vrijdag 7 juni 2024

REIS DENEMARKEN – WEEK 1 – 1 t/m 7 juni 2024

Zaterdag 1 juni 2024 – Rotterdam via Exloo tot Haren (PN 22059 N 52.789387 E 7.24748) – 275 km

Na 6 weken thuis te zijn geweest, gaan we weer op pad. Deze keer richting het noorden. Mooie gelegenheid om weer eens op bezoek te gaan in Exloo. Zo leuk om Daniël weer te zien, want die groeit als kool. We hebben een heel gezellige middag met elkaar en genieten volop van de stuiterbal Daniël. Na het avondeten rijden we naar een prachtige camperplaats in Duitsland. De plek is aan de rivier de Ems, echt een heel mooie plek en dat allemaal gratis.

Altijd leuk zo'n oude motor.

Gekke Daniel.

Stoeien met opa.

Camperplaats in Haren, Duitsland.

Zondag 2 juni 2024 – Haren tot Kaltenkirchen (PN 139051 N 53.8319 E 9.934112) – 315 km

Vandaag willen we in ieder geval Hamburg voorbij rijden. Jammer genoeg zitten we in een gebied in Duitsland waar geen snelwegen doorheen lopen en zo gaan onze eerste 100 km over allerlei binnenwegen en door dorpjes. Natuurlijk het je zo wel meer te zien dan op een snelweg, maar we zijn er op een gegeven moment wel klaar mee. Net voor Bremen komen we dan eindelijk bij de snelweg en schiet het wat meer op. Even stoppen om wat te eten en dan weer door. Bij Hamburg is het altijd raak met files want ze zijn hier met een enorme wegverbetering bezig die nog tot 2027 gaat duren. Dus sta je hier altijd in de file en zo ook op deze zondag. Het kost dan ook erg veel tijd om Hamburg achter ons te laten. Even later is de afslag Kaltenkirchen, een bekende overnachtingsplek voor ons. Alhoewel, we kiezen deze keer voor een andere plek, vlakbij een bos. Wandelschoenen aan en lekker even de benen strekken. We zien een enorm skate terrein en even later lopen we langs een flink stuk terrein wat is omheind, dit is een speelterrein voor honden. Natuurlijk gaan we ’s avonds uit eten bij het Griekse restaurant Thassos, vaste prik voor ons als we hier zijn. Daarna trakteert Aad zichzelf nog op een Italiaanse ijsje. Helaas voor mij niet meer weggelegd aangezien er Diabetes bij mij is geconstateerd. Maar ik geniet volop van het blije gezicht van Aad.

Onderweg komen we deze prachtige houten Roemeense kerk tegen.

Overal is het hout bewerkt, erg mooi om te zien.

De toegangspoort. Ik kon niet binnen kijken omdat er een dienst aan de gang was.

Bij Hamburg wordt tot eind 2027 aan de weg gewerkt en dus is er altijd file.

Leuke skatebaan bij Kaltenkirchen.

Even lekker een stuk wandelen.

De gratis overnachtingsplek vlakbij voetbalvelden.

Zoals altijd als we hier zijn, gaan we eten bij de Griek Thassos.

Maandag 3 juni 2024 – Kaltenkirchen tot Wollersum (PN 46936 N 54.332571 E 8.995529) – 125 km

We rijden vandaag door de provincie Sleeswijk Holstein. Wat staan hier veel windmolens! We rijden over smalle landweggetjes door kleine dorpjes. Bij Wollersum is een mooie gratis camperplaats aan de rivier de Eider. Het is echt een prachtig plekje maar als we wat hebben gegeten, rijden we toch weer verder. Nu naar Eidersperrwerr (PN 236291 N 54.263098 E 8.846501) een waterkering die is gebouwd tussen 1967 en 1973. We zetten de camper op de grote parkeerplaats en lopen de trappen op om richting zee te kijken. Daar is een enorme zeemeeuwen kolonie met heel veel jongen die op de stenen zitten. De ouders vliegen af en aan krijsen heel wat af. Jammer genoeg laten ze ook wat vallen en Aad zit helemaal onder de vogel shit. Getver! We lopen over de waterkering naar de andere kant waar ook weer veel meeuwen zitten. Het is een indrukwekkend bouwwerk maar wij gaan al snel weer terug naar de camper waar ik Aad zijn broek ga wassen. Als dat is gebeurt, rijden we toch terug naar Wollersum waar het een stuk rustiger is om te overnachten.

De mooie overnachtingsplek bij Wollersum, net voorbij Lunden.

Een erg rustig plekje met uitzichten over de weilanden en de rivier de Eider.

Even wat aardbeien kopen.

De waterkering Eidersperrwerr die het laagliggende achterland beschermt.

Genoeg ruimte op de parkeerplaats bij de waterkering.

Dinsdag 4 juni 2024 – Wollersum via Rodenäs tot Aventoft (PN 157147 N 54.904693 E 8.830094) – 125 km

We trekken weer verder richting Denemarken. De trip gaat door grote open velden met weer af en toe een dorpje. Wat een ruimte hebben de mensen hier. Onderweg kunnen we de cassette legen bij een camperzaak die een service punt voor campers heeft. We rijden helemaal tot de grens van Denemarken waar net voorbij het dorpje Rodenäs een uitzichtpunt over de zee is (PN 92120 N 54.910782 E 8.638719). Het is een prachtig gebied met heel veel watervogels. Op de dijk heb je uitzicht over de zee en het eiland Sylt wat voor de kust ligt. Een mooie plek om lekker te wandelen wat we natuurlijk ook doen. Omdat je hier in een natuurgebied bent, mag je er niet overnachten. Daarvoor rijden we naar het grensplaatsje Aventoft. Hier is een groot parkeerterrein waar al een paar campers staan. Er zijn hier twee winkels waar van alles in grote hoeveelheden wordt verkocht. De Denen weten deze winkel goed te vinden en gaan met boodschappen karren vol de winkel weer uit. Waarschijnlijk is het in Duitsland een stuk goedkoper dan in Denemarken. Het is sowieso een prima plek om te overnachten.

Onderweg veel kraampjes waar je aardbeien en asperges kunt kopen.

Het plekje Rodenras, tegen de Deense grens aan.

Een waterrijk gebied waar heel veel vogels zitten. Achter de dijk is de zee.

Woensdag 5 juni 2024 – Aventoft via Tønder en Rømø tot Skaerbaek (PN 92147 N 55.160822 E 8.800864) – 85 km

Natuurlijk rijden we vandaag Denemarken in. We rijden eerst naar Tønder een prachtig en typisch Deens dorpje. Bij het toeristen informatie kantoor krijgen we heel veel informatie over dit deel van Denemarken. We slenteren door de straatjes en pinnen  Deense kronen. Na een uurtje hebben we alles wel gezien en gaan we op weg naar het eiland Rømø. Via een lange dam kom je op het eiland. Het bijzondere aan dit eiland is dat je met auto en camper op het strand mag rijden. Het zand is zo hard, dat dit gemakkelijk kan. Overal zien we auto’s en campers. We hebben mazzel dat na twee bewolkte dagen vandaag de zon schijnt. Maar door de wind is het toch te koud om buiten te zitten. Aad gaat nog even aan de slag met zijn metaaldetector. ’s Avonds mag je niet meer op strand en dus rijden we terug naar Skaerbaek naar een mooie vrije plek bovenop een heuvel. Prima overnachtingsplekje weer.

Denemarken!

We bezoeken Tonder.

Een historische stadje met de typische Deense huizen.

De Denen kunnen ook heerlijke gebakjes maken, helaas is dit niet meer voor mij.

Na Tonder rijden we naar het eiland Romo waar auto's overdag op het strand mogen.

Er staat een behoorlijk koude wind maar Aad gaat toch proberen of hij wat kan vinden.

Het zand stuift lekker.

Ons overnachtingsplekje vlakbij Skaerbaek.

Donderdag 6 juni 2024 – Skaerbaek tot Aabenra (PN 30626 N 55.034302 E 9.42408) – 50 km

Wat een regen is er vannacht gevallen, echt niet normaal! De vooruitzichten in Denemarken zijn ook niet al te best. We twijfelen over wat we zullen doen. Sowieso breken we ons rondje tot bovenin Denemarken af. We rijden naar de andere kant naar het plaatsje Aabenra waar we op een betaalde camperplaats gaan staan. De camperplaats ligt direct aan zee, steiger erbij en dus prima voor Aad om te vissen. Je betaalt hier 20 euro per nacht, voor 1,35 kun je 5 minuten douchen. Stroom kost extra maar dat hebben we niet nodig. We hebben een plekje met uitzicht op zee. Vlakbij is een rode kruis tweedehands winkel en als het even wat droger is, lopen we daarheen. Altijd leuk om te snuffelen. Dan nog even de Lidl in voor wat boodschappen. Aad hoort van een andere Nederlandser die hier al 2 weken staat, dat er geen vis te vangen is. Oeps dat is balen. Hij gaat het wel proberen maar natuurlijk vangt hij ook niets. Aan het eind van de middag komt de zon toch nog wel even kijken en dan ziet alles er gelijk een stuk beter uit.

De camperplaats in Aabenra.

De camperplaats ligt aan de haven, er valt vandaag erg veel regen.

Maar aan het eind van de dag komt toch nog de zon door. Dit is ons uitzicht vanuit de camper.

De haven van Aabenra.

Vrijdag 7 juni 2024 – Aabenra (PN 30626 N 55.034302 E 9.42408) – 0 km

We lopen naar het centrum van Aabenra. Het is een typisch Deens stadje. Best leuk maar door de regen is het allemaal een stuk minder aantrekkelijk. Wat wel leuk is dat ook hier een giga tweedehands winkel zit. ’s Middags gaat Aad met zijn metaal detector aan de slag en ik met de nieuwe Chromecast. Ik zorg dat NPO start, F1 TV, Videoland en Netflix erop staan en werken. De Ziggo Go app en KPN TV lukken me niet, maar televisie kan ik natuurlijk wel casten. Waarom ben ik hier zo mee bezig? Ik wil Canal Digitaal opzeggen omdat ze weer een prijsverhoging hebben doorgevoerd. Reden voor mij om voortaan televisie via data te gaan kijken. Nu ik alles werkend heb, is het tijd om mijn abonnement op te zeggen. Wat scherts mijn grote verbazing? Ik krijg een enorme korting aangeboden als ik nog 12 maanden lid blijf. Even denken… toch maar doen dan. Dan maar volgend jaar opzeggen. Nu ben ik toch weer een jaar een stuk goedkoper uit.

Iets wat we altijd leuk vinden: snuffelen in een tweedehands winkeltje.

1. Heb ik iets gemist de laatste keer dat ik bij jullie was? Je suikerziekte niet geregistreerd. Succes met de verleidingen: Wilma

2. Gerrit en Sandra7 juni 2024 om 09:07

Jammer dat het weer niet mee wil werken maar misschien komt het nog goed

3. Wat leuk om ons vriendje Daniel weer te zien, dat is zo'n lekkere kletskous

4. Lia van WIngerden-Been8 juni 2024 om 09:29

Moet je blog nog een keer goed lezen, maar ik leef mee met je inzake de suiker en zie op het eind een tip, misschien moet ik ook maar even bellen met Canal Digital!