vrijdag 27 september 2024

REIS ROEMENIE – WEEK 5 – 21 t/m 27 september 2024

Zaterdag 21 september 2024 – Hangu tot Praid (PN 473041 N 46.550222 E 25.116065) – 140 km

Het is echt hoog tijd dat we de camper wassen want wat een modder zit erop, niet normaal! Gelukkig zit hier ook een wasgelegenheid en zo wordt de camper weer wit. Dan rijden we langs het enorme stuwmeer tot we in Bicaz komen. Nu willen we met de weg 12C naar Gheorgheni maar de TomTom wil ons echt niet over deze weg laten rijden. Maar wij wel want ik heb gelezen dat deze weg door een erg mooie kloof gaat. Dus geen idee waarom de TomTom ons niet hier wil hebben. We zien borden dat een vrachtwagen van langer dan 10 meter hier niet mag rijden. Nou met onze 6,60 meter moet dat dus gemakkelijk kunnen en zo rijden we vol goede moed deze weg op. Nou en dat is een heel goede keus van ons want jeetje wat rijden door prachtige natuur. Soms is de weg zo smal dat er maar 1 auto tegelijkertijd kan rijden maar ach dat heb je in Noorwegen veel vaker. Geen probleem, gewoon even wachten. Overal waar het maar kan, staan er kraampjes langs de weg. Natuurlijk allemaal met dezelfde spullen. Het ziet er wel lekker vrolijk uit. We genieten volop van deze prachtige route. Net voor Gheorgheni vinden we een plekje wat prima is als lunch plekje. We kijken hier gelijk de kwalificatie van Singapore. Het zou ook een prima overnachtingsplek zijn maar de zon is hier al snel weg en dus besluiten we om verder te rijden naar Praid. Daar weten we een vrije plek maar helaas als we Praid binnen rijden, blijkt er een soort oogstfeest te zijn en staat de vrije plek vol met kraampjes. We parkeren de camper een klein stukje verder en lopen terug naar de kraampjes. Het is enorm druk maar wel gezellig. Als we genoeg gezien hebben, lopen we terug naar de camper die voor een Italiaans restaurant geparkeerd staat. Het zit vol met locals en dus besluiten we al snel om hier te gaan eten. Met Google translate ontcijfer is het menu. In Roemenië staat alles apart in het menu, dus je besteld vlees en patat of rijst apart. Wij bestellen vlees, patat en een Griekse salade en het smaakt allemaal echt super lekker. Leuke bijkomstigheid is de lage prijs. We rijden de camper een klein stukje verder naar een betaalde parkeerplaats om daar te overnachten.

Hoognodige wasbeurt van de camper.

Nog even een blik op ons overnachtingsplekje.

We rijden een heel stuk langs dit enorme stuwmeer.

We rijden de kloof in en overal waar het maar kan staan deze kraampjes.

De route door de kloof is echt heel erg mooi.

Meestal is de weg breed genoeg.

Wij stoppen ook even bij een aantal kraampjes.

Een lekker smal stukje.

Ons lunchplekje waar we ook de kwalificatie van F1 Singapore kijken.

We rijden naar Praid waar een oogstfeest aan de gang is.

Bijzondere auto's bij het oogstfeest in Praid.

Het is gezellig druk.

Een kraam vol zoetigheden, niet goed voor mij!

Zondag 22 september 2024 – Praid tot Sovata (PN 276689 N 46.60424 E 25.08913) – 11 km

Praid staat bekend om zijn zoutmijn en de parkeerplaats loopt ’s morgens dan ook al snel vol. Wij hebben als eens een zoutmijn in Polen bezocht en hoeven er niet nog een te zien. Nee wij rijden naar Sovata wat bekend staat om het ‘’berenmeer’’. Hier zitten geen beren maar het meer heeft de vorm van een beer, vandaar de naam. Dit meer is ontstaan doordat een zoutmijn instortte. Het is een heliothermisch meer, het enige in Europa. Dat houdt in dat het zout in het meer de zonnewarmte opslaat en het onder de isolerende koud water laag, lekker warm kan worden tot zo’n 35 graden. Net zoals de zoutmijn is dit meer een enorme toeristische trekpleister hier in Roemenië. Er lopen verschillende wandelpaden rondom het meer. Er is een hele rotsformatie die bestaat uit zout. Een erg mooi gebied waar we een flinke tijd rondwandelen. Er is ook nog een bijzondere uitkijktoren en een stoomtrein in de buurt maar deze slaan we over. De camper staat ook nu op een betaalde parkeerplaats waar we ’s middags lekker van de zon genieten. Natuurlijk kijken we naar de race in Singapore.

In Sovata is een berenmeer, niet omdat hier beren zitten (behalve deze waarmee je op de foto kunt) maar het meer heeft de vorm van een beer.

Het is een heliothermisch meer ontstaan door het instorten van een zoutmijn.

Het zout wat de onderste laag van het meer is, houdt de warmte vast tot zo'n 35 graden.

Hier een rots, niet van steen maar helemaal van zout.

Aad besteld een langos, een lokale lekkernij wat een beetje naar oliebol smaakt.

Sovata heeft ook een erg mooi klein kerkje.

Met alweer een prachtige beschilderde binnenkant.

Wij staan in Sovata op een betaalde parkeerplaats, waar we genieten van het lekkere weer.

Maandag 23 september 2024 – Sovata via Sigisoara (PN 88062 N 46.220485 E 24.795058) tot Rupea (PN 81697 N 46.038432 E 25.212168) – 135 km

Dit gedeelte van Roemenië is wel heel anders dan Maramures waar we in het begin waren. Zag je daar grote nieuwe huizen met prachtige houten poorten. Hier zijn het kleine oude huisjes. We zien ook vaker paard en wagen. We willen naar een enorm groot Jezus beeld wat vlakbij het dorpje Bisericani ligt. Voor het beeld is 60 ton staal verwerkt, binnenin het beeld zijn trappen waarmee je helemaal omhoog kunt lopen. De moeite van een bezoek waard dus. Maar helaas, de laatste 5 km gaan over een erg slechte gravelweg en dat lijkt ons toch geen goed idee met de camper. Dus blijft het met een foto van grote afstand. We rijden verder naar Sigisoara waar we de camper op een grote parkeerplaats zetten. Vanaf de parkeerplaats loop je zo het prachtige plaatsje in. Overal gekleurde huizen, een prachtige oude klokkentoren, mooie pleintjes. Echt een heel bijzonder mooi stadje. We kiezen een leuk restaurant uit waar Aad goulash met een mixed salade kiest, ik hou het bij een crispy saladed. Het smaakt allemaal weer erg lekker. We zouden op de parkeerplaats kunnen overnachten maar dat vinden we wat te druk. We besluiten om naar een camping te rijden om hier twee nachten te blijven. Maar helaas, de camping is nergens te vinden. Dus moeten we weer een ander plekje zoeken en dat wordt bij het kasteel van Rupea. Het gigantische kasteel ligt hoog op een berg waar twee parkeerplaatsen zijn. De bewaker zegt dat we op de onderste mogen overnachten. Mooi, hebben we toch een goede plek gevonden. Snel de stoelen naar buiten en genieten van het mooie weer.

We wilden naar het enorme Jezus beeld maar omdat we daarvoor 5 km over deze gravelweg moeten, besluiten om er toch niet heen te rijden.

De dorpjes bestaan in deze streek uit lage huisjes.

We zijn nu ook heel vaak paard en wagens.

Als we Sigisoara binnen rijden, zien we eerst deze lelijke flats.

De camper zetten we op een betaalde parkeerplaats en beginnen (Aad dan) met een ijsje.

Sigisoara is echt een prachtig en kleurrijk stadje.

De enorme kerk bij Sigisoara.

En weer verder door dorpjes met kleine boeren huisjes.

Het kasteel van Rupea.

Wij mogen van de bewaker op de onderste parkeerplaats overnachten. Het is zo warm dat we in de schaduw gaan zitten.

Vanaf de parkeerplaats hebben we prachtig uitzicht over de omgeving.

Dinsdag 24 september 2024 – Rupea tot Buzaului (PN 150037 N 45.664686 E 26.055377) – 105 km

Als we weer verder rijden zien we in de verte de bergen van de Zuidelijke Karpaten. Had ik al verteld dat we nu door de streek Transsylvanië rijden? We rijden langs de grote stad Brasov waarvan het oude centrum de moeite moet zijn en eigenlijk op de planning stond om te bezoeken. Maar omdat we gisteren ook al een stad hebben bezocht, hebben we geen zin in weer een stad. Wel stoppen we in het stadje Prejmer want hier is iets heel bijzonders te zien: een versterkte kerk. Dit is een complex wat in 1200 is gebouwd, rondom de kerk is een heel fort gebouwd met muren van 8 meter dik met 270 vertrekken. De kamers zijn met elkaar verbonden met houten ladders en planken. Geconfronteerd met aanvallen ging de bevolking binnen de muren schuilen. Elk huis in het dorp had de beschikking over een voorraadkamer met hetzelfde nummer als het huis in het dorp. Bovenop is een weergang met allemaal schietgaten. Het is een heel indrukwekkend geheel , begrijpelijk dat het op de Unesco lijst staat. We zijn nu al 10 dagen achter elkaar aan het reizen in Roemenië, hoog tijd om even ergens een tijdje te blijven staan. Dus kiezen we voor de komende dagen voor een soort van camping. Bij een B&B is een veld waar ook campers kunnen staan voor de kleine prijs van 12 euro per nacht. Het sanitair is niet normaal zo mooi. Er is een erg goed en goedkoop restaurant bij waar wij natuurlijk gebruik van maken. De rest van de middag zitten we met onze voeten in het gras te genieten van het zonnetje.

De versterkte kerk van Prejmer.

De binnenplaats.

Met deze gang loop je onder de muur van 8 meter door.

Aan de binnenkant van de muur allemaal kamertjes waar de dorpelingen konden schuilen.

Iedere kamer heeft hetzelfde huisnummer als het huis van de dorpelingen in het dorp.

Net onder het dak een gang met heel veel schietgaten.

In Buzaului gaan we op een camping staan met echt prachtig sanitair.

We staan hier op een erg mooi grasveld, er is een restaurant bij waar we erg lekker eten.

We genieten van het lekkere weer.

Woensdag 25 september 2024 – Buzaului (PN 150037 N 45.664686 E 26.055377) – 0 km

We hebben een heerlijke relaxte dag. Nou moet je niet denken dat we helemaal niets hebben gedaan hoor. We hebben maar weer van de gelegenheid gebruik gemaakt om de was te doen. Natuurlijk weer met de hand, lekker ouderwets. Altijd erg prettig als je wasgoed weer schoon in de kast ligt. Verder offeren we onszelf maar weer op om uit eten te gaan. Deze keer kies ik voor kipfilet zonder patat maar wel met een Griekse salade die ik met Aad deel. Hij heeft voor een pizza gekozen. Het is lekker weer dus zitten we ook vandaag met ons voeten in het mooie grasveld.

Eerst even weer de was gedaan, weer uit eten en verder helemaal niets. Lekker relaxen.

Donderdag 26 september 2024 – Buzaului tot Beciu (PN 61863 N 45.358898 E 26.7145) – 107 km

Nog even genieten van een lekkere lange warme douche, crackertje eten, water bijvullen en we gaan weer op weg. Afwisselend door het ene en het andere dorpje, je rijdt de ene uit en rijdt bijna gelijk het volgende dorp in. Op het moment dat we niet door dorpjes rijden, slingeren we bergje op en bergje af. En dan echt slingerend hoor, want de bochten zijn flink scherp en het zijn er heel veel. Net voor Bazau slaan we af, op naar de moddervulkanen. Er zijn twee parkeerplaatsen, nu in het laagseizoen gratis. We zetten de camper neer en lopen gelijk naar het bijzondere gebied met borrelend modder. Wat een bijzonder gebied. Vanaf 3 km diepte komen er gassen omhoog en die zorgen ervoor dat de modder staat te borrelen. Het loopt langzaam over en die stroom modder droogt op en zo is er een heel apart landschap ontstaan. Echt heel mooi en grappig om te zien. Het is weer flink warm met 26 graden. Over het weer hebben we helemaal niets te klagen, over iets anders trouwens ook niet. Zien we eigenlijk haast nooit een andere camper, op dit fenomeen komen er toch een paar af en zo staan er ’s avonds nog 4 andere campers.

Mooie uitzichten onderweg.

Als we vlakbij de modder vulkanen rijden, rijden we door mooi landschap.

Dan komen we bij de modder vulkanen. Zo gek om te zien. Doordat gas van 3 km diepte omhoog komt, blupt er modder omhoog.

Zo ontstaat er dan een soort van krater waar de modder overheen stroomt.

Die modder stroomt de heuvel af en droogt daar dan op.

Het landschap van al die opgedroogde modder lijkt wel een maanlandschap.

Mooi om te zien en zeker een leuke plek om te bezoeken.

Vrijdag 27 september 2024 – Beciu tot Gheorghe Doja (PN 279730 N 44.59485 E 27.18952) – 137 km

We hebben maar zitten twijfelen of we wel of niet naar de Zwarte Zee zouden rijden maar nu toch besloten dat we daar naar toe gaan. Wel zullen we de Donau Delta overslaan. We rijden eerst naar Buzau om bij de Lidl wat boodschappen (vnl yoghurt) te halen. We moeten ook diesel tanken en dat kost wat moeite. Bij de meeste tankstations moet je met je bankpas tanken en op de een of andere manier wordt onze bankpas niet herkent. Gelukkig treffen we uiteindelijk een tankstation waarbij de medewerker ons helpt en zo is onze tank weer lekker vol zit. Vanaf Buzau rijden we met een brede tweebaansweg (E85) een stuk richting Bukarest. Deze weg wordt (net zoals in Griekenland) als vierbaansweg gebruikt. Maar het wegdek is goed en het rijdt lekker door want deze weg omzeilt de meeste dorpen. Het landschap is wel even wennen, erg plat en erg saai. In Urziceni gaan we van deze weg af en komen we op de E40, nog steeds door een heel plat landschap en nu rijden we weer van dorpje tot dorpje. Vlakbij Gheorghe Doja rijden we een landweggetje op. Hier is een meer, een prima plek om de rest van de dag te blijven staan. Het is weer mega warm met 32 graden maar gelukkig waait het lekker en daardoor is het nog te doen. We krijgen een prachtige zonsondergang en zo eindigt onze vijfde week van deze reis.

We rijden weer weg van de modder vulkanen, de weg is erg slecht maar het landschap erg mooi.

Een waterput.

Maar eenmaal voorbij Buzau wordt het landschap heel saai, geen heuveltje meer te zien.

We stoppen net voorbij Gheorghe Doja rijden we een landweggetje op waar we aan een meer blijven staan.

Het is een mooie plek waar we lekker alleen staan, wel heel warm vandaag met 32 graden.

Er loopt een herder met een enorme kudde schapen en geiten.

Net voordat de zon ondergaat, komen er honderden zwarte vogels overvliegen.

De zon gaat onder en zo komt er een eind aan onze vijfde week van deze reis.

1. Schitterende foto's en die kraampjes zien er ook leuk uit ! Heerlijk genieten !

2. Lia van Wingerden-Been27 september 2024 om 11:26

Schitterend allemaal.
    Lekker warm ook, hier is het echt herfst.

3. Wat apart zeg die modder en die versterkte kerk, geweldig. Wij genieten net z'n vieren met jullie mee

4. Was het hier maar zo lekker warm, het wordt iedere dag natter en kouder geef mij de zomer maar &*!@@