donderdag 5 maart 2020

REIS PORTUGAL/SPANJE – WEEK 7 – 28 februari t/m 5 maart 2020

Vrijdag 28 februari 2020 – Barragem de Povoa (CC 21807 N 39.48394 W 7.5476)
Het is misschien een beetje saai, maar we genieten van weer een heerlijke warme dag op deze mooie plek. In de ochtend lopen we een stuk, in de middag zitten we in de zon.

Ook vandaag wandelen we een flink stuk.

We komen een aantal flinke cactussen tegen.

Zaterdag 29 februari 2020 – Barragem de Povoa tot Elvas (N 38.87904 W 7.173440) – 90 km
Een extra dag vandaag vanwege schrikkeljaar. En wat zien we op deze dag? Regen! Dat is toch best weer een tijd geleden. We gaan op weg naar Elvas, een vestingstadje vlakbij de grens met Spanje. We hebben de bergen achter ons gelaten, dus geen links en rechts draaien aan het stuur voor Aad. De weg gaat vrij rechttoe rechtaan en is erg gemakkelijk om te rijden. In Elvas zetten we de camper bij het aquaduct en lopen het stadje in. Wel jammer hoor dat het zo regent. Maakt het toch wat ongezelliger. Terwijl het echt een leuk stadje is, er lopen ook genoeg toeristen rond. We gaan eten in een vrij eenvoudig zaakje, het eten is natuurlijk ook eenvoudig. Maar goed, we hebben onze buiken weer vol en dat voor een heel klein bedrag. Als we weer teruglopen naar de camper, ziet Aad een betonnen bankje niet en loopt daar erg hard tegenaan en gaat, voor de tweede keer deze reis, ondersteboven. Arme man! Weer een aantal wonden op zijn been, maar gelukkig valt de schade verder erg mee.

We zijn in het vestingstadje Elvas, vlakbij de grens met Spanje.
De kathedraal van Elvas met een erg mooi betegeld plein ervoor.

Een schandpaal.

Natuurlijk heeft dit vestingstadje ook een kasteel.

En veel smalle straatjes.

Het centrale plein nu vanaf de kathedraal gezien.

We eten wat in een eenvoudig zaakje, wel erg leuk ingericht met allerlei oude radio's en filmspullen.

Het eten is ook erg eenvoudig, maar het smaakte wel.

Fontein in Elvas.

Ons plekje met uitzicht op de aquaduct, 12 km lang en 40 meter hoog.

Zondag 1 maart 2020 – Elvas tot Badajoz (CC 45870 N 38.8849 W 6.97827) – 18 km
Vandaag maken we even een uitstapje naar Spanje, net over de grens ligt de stad Badajoz en daar willen we een kijkje gaan nemen. De camperplaats bij Badajoz schijnt nogal populair te zijn en staat vaak helemaal vol, maar als we aankomen is er nog genoeg plek. We hebben een plekje met vrij uitzicht over de oude stad, niet verkeerd dus! Maar Badajoz bekijken gaat vandaag niet meer lukken. Aad heeft al een paar dagen last van een hardnekkige migraine. Hij neemt nog maar een pil en gaat op bed liggen. Het weer is vandaag niet anders dan gisteren: regen.

Maandag 2 maart 2020 – Badajoz tot Terena (CC 88344 N 38.63451 W 7.40617) – 83 km
Gelukkig voelt Aad zich weer een stuk beter, zelfs het weer is opgeknapt. Tijd om Badajoz te gaan bekijken. Eerst lopen we via de mooie oude brug Puente de Palmas de rivier Rio Guadiana over en dan zijn we al snel in het oude gedeelte van de stad. Er staan genoeg mooie gebouwen hier met daartussen smalle straatjes. We lopen ook naar het Alcazaba waar we over de muur kunnen lopen en je natuurlijk een mooi uitzicht hebt. Al met al een mooie stad om te bezoeken. Om 12 uur zijn we weer terug bij de camper en rijden we weer naar Portugal. Weer langs Elvas en dan naar Vila Vicosa. Deze stad ligt in een streek waar heel veel marmer wordt gewonnen en in Vila Vicosa is dat ook erg goed te zien. Werkelijk overal waar je kijkt, zie je marmer. De gebouwen, de stoepen, de raamkozijnen, de bankjes, standbeelden. Vila Vicosa is niet groot, maar heeft wel twee kastelen. Eentje die al heel oud is en dan nog een wat jongere. Deze laatste kun je met een rondleiding bezoeken maar op maandag zijn ze dicht. Dus blijft het bij een blik op de buitenkant. Een kleine 17 km voorbij Vila Vicosa is een stuwmeer waar we een prima plek vinden om te overnachten. Echt heel erg stil hier en dan nog aan een prachtig meer. Prima!

Badajoz.

Binnenin het Alcazaba in Badajoz. Er komen dreigende luchten aan, gelukkig valt er maar heel weinig regen uit.

Het Alcazaba in Badajoz.

De oude brug Puente de Palmas over de Rio Guadiana.

De camperplaats in Badajoz.

We rijden weer naar Portugal naar Vila Vicosa wat middenin een streek ligt waar veel marmer wordt gewonnen.

Vila Vicosa is een stad vol met marmer.

Vila Vicosa.

Het oude kasteel in Vila Vicosa.

Er staan hier heel veel sinaasappelbomen vol met sinaasappels.

Het nieuwe kasteel in Vila Vicosa.

We vinden een overnachtingsplekje vlakbij het dorpje Terena, ook hier een groot kasteel bovenop de berg.

Ons plekje aan het stuwmeer.

We krijgen nog een mooie zonsondergang.

Dinsdag 3 maart 2020 – Terena (CC 88344 N 38.63451 W 7.40617)
Ondanks dat het heel de ochtend aan het miezeren is, blijven we hier vandaag staan. We zoeken uit hoe we onze reis verder zullen inrichten. Dat weten we eigenlijk al, maar we willen toch ietsje sneller bij de Algarve komen. Gelukkig houdt het ’s middags op met regenen en kunnen we even een stukje lopen. Er komt een Franse camper naast ons staan met mensen uit België en jeetje wat kan die man kletsen zeg. Het lijkt wel een waterval aan woorden wat er uit zijn mond komt. Ik ben er al snel klaar mee. Aad houdt het nog iets langer vol.

Het stuwmeer bij Terena.

In de ochtend regent het nog maar 's middags wordt het droog en kunnen we even onze benen strekken.

Ons plekje aan het stuwmeer met op de achtergrond Terena.

Woensdag 4 maart 2020 – Terena tot Evora (CC 11578 N 38.56667 W 7.90667) – 60 km
Arme Aad, als hij Balou uit gaat laten, krijgt hij weer een waterval van woorden over zich heen van onze Belgische buurman. Na lange tijd kan hij met heel veel moeite de man van zich afschudden en aan zijn ontbijtje beginnen. We rijden naar Evora, het weer is weer helemaal prima, zon af en toe een wolkje en het wordt 19 graden. In Evora gaan we op een grote parkeerplaats staan, vlakbij het oude centrum. Je hoeft je echt niet af te vragen welke kant je nu op zou moeten lopen, want de kathedraal van Evora steekt hoog boven de stad uit. Al snel lopen we door smalle straatjes met heel veel winkeltjes met allerlei souvenirs, vooral veel kurk producten. Eerst maar eens de kathedraal in, want ik heb van San gehoord dat je bovenop de kerk kunt komen en dat vinden we alle twee erg leuk. Eerst entree betalen en dan snel naar boven. Hier natuurlijk een mooi uitzicht maar ook de torens van de kerk zijn echt geweldig om zo van dichtbij de zien. We lopen nog even rondom de kloostergang en dan de kerk in. Hier is een beeld van Maria die in verwachting is. Vroeger waren er veel van dit soort beelden maar in de 15e eeuw werden ze verboden, deze is de laatste in Portugal. Vlakbij de kathedraal staat een deel van een Romeinse tempel. Dan komen we op het plein Largo de Porta de Mouro waar een prachtige fontein van marmer staat. Hij lijkt heel modern maar is toch uit 1556. We kiezen een eenvoudig restaurant uit om te gaan eten. Daarna neemt aan nog heerlijk schepijs in een ijszaak (ja ik heb ook een hapje geproefd) en dan lopen we weer terug naar de camper. Achter de camper staat nog een heel bijzondere kerk, het lijkt wel een kasteel. Deze parkeerplaats is ons te druk om te overnachten. Jammer genoeg zijn er in de directe omgeving niet echt rustige plekjes te vinden en daarom besluiten we bij de Intermache te overnachten. Eerst maar even boodschappen halen bij de Lidl. Als we net op de parkeerplaats van de Lidl staan, rijdt er een auto achteruit van haar parkeerplaats af en zo tegen ons fietsenrek aan. Ze had ons niet gezien. Nee we zijn natuurlijk ook zo klein. Bij ons is alleen een gootje van het fietsenrek verbogen, bij haar is haar achterlicht kapot. Ik pak het schadeformulier maar ze wil het niet via de verzekering. Dus geeft ze ons genoeg contant geld waar wij een nieuwe goot van kunnen kopen. Al met al waren we erg lang bezig bij de Lidl. Na de boodschappen rijden we naar de Intermache, ook deze plek is niet erg rustig maar beter dan de andere parkeerplaats.

In Evora lopen we al snel door straatje met souvenirs, vooral veel kurk producten.

Maar ook wat keramiek.

De bekende haan van Portugal.

De kathedraal van Evora.

Waar je bovenop het dak mag lopen.

Natuurlijk heb je dan een prachtig uitzicht maar het is ook erg leuk om de torens van zo dichtbij de zien.

Net achter de kathedraal staat de Romeinse tempel.

De prachtige fontein van marmer is uit 1556.

Het plein Largo de Porta de Mouro.

We gaan eten in een eenvoudig restaurantje.

Aad kiest voor soep van de dag, hij liever dan ik. Maar het smaakte wel zei hij.

Vlakbij het restaurant nog zo'n mooie fontein van marmer.

Dit lijkt een kasteel maar is een kerk, deze staat vlak achter de parkeerplaats waar we onze camper hebben staan.

Donderdag 5 maart 2020 – Evora tot Monsaraz (CC 10815 N 38.4425 W 7.38) – 55 km
Na een vrij onrustige nacht gaan we op weg naar Monsaraz. We rijden nog steeds door vrij vlak landschap en deze keer langs mega grote velden vol met olijfbomen, amandelbomen en druivenstruiken. In het vlakke landschap is er 1 heuveltop die er bovenuit steekt en daarbovenop ligt het dorpje Monsaraz. Het hele dorpje is ommuurd en net onder die muren is een grote camperplaats. En wat voor camperplaats! Vanaf de camperplaats heb je overal prachtig uitzicht over het vlakke landschap met daarin het enorme stuwmeer Barragem de Alquera, het grootste stuwmeer van Europa. Echt een prachtig gezicht, we zijn er stil van. Het dorpje is niet groot maar erg sfeervol met heel veel restaurantjes. Met natuurlijk een kasteel wat je vrij kunt bezoeken. Het is heerlijk weer vandaag, als we het dorpje hebben bekeken, zetten we de stoelen buiten en genieten we van het prachtige uitzicht.

De camperplaats van Monsaraz net onder de muren die rondom het dorpje staan.

Een prima camperplaats met een ongelofelijk mooi uitzicht.

Poortje naar Monsaraz.

Monsaraz is een sfeervol dorpje.

Ook vanaf Monsaraz kun je alle enorm ver weg kijken.

Monsaraz.

Monsaraz met smalle straatjes.

Als we het dorpje hebben bekeken, zetten we de stoelen buiten en genieten we van het mooie uitzicht.

1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

2. Lekker heel Portugal aan het doorkruisen. Ben reuze benieuwd waar we jullie zullen treffen.

3. Wat een mooie belevenissen, ook in deze blog. EN hopelijk zijn de wonden van Aad inmiddels genezen.