gelukkig valt het erg mee.

Donderdag 2 juli 2020 – Schleiden tot Mayschloss (CC 915 N 50.51738 E 7.02004) – 60 km

We rijden eerst even naar de gebouwen van Vogelsang. We willen er even een kijkje nemen, maar het regent alsmaar en niet te weinig ook. Tegen 12 uur wordt het eindelijk wat minder en kijken we even rond. Het trekt ons niet om ergens, tegen betaling, naar binnen te gaan. We hebben al genoeg gelezen en gezien over de oorlog. Eigenlijk wilden we op een andere camperplaats in dit natuurpark staan maar vanwege de regen, besluiten we om toch een ander gebied op te zoeken. Dat wordt Mayschloss wat aan het riviertje de Ahr ligt. De route is weer erg mooi. De camperplaats in Mayschloss schijnt nogal populair te zijn, maar als wij er komen, is er nog plek genoeg. We kiezen een plek bij de druivenvelden. Echt erg mooi hier met om ons heen de hoge heuvels vol met velden druivenstruiken. Je kunt langs de Ahr mooie fietstochten maken maar voor vandaag houden we het bij een wandeling naar het dorpje.

Uitzicht over de Ruhrsee vanaf Vogelsang.

Een deel van de gebouwen van Vogelsang.

Dorpje onderweg.

De camperplaats bij Mayschloss. Om ons heen heuvels met druivenstruiken.

De camperplaats ligt aan het riviertje de Ahr.

We lopen even het dorpje in, dit is een echt wijndorp met heel veel wijnhuizen.

Wij vinden dat toch echt zo gek, overal zie je nog sigaretten automaten...

Vrijdag 3 juli 2020 – Mayschloss (CC 915 N 50.51738 E 7.02004)

Het is een heerlijke dag vandaag met volop zon en helemaal geen regen. De vakantie van Olav en Kitty zit er weer op, die gaan vandaag weer naar Nederland. Maar onderweg komen ze nog bij ons langs. Dat vinden we super leuk en gezellig. Via live Google Maps kunnen we precies zien waar ze zijn. Om half twee rijden ze de camperplaats op. Leuk om al hun enthousiaste verhalen te horen. Ze zouden eigenlijk naar Griekenland gaan, vanwege corona werd dat een auto vakantie in Duitsland en dat is ze goed bevallen. We eten gezellig wat met elkaar en als we daarna ook nog een taartje in onze buiken hebben gepropt, gaan ze weer op pad. Wij besluiten om naar de ruΓ―ne die we vanaf de camperplaats zien liggen te lopen. Het is een aardige klim maar het uitzicht is dan ook de moeite waard. De camperplaats loopt echt enorm vol vandaag. Op ieder plekje staat wel een camper. Maar wij houden een onbelemmerd uitzicht op de heuvels met druivenstruiken.

Op hun terugreis, komen Olav en Kitty nog even bij ons langs.

We lopen naar de ruΓ―ne, een aardige klim maar dan heb je ook wel een prachtig uitzicht.

Zaterdag 4 juli 2020 – Mayschloss (CC 915 N 50.51738 E 7.02004)

Tijd om de fietsen eens van de camper te halen. Langs de camperplaats loopt een prima fietspad langs de Ahr. We rijden eerst naar Altenahr, een mooie fietsrit, beetje jammer dat het alsmaar een beetje regent. Altenahr is een aardig stadje maar veel te beleven is er niet. We fietsen weer terug naar de camperplaats en dan nog een stukje de andere kant op naar Reich. We ploffen op een terras om wat te eten. Natuurlijk wel eerst een mondkapje op voordat je het terras op loopt. Zit je, dan mag het weer af. We bestellen beide een schnitzel en die smaakt erg goed. Met de buiken vol, rijden we weer terug naar de camper.

Heel even twijfelen we weer of we morgen toch niet naar Denemarken zullen rijden. Ik had op het camperforum gelezen dat een camperaar zonder iets te hebben geboekt gewoon Denemarken in mocht. Maar als we de weersverwachting van Denemarken bekijken, stappen we al snel weer van dat idee af. Hier in Duitsland zijn de vooruitzichten toch echt een stuk beter.

Fietstocht naar Altenahr.

Altenahr.
Reich.
Op een terrasje in Reich eten we een heerlijke schnitzel.

Zondag 5 juli 2020 – Mayschloss tot Monreal (CC 21523 N 50.29597 E 7.15332) – 50 km

Zo komt het dat we niet over de snelweg naar Denemarken sjezen maar op ons gemakje via binnenwegen naar Monreal. De camperplaats is niets bijzonders, gewoon een parkeerplaats vlak langs het spoor. Van geluidsoverlast van de trein zullen we in ieder geval niet wakker liggen, heel af en toe zoeft er een klein treintje voorbij. Maar wij komen niet voor de camperplaats, wij komen voor Monreal. Dit is een klein historisch stadje in het nauwe Elztal. Er staan prachtige vakwerkhuizen van de 14e tot 17e eeuw. Het doet een beetje aan Monschau denken. Er zijn genoeg mensen die hier een kijkje komen nemen en dat snappen wij heel goed. Wat een mooi stadje is dit! Er is ook een atelier met allemaal keramiek. Ik voel me als een kind in een snoepwinkel. Ik vind alles even mooi. Toch knap dat ik dan helemaal niets gekocht heb.

Onderweg.

Grappige rotonde onderweg.

Op de camperplaats bij Monreal, de trein rijdt echt vlak voor onze neus.

Even een broodje eten en dan gaan we Monreal bekijken.

Monreal is echt super mooi, prachtige vakwerkhuizen langs de Elz.

Het doet ons een beetje aan Monschau denken.

Monreal.

Er is een atelier met allemaal keramiek voor in de tuin.
Er komt een hele gave camper voor ons staan.

Maandag 6 juli 2020 – Monreal tot St Aldegund (CC 2824 N 50.08066 E 7.13139) – 30 km

Vandaag gaan we naar de Moezel. Onderweg stoppen we even voor wat boodschappen. Natuurlijk met mondkapje, als je ze een tijdje op hebt, ben je toch wel blij dat je hem weer af kunt doen. Bij Cochem komen we bij de Moezel. Cochem is altijd een druk en toeristische stadje. Willen hier over de Moezel heen en dan na 4 km op de camperplaats in Valwig gaan staan. Maar helaas de weg naar Valwig is voor een flink stuk helemaal opengebroken. We kunnen natuurlijk wel via een andere brug daar komen, maar we vragen ons af of we er met de fiets wel langs kunnen. Ach de plannen zijn snel aangepast. Dan laten we Cochem toch voor wat het is. We rijden verder langs de Moezel en stoppen in St Aldegund op een camperplaats met allemaal plekken direct aan de Moezel. De temperatuur is vandaag wat minder, maar met 18 graden is het nog steeds erg lekker. Langs de Moezel ligt een prima fietspad en natuurlijk pakken wij ook onze fietsen om een tochtje te maken. Bij Bullay komen we aan de andere kant van de Moezel. Hier is het fietspad wat minder, een gravelpad met flink klimmen en dalen. Iets voorbij Neef is weer een brug en zo komen we weer terug bij onze camper. Aad zijn fietsaccu houdt ermee op, leeg na pas 25 km. Dat is snel! Die moeten we maar snel ook laten reviseren zoals we bij mijn accu ook gedaan hebben.

Cochem.

Fietsen van de camper af voor een fietstochtje.

Vanaf de overkant van de Moezel zien we onze camperplaats.

1. Super knap dat je niets van Keramiek hebt gehad.
    En wat een vrijheid zo zonder Balou. Gewoon lang weg blijven is nu een optie, als Aad zijn accu dat tenminste ook aan kanπŸ˜€.
    Geniet ervan, je zit in een heerlijk gebied.