donderdag 20 februari 2020

REIS PORTUGAL/SPANJE – WEEK 5 – 14 t/m 20 februari 2020

Vrijdag 14 februari 2020 –  Brabantes tot Ourense (CC 24668 N 42.34827 W 7.91262) – 12 km
Zo de accu’s zijn weer eens helemaal goed volgeladen. Wij gaan een heel klein stukje verder naar een plekje aan de Minho rivier. Dit keer vlakbij Ourense en ook bij thermaal baden. Keus genoeg hier want er zijn een aantal gratis baden maar ook een heel complex met 11 baden en verschillende sauna’s. Hier heb je ook kluisjes om je spullen in op te bergen en voor de kosten hoef je het zeker niet te laten: € 5,70 per persoon voor 2 uur badderen. Bij de camperplaats is een voetgangersbrug over de rivier en daar zien we al de eerste gratis thermaal baden. Het ziet er allemaal goed uit. Iets verder nog een aantal. Dan komen we bij het complex. Alles wordt prima uitgelegd en zo zitten we al snel in het eerste thermaal bad. Oh en dat is me toch lekker! Wat een warm water! Het is de bedoeling dat je maximaal 10 minuten in het warme water blijft, dan maximaal 1 minuut in een koud(er) bad en zo ga je alle 11 baden af. Het is echt super ontspannend en super lekker. Na 2 uur zijn we helemaal relaxed. Er is ook een cafetaria bij waar we een broodje eten. Wie weet gaan we vanavond nog een keertje naar de gratis thermaal baden. Wat was dit genieten!

De Minho rivier.

Gratis thermaal bad bij Ourense.

Het stoom komt van het water af.

Nog een gratis thermaal bad bij Ourense.

Bij deze gratis thermaal baden is er eentje voor kinderen, eentje gemengd en eentje voor volwassenen.

De mimosa komt al aardig in bloei.

Dit is het thermen complex waar we 2 heerlijke uren hebben doorgebracht. Van de baden zelf mocht (logisch) geen foto gemaakt worden.

Zaterdag 15 februari 2020 –  Ourense tot Geres Portugal (CC 12254 N 41.735 W 8.16) – 90 km
CC 24692 N 41.86212 W 8.10639
Nee we zijn niet meer naar de gratis thermaal baden gegaan gisteren. Het stond hier vannacht aardig vol met campers, ja weekend, dus alle Spanjaarden gaan ook weer op pad met hun camper. We tanken even onze LPG gasflessen weer vol en gaan op weg naar Lobios(CC 24692 N 41.86212 W 8.10639). In Lobios zijn ook thermaal baden en daar moet je met je camper naast kunnen parkeren. Tsja het is natuurlijk weekend, dus zijn alle camperplekken al bezet. Maar iets verder kunnen wij onze camper goed parkeren. Even een kijkje nemen maar. Het water lijkt niet zo warm, daarbij staat er ook nog eens een koude wind. We twijfelen. Het was gisteren zo genieten, gaat dit niet tegenvallen? Eerst maar even wat eten. Daarna besluiten we om toch niet het water in te gaan. Zo gaan we weer verder, op naar Portugal en het natuurpark Peneda Geres. Bijna direct na Lobios komen we in prachtige natuur terecht. We weten heel goed wanneer we de grens passeren want er staan nog steeds wat gebouwen die vroeger voor grenscontrole werden gebruikt. Eenmaal in Portugal is de weg gelijk een stuk smaller, maar de natuur blijft even mooi. Het is een enorme slingerende weggetje door bossen met overal water wat naar beneden stroomt. We stoppen in het plaatsje Geres. Niets bijzonders, gewoon een parkeerplaats in het dorpje. Maar prima voor een nacht.

Even lopen naar het thermaal bad in Lobios.

Het gratis thermaal bad in Lobios.

We rijden verder richting Portugal door het natuurpark Peneda Geres.

In Spanje nog een goede brede weg.

Natuurpark Peneda Geres.

De grens tussen Spanje en Portugal.

In Portugal is de weg een stuk smaller.

Overal zijn watertjes.

Het overnachtingsplekje in het dorpje Geres.

Zondag 16 februari 2020 –  Geres tot Chaves (CC 24231 N 41.71919 W 7.49862) – 90 km
Het regent, erg jammer als je door een natuurpark gaat rijden. We rijden in mist en wolken, weinig uitzicht. Het is niet anders. Om bij de N103 richting Chaves te komen, stuurt de TomTom ons over een smal steil weggetje. Ik vind het maar niets en ben blij als we na een aantal kilometer de N103 op kunnen draaien. Deze route hebben we vorig jaar ook gereden en daardoor weet ik dat het een erg mooie route is. Maar vandaag zien we alleen maar lage wolken. Al snel komen we bij de camperplaats O Moinho wat watermolen betekent. Hier hebben we vorig jaar ook gestaan en de reden dat we hier nu weer gaan staan, is het ongelofelijk lekkere eten. Het in Portugal een uur vroeger, dus nog te vroeg om te gaan eten. We hebben 2 km eerder een oude trein zien staan, daar lopen we even naar toe. Hebben we onze wandeling ook weer gehad. Als we terug komen is het een prima tijd om te gaan eten. Het is best druk binnen en wat ruikt het lekker! Aad besteld gegrild varkensvlees en ik ga voor een rumpsteak. Eerst krijgen we super lekkere rauwe ham en daarna volgt ons hoofdgerecht. Het smaakt nog net zo lekker als vorig jaar. De toetjes zijn ook erg lekker. Als er wordt gevraagd of we nog koffie willen, probeert Aad duidelijk te maken dat we liever thee willen. Het kost wat moeite maar met Google translate lukt het wel. En de kosten voor dit alles? € 30,=.

We rijden door het natuurpark Peneda Geres, maar het regent dus helaas zien we niet veel van het moois.

Stuwmeer in het natuurpark Peneda Geres.

Nog een stuwmeer onderweg naar Chaves.

Als we op de camperplaats in Chaves zijn, is het nog wat te vroeg om te eten. Dus even een stukje lopen.

Het riviertje Rio Tamega.

We zien dat het water hier flink hoog heeft gestaan, overal in de struiken ligt afval.

Weer terug bij de camperplaats bij het restaurant O Moinho, is het tijd om te eten.

Het voorgerecht is super lekkere rauwe ham.

Aad kiest voor gegrild varkensvlees maar ik hou het bij een rumpsteak. Het smaakte weer erg lekker.

Maandag 17 februari 2020 –  Chaves tot Paso da Regua (CC 22958 N 41.15611 W 7.7797) – 100 km
Jippie! Het zonnetje schijnt weer. Wat is het toch een heerlijk gevoel, dat zonnetje op je lijf. We gaan weer een stuk naar het zuiden. In het begin is het landschap nog niet heel bijzonder, maar al snel rijden we weer tussen de hellingen vol met druivenstruiken. Allemaal bestemd voor de port wijn. Het is een geweldig mooi gezicht. Ons doel vandaag is de camperplaats in Paso da Regua waar we vorig jaar ook hebben gestaan. Je betaalt hier € 3,= per nacht en daarvoor heb je alles voorhanden, zelfs stroom. Het is een prima plek met uitzicht op de rivier de Douro. Toen we hier vorig jaar stonden, kwamen San en Ger hier ook heen. Toen hebben we erg lekker gegeten in het restaurant O Maleiro dus jullie zullen het vast wel begrijpen dat we daar vandaag ook heen gaan. En ook vandaag smaakt het ons super goed. We lopen nog even door het dorpje maar weer bij de camper zetten we de stoelen buiten want jeetje was is het heerlijk weer vandaag. Genieten dus!

Het plekje bij Chaves waar we bij het restaurant O Moinho (de watermolen) staan.

De rivier heeft hier ook flink hoog gestaan en dan blijft deze rotzooi allemaal achter.

Wij trekken weer verder, richting het zuiden.

En al snel komen we in het gebied met de druivenstruiken op terrassen waar de druiven voor de Port wijn worden verbouwd.

Mooie tegelwand in Paso da Regua.

We stoppen in Paso da Regua, een stadje aan de rivier de Douro.

We komen een scharenslijper tegen die alle kappers langs gaat. Even op zijn pedalen trappen en de slijpsteen gaat draaien.

De camperplaats in Paso da Regua. Je ziet vast wel waar we staan met onze mooie blauwe camper tussen al het wit.

Dinsdag 18 februari 2020 –  Paso da Regua (CC 22958 N 41.15611 W 7.7797)
We fietsen eventjes naar de Lidl om onze voorraad weer aan te vullen. Voor de rest genieten we eigenlijk alleen maar van het mooie weer. Hebben even een praatje met onze Nederlandse buren die een Duitse camper hebben. Ook zij wonen, net als San en Ger, in hun camper. Huis is verkocht en voorlopig gaan ze op deze manier leven.

Lekker genieten van het zonnetje.

Deze staat bovenop een heuvel, bekent van sherry maar het merk verkoopt ook port.

Woensdag 19 februari 2020 –  Paso da Regua (CC 22958 N 41.15611 W 7.7797)
We lopen even het stadje in om voor Aad een paar plastic crocks te kopen aangezien zijn andere echt versleten zijn. Het is gezellig druk in het stadje. Er is zelfs een flinke markt. Wel met voornamelijk kleding wat niet echt onze interesse heeft. We lopen ook nog even een overdekte markt in en kopen daar de eerste potten honing voor het thuisfront. Ja en wat doen we de rest van de dag? Jullie raden het vast, genieten van het mooie weer. Morgen trekken we weer verder.

Blik op het zwembad naast de camperplaats, daarvoor worden struiken verkocht. Onder de meest rechtse boog zie je de camperplaats.

Er is markt, maar voornamelijk kleding op een grote hoop, niet echt iets voor ons.

Zij houdt van een afstand haar kraam in de gaten.

De overdekte markthal.

Waar we de eerste drie potten honing kopen voor het thuisfront.

Donderdag 20 februari 2020 –  Paso da Regua tot Trancoso (CC 73469 N 40.77632 W 7.35094) – 78 km
Het was lekker relaxed in Paso da Regua maar het is ook weer leuk om verder te trekken. We bezoeken eerst Lamego wat maar 8 km verder ligt. Hier is, net zoals in Braga bij Bom Jesus, ook een kerk bovenop een heuvel die je bereikt door een dubbele trap. De 686 treden zijn versierd met azulejos en urnen. Het is een hele klim waarmee we onze training voor vandaag er wel weer op hebben zitten. En dan te bedenken dat duizenden bedevaartgangers dit in september op hun knieën doen! Als we weer alle 686 treden naar beneden hebben gelopen, komen we weer uit op een markt. Het lijkt wel een kopie van die van gisteren, vooral veel kleding wat op een hoop op de tafels ligt. We trekken verder en rijden door een welvarende streek naar Trancoso. Overal zien we druivenstruiken en fruitbomen. Er worden aardig veel huizen gebouwd en de huizen die er al staan, zien er allemaal verzorgd uit. In Trancoso kunnen we de camper op een enorm parkeerterrein neerzetten. Niets bijzonders zou je denken, waarom gaan we hier naartoe dan? Omdat we naast het historische centrum van Trancoso staan. Dat is helemaal ommuurd en binnenin zijn super smalle straatjes en heel veel prachtige gebouwen. Er is zelfs een kasteel. Nou ja, de muren ervan staan er nog. Leuk om dit oude stadje even te bekijken.

We rijden over de Douro met nog een laatste blik op Paso da Regua.

Met overal weer de heuvels met druivenstruiken voor de port.

We stoppen in Lamego waar, net als in Braga met Bom Jesus, een kerk hoog op een heuvel staat.

Om bij de kerk te komen, moeten we 686 treden omhoog lopen.

Op de plateaus zijn azelejos.

Maar het lukt ons en we komen helemaal boven. In september doen bedevaartgangers dit op hun knieën, dat is pas knap!

Na Lamego rijden we naar Tancoso waar een klein historisch centrum is.

De toegangspoort.

Een pleintje in Trancoso.

Er is hier zelfs ook een kasteel, nou ja, alleen de muren staan er nog.

We staan op een groot parkeerterrein vlakbij het historische centrum van Trancoso.

1. Helemaal jaloers op die thermaal baden. Ik weet hoe heerlijk het is.
    En een scharensliep, pure nostalgie.

Ik heb vandaag een zeer geslaagde Mondriaan workshop gegeven.
    En nu voorbereiden voor het 5 jarig bestaan a.s. 29 febr.