donderdag 6 februari 2020

REIS PORTUGAL/SPANJE – WEEK 3 – 30 januari t/m 6 februari 2020

Vrijdag 31 januari 2020 – San Vicente de la Barquera tot Riano (N 42.9734 W 5.00106) – 100 km
De zon schijnt weer eens volop, dus nog maar een keer een foto maken van San Vicente met de Picos de Europa op de achtergrond. Zo ziet het er toch een stuk mooier uit. Al snel rijden we weg van de kust om met een boog om de Picos de Europa heen te rijden. We rijden zeker 30 km door een smalle kloof, je snap het al, prachtig om te zien. In het stadje Potes stoppen we even. Het is een aardig stadje, leuk om even doorheen te lopen. Er zijn ook genoeg restaurantjes maar wij kopen een brood voor onze lunch. Dan gaat het weer verder. We klimmen en klimmen. Kunnen we nog hoger? Jawel we gaan nog hoger! Het hoogste punt is op 1609 meter en dan dalen we weer langzaam af. Weer een stuk door een kloof en dan zien we het stuwmeer bij Riano. Er zijn heel veel plekken bij dit stuwmeer waar je kunt overnachten, wij kiezen er eentje uit die gemakkelijk te bereiken is. Het is een mooie plek, we hebben uitzicht op het stuwmeer. Jammer genoeg is, na de hele dag zon, de lucht nu bewolkt. Buiten zitten wordt het niet. Tijd om ons blog bij te werken.

San Vicente met op de achtergrond de Picos de Europa. Kon het niet laten om nog maar een foto te maken nu de zon schijnt.

Ons plekje bij San Vicente, klaar voor vertrek voor onze tocht naar de Picos de Europa.

Het eerste stuk naar Potes gaat voor een heel groot gedeelte door een kloof.

Als we de kloof uit zijn, hebben we uitzicht op de mooie bergen.

In het stadje Potes stoppen we even.

Best een leuk stadje om even te bezoeken. Het is flink warm in de zon met 19 graden.

Potes.

We gaan weer verder.

En klimmen alsmaar hoger en hoger.

Echt niet verkeerd deze route.

Vanaf dit punt gaan we alleen nog maar naar beneden.

Ook weer met prachtige natuur om ons heen.

We stoppen bij het stuwmeer van Riano. Jammer genoeg schijnt nu de zon niet meer.

Prima plekje toch?

Zaterdag 1 februari 2020 – Riano tot Selorio (CC 59628 N 43.53212 W 5.27486) – 150 km
Met de hoogte van 1050 meter was het een beetje fris hier in Riano. Als we wakker worden, zitten we in dichte mist. Maar hoe mooi is het dat langzamerhand de mist oplost. Dat geeft echt super mooie plaatjes. We maken dan ook heel wat foto’s en genieten van het prachtige schouwspel. We gaan hier niet blijven en vervolgen onze rondtrip rondom de Picos. Het is echt een bijzonder prachtige trip waarbij we ook vandaag weer een flink stuk door een kloof rijden. Via Cangas de Orio rijden we naar Covadonga. Hier is een bedevaartsoort. Er staat een enorme basiliek en in een grot is ook een kleine kerk. Vooral de basiliek die hoog op een rots staat, valt enorm op met zijn rode kleur. We kunnen de camper vlakbij parkeren en lopen naar de twee kerken. Best druk hier, veel Spanjaarden die hier ook een kijkje komen nemen. Dan rijden we weer terug naar Cangas de Orio want hier is een camperplaats met een sani station. Dat laatste is prettig maar de camperplaats zelf is gewoon een grote parkeerplaats. We worden er niet blij van. Zo is de beslissing al snel gemaakt om verder te rijden en bij zee te gaan staan. Het is nog 65 km rijden maar een groot stuk gaat over de snelweg. Zo zijn we drie kwartier later op een veel betere plek. Weer vlakbij zee. Mooie plek om even te blijven staan. Had is al verteld dat het vandaag 21 graden was?

Echt super mooi als de mist een beetje oplost. Dit is bij het stuwmeer van Riano waar we hebben overnacht.

We gaan weer verder op ons rondje rondom de Picos.

Echt een heel erg mooie route.

In Covadonga staat deze enorme basiliek hoog op de rotsen.

Maar er is ook een kleiner kerkje in de rotsen gebouwd.

Prachtig hoor die basiliek.

Zondag 2 februari 2020 – Selorio (CC 59628 N 43.53212 W 5.27486)
Weer een prachtige warme dag. Voor ons begint de dag (na ons ontbijt) met een wandeling over het strand. Wat voelen we ons toch rijk dat we zo op zondagochtend op dit prachtige strand kunnen lopen. Dat je toch iedere keer weer met je huisje op wielen op van die mooie plekken kunt staan. Dat is toch wel iets om heel dankbaar voor te zijn. We hopen het dan ook nog maar lang te kunnen doen, maar alles valt of staat natuurlijk met onze gezondheid. En om die lijven van ons zo gezond mogelijk te houden, lopen we vanmorgen een uur door het mulle zand te wandelen maar dat is zeker geen straf. Jammer genoeg kunnen we Balou niet meer meenemen op onze wandelingen, zij heeft er al snel genoeg van en dan lopen we haar alleen maar te dragen. Het zonnetje schijnt, dus gaan de stoelen naar buiten. Genoeg te zien want het is vandaag een komen en gaan met campers. Veel mensen die komen surfen, maar ook veel mensen die hun hond komen uitlaten. Zo kabbelt de dag lekker rustig voorbij.

Lekker een stuk lopen langs de zee.

Echt een enrom groot strand hier. Heen en weer lopen we er een uur over.

Ons plekje in Selorio.

Maandag 3 februari 2020 – Selorio tot Oviedo (CC 41099 N 43.38278 W 5.82417) – 50 km
Weer een dag vol met zon en 22 graden. Ook vandaag begint de dag met een wandeling. Daarna is het volop genieten van het lekkere zomerweertje. Onze volgende stop is Oviedo. Nou is het zo dat je in Spanje een stad het beste in de ochtend kunt bekijken. Want ’s middags sluit alles tussen 2 en 5 uur en is het super stil en weinig te beleven. Daarom besluiten om vandaag al, aan het eind van de dag, naar de camperplaats in Oviedo te rijden. Dan kunnen we morgenochtend na het ontbijt gelijk de stad in. De camperplaats in Oviedo is natuurlijk heel anders dan ons vrije plekje aan de kust. Het ligt middenin een nieuwe woonwijk, waar ook nog eens volop gebouwd wordt. Maar de plekken zijn ruim en gratis en op 3 km van het oude centrum. Ideaal voor een stadsbezoek.

Weer even de benen strekken in de ochtend.

In de buurt van Selorio.

Aan het eind van de dag rijden we naar de camperplaats in Oviedo. Deze is middenin een nieuwe woonwijk waar zelfs nog gebouwd wordt. Morgenochtend Oviedo bekijken.

Dinsdag 4 februari 2020 – Oviedo tot San Esteban (CC 25916 N 43.56432 W 6.07873) – 50 km
Net zoals in Bilbao was het hier in Oviedo ’s nachts ook heel rustig. Vandaag is het heel ander weer dan gisteren, bewolkt en amper 13 graden. Een heel verschil met gisteren. Het oude centrum is 3 km van de camperplaats. De bushalte is vlakbij maar wij besluiten op de fiets te gaan. Het is wel even zoeken maar uiteindelijk vinden we het wel. Als we net voor de kathedraal staan, begint het te miezeren. Daar hadden we niet op gerekend! Geen jas aan natuurlijk, alleen vesten. Verder valt Oviedo eigenlijk best wel wat tegen. We hadden we meer van verwacht. Dus de keus is snel gemaakt, terug naar de camper. Wat kun je toch nat worden van die miezerregen, bah. Het water druipt uit mijn haar. Fietsen weer op de camper en snel naar naar ons volgende plekje. Onderweg stoppen we in Avilés bij de Lidl zodat we weer wat te eten hebben de komende dagen. We rijden in Avilés nog even naar het Centro Niemeyer. Dit is een cultureel centrum ontworpen door Oscar Niemeyer, gebouwd in 2011 en heeft heel aparte vormen. Gelukkig is het droog als we er even een kijkje nemen. Dan snel verder naar ons plekje bij de zee. Dit is in het dorpje San Esteban waar een camperplaats is net achter de zeewering. De kust is hier ook weer erg mooi, jammer dat het bewolkt is maar ach morgen wordt alweer zonnig weer verwacht.

De kathedraal van Oviedo, net als wij hier aankomen begint het te regenen.

In Aviles nemen we een kijkje bij het Centro Niemeyer, een cultureel centrum gebouwd in 2011.

Centro Niemeyer in Aviles.

Ons plekje in San Esteban waar we net achter de zeewering staan.

Even helemaal tot het eind lopen.

Ook hier een erg mooie kust, jammer dat het bewolkt is en de kleuren niet mooi uitkomen.

Woensdag 5 februari 2020 – San Esteban tot Ribadeo (CC 60321 N 43.5526 W 7.15651) – 105 km
Zoals verwacht zijn vandaag alle wolken verdwenen, zon schijn volop, wel een flinke wind. We vertrekken naar Cudillero 20 km verder waar een plek is vlakbij een vuurtoren (CC 78694 N43.58779 W 6.24085) . Echt een prima plek maar omdat we op een landtong staan die ver uitsteekt in de zee, waait het hier helemaal enorm hard. Maar het uitzicht is prachtig. Mooie rotsen kust met daarboven de vuurtoren. Er zijn hier twee plekken waar je goed kunt staan met de camper. We lopen naar de vuurtoren en kunnen volop genieten van het uitzicht op de prachtige kust. Aad gaat ook nog even naar de zee om zijn hengel erin te gooien. Maar ook helemaal beneden aan de rotsen staat een harde wind en moet hij tegen de wind in gooien. Daar is hij snel klaar mee. Op deze plek blijven is geen optie, de camper staat enorm te schudden. Aangezien er langs deze kust enorm veel prachtige plekken zijn, rijden we een stukje verder. Zo komen we bij Coana (CC 19282 N.43.56088 W 6.73397) maar dit vinden we geen leuke plek. Ondanks dat er vlakbij nog veel meer mooie plekken zijn, besluiten we gelijk door te rijden naar een speciaal stuk kust wat Les Cathedrales heet. Hier kun je, als het eb is, tussen enorme rotsen lopen. Bovenop de rotsen is een grote parkeerplaats die ’s zomers ongetwijfeld erg druk zal zijn, maar nu is er ruimte zat. Ook hier staat een stevige wind maar we kunnen de camper zo neerzetten dat we er weinig last van hebben. Snel de camper uit en op onderzoek maar. Er lopen heel wat houten paden waarmee je hoog op de rotsen kunt lopen en je kunt genieten van de mooie kust. Er lopen ook trappen naar beneden maar  jammer genoeg is het nu hoog water. Even wachten tot het eb is.

Als 's morgens de zon weer schijnt, ziet het er gelijk een stuk mooier uit hier in San Estaban.

Het dorpje San Estaban.

Plekje bij de vuurtoren bij Cudilleto, links zie je de camper nog net staan.

Wij lopen even naar de vuurtoren, nog steeds op het plekje in Cudillero.

Volgende plekje wat we bekijken is bij Coana, maar dit vinden we niets.

We rijden door naar Ribadeo waar een speciaal stuk kust is met de naam Les Cathedrales.
Het is nu hoog water, maar met eb kun je tussen de rotsen door lopen.
Om zes uur is het water laag genoeg om over het strand te kunnen lopen.

Heel bijzonder om tussen de hoge rotsen door te lopen.

Stond het water een paar uur geleden nog 6 meter hoger, nu kunnen we hier lopen.

Overal mooie grotten.

Donderdag 6 februari 2020 – Ribadeo tot O Vicedo (CC 72735 N 43.71619 W 7.62351) – 60 km
De wind is vandaag verdwenen, het is 18 graden dus een stuk warmer dan gisteren met die harde wind. We blijven niet staan bij de bijzondere rotsformatie Les Cathedrales maar rijden naar Foz, een plek 18 km verder. De camperplaats hier ligt aan een inham van de zee maar ook vlakbij het stadje (CC 20118 N 43.56361 W 7.25778). Eerst maar eens even een stuk lopen, kijken waar we nu weer terecht zijn gekomen. Het is echt lekker weer, zo genieten we van een flinke wandeling. Weer terug bij de camper willen we eigenlijk wel erg graag buiten zitten. Maar op deze camperplaats is het niet toegestaan om je stoelen buiten te zetten. Normaal gesproken zouden we hier niet zo’n punt van maken, maar met alle huizen achter ons, vermoeden we dat er snel klachten zullen komen. Dat is dan ook de reden dat we toch weer verder trekken. We kiezen een plekje uit waar we lekker vrij kunnen staan en dus ook buiten kunnen zitten. Deze plek is vlakbij een enorm zandstrand. Een prima
plekje waar we nog lekker kunnen genieten van de zon.

We gaan weg bij Les Cathedrales naar het stadje Foz, 18 km verder.

De haven in het stadje Foz.

Tegelmuur in Foz.

In Foz een enorm zandstrand.

De camperplaats in Foz.

We blijven niet in Foz maar rijden verder naar O Vicedo waar we wel lekker buiten kunnen zitten en vlakbij dit prachtige strand staan.

Ook op dit strand worden weer de nodige schelpen opgeraapt door Aad.

Het plekje in O Vicedo is niet de meest mooie plek, maar we staan hier vrij en kunnen lekker nog even buiten zitten.