vrijdag 1 maart 2024

REIS SPANJE – WEEK 4 – 24 februari t/m 1 maart 2024

Zaterdag 24 februari 2024 – El Puig tot Cullera (PN 111705 N 39.127175 W 0.232435) – 70 km

En weer verder. Eerst door Valencia waar we langs de prachtige moderne musea rijden waar we vorig jaar zo van genoten hebben. Even een stuk over de AP7 en dan slaan we af naar Cullera. Ook hier veel vrije plekken maar het plekje wat wij hebben gekozen is wel echt super en super mooi. O.k. het is een heel klein parkeerplaatsje op het zand waar we vrij scheef staan. Maar jongens wat is het hier prachtig! Verschillende zandstranden en daarachter een rivier. Er staan hier huizen die met een trappetje zo de zee in kunnen. Je zult maar zo’n huis hebben! Iets verder hebben we zicht op een prachtige bergrug. Echt genieten van al dat moois hier. Er is hier ook een restaurant Casa Salvador waar we uit eten gaan. San en Ger hebben hier vorig jaar tot tevredenheid gegeten, dus wij zijn vol verwachting. Het is sowieso een prachtig gebouw. Als we zeggen dat we niet hebben gereserveerd wordt er even moeilijk gekeken maar ach twee van de oude gebakjes kunnen ze nog wel kwijt. En zo krijgen we een tafeltje in een gigantisch grote zaal. We zien nog heel veel andere ruimtes met tafeltjes. Er loopt ook giga veel bediening rond maar dat moet ook wel met zoveel tafels. De prijzen liggen hier wat hoger dan gebruikelijk maar de entrecote smaakt ons prima. De rest van de middag genieten we van het mooie plekje. Wat een rijkdom toch dat je met je huisje op wielen op zo’n mooi plekje kunt staan! Er komt nog een camper bij maar van de drukte van de vele campers die we overal hebben gezien, is hier niets te merken.

We rijden door Valencia waar je links iemand ziet jongleren, hij hoopt hiermee wat geld op te halen.

We rijden naar Cullera.

In Cullera vinden we deze prachtige plek.

Met verschillende stranden.

De huizen hebben hier een trappetje naar de zee. Je zult zo'n huis maar hebben!

Mooi tegelwerk bij het restaurant.

Het aparte gebouw waar het restaurant in zit.

Ons mooie plekje in Cullera.

In de verte zien we de bergen.

's Avonds zien we de maan opkomen.

Zondag 25 februari 2024 – Cullera tot Denia (CC 100184 N 38.84596 E 0.10394) – 65 km

Een heerlijk rustige nacht gehad op dit mooie plekje. Jammer genoeg zien we vandaag geen zon, alleen maar dikke bewolking. We zetten de camper langs de rivier en lopen Cullera in waar niet veel te beleven valt op deze zondag. Bij een tankstation halen we een net afgebakken stokbrood die erg lekker smaakt. Dan even overleggen wat we gaan doen. Blijven op deze plek bij de rivier? Of rijden we alvast verder naar Denia? We besluiten voor het laatste. We vullen onze watertank bij een fontein iets verderop en dan rijden we de AP7 op. Onderweg stoppen we bij een tankstation waar we vuil water en de toilet cassette kunnen lozen. Nu nog het laatste stukje naar Denia. Er zijn hier meerdere camperplaatsen, die aan de haven staat helemaal vol en dus wijken we uit naar een groot terrein tussen de flats. Echt geen plek om blij van te worden en een enorm verschil met onze mooie plekje van vannacht. Maar we zijn hier om Denia te bekijken wat we morgen zullen gaan doen. Dus leggen we ons maar neer bij deze mindere plek om te staan. Ook vandaag worden we weer getrakteerd op een spectaculaire zonsondergang.

De rivier bij Cullera.

Cullera.

Rechts van de rivier zie je onze camper staan.

Voor we naar Denia rijden, vullen we nog even onze watertank.

Een paar keer heen en weer met het gietertje en de tank is vol.

Maandag 26 februari 2024 – Denia (CC 100184 N 38.84596 E 0.10394) – 0 km

Vandaag doe ik iets wat ik, in al die jaren dat we met de camper op pad zijn, nog niet eerder gedaan heb. Ik bel naar een camperplaats om een plekje te reserveren. Jullie zullen wel denken, waarom? Je staat toch overal lekker vrij? Maar wij willen deze reis eens een keertje Benidorm gaan bekijken. We zijn er al vaak langs gereden en als je dan al die hoge flats ziet, krijg je niet het gevoel van jippie daar wil ik eens naar toe. Maar… volgens andere camperaars moet het toch een erg gezellig stadje zijn. Dus gaan we het er deze keer op wagen en hebben we een plekje gereserveerd op een vrij nieuwe camperplaats. Maar dat is allemaal voor morgen.

Vandaag gaan we Denia bekijken. Als eerste gaan we naar een voetgangerstunnel die onder het kasteel doorloopt. Deze tunnel werd gebouwd tijdens de burgeroorlog van 1936 tot 1939 om de burgerbevolking te beschermen tegen het bombardementen. Toen de oorlog voorbij was, bleef de tunnel open en verbindt zo de twee delen van de stad. Aan het eind van de tunnel halen we weer informatie op bij een toeristen buro. We slenteren door de straatjes, houden even pauze bij een bakkerijtje en verwennen ons zelf met heerlijk gebak. Wat een drukte hier, vooral van mensen die een kopje koffie komen drinken. Als we verder lopen, komen we bij de haven. Hier liggen ferry’s die naar Ibiza varen. Zullen we ook een dagje Ibiza doen? Er liggen ook mega grote jachten. Als slenterend langs het water komen we weer terug bij de camper. De dag begon met dikke wolken maar rond twee uur zijn die allemaal verdwenen en hebben we weer volop zon.

Denia met bovenop een kasteel.

Ook hier mooie muurschilderingen.

Door de berg deze voetgangerstunnel die tijdens de Spaanse burgeroorlog diende als schuilplaats voor bombardementen.

De voetgangerstunnel.

Denia.

We verwennen onszelf.

Vanaf Denia gaan er ferry's naar Ibiza.

Er liggen hier ook giga grote jachten.

Denia.

Dinsdag 27 februari 2024 – Denia tot Benidorm/Finestrat (CC 104302 N 38.53349 W 0.17495) – 53 km

De route naar Benidorm gaat door erg mooi berglandschap. Zelfs rijdend op de AP7 is het genieten van de mooie omgeving. Als we Benidorm met zijn gigantische flats zien verrijzen, slaat toch wel weer even de twijfel toe. Willen we daar echt wel heen? Maar we zetten door en checken ons in op de camperplaats. Wij krijgen nummer 85 toegewezen, een prima plek met uitzicht op de flats van Finestrat. De camperplaats is echt heel mooi aangelegd, er zijn voldoende douches, toiletten, wasmachines en een afwasgelegenheid. Bovenop een heuvel is een terras aangelegd met barbeques. Hier is ook het zwembad. Wel koud water dus ik denk niet dat we daar in gaan duiken. Als we hebben gegeten pakken we de fietsen en rijden we eerst naar het strand van Finestrat. Een gezellig boel hier, de terrasjes zitten helemaal vol. Om in Benidorm te komen, moeten we over een hoge rotspunt heen en dat verreist, ondanks de elektrische ondersteuning, heel wat puffen van ons. Maar… we komen de steile helling wel omhoog! Zo blij met deze fietsen. Want ook een steile helling af, geeft een veel zekerder gevoel met goede remmen. Voorbij de rotspunt komen we op de enorme boulevard van Benidorm met op de achtergrond de skyline van Benidorm. Een apart gezicht hoor, al die enorme hoge flats. Kijk in andere badplaatsen staan zeker ook flats, maar hier zijn het er wel heel erg veel. De boulevard is enorm lang, we fietsen tot aan de oude binnenstad en zetten hier de fietsen neer. Wat een drukte, wat een toeristen! We slenteren door de smalle straatjes, overal horen we Engels, Duits, Frans en Nederlands. Spaans hoor je hier niet, het is het gebied van de toeristen. Op een rotspunt in zee is een prachtig uitzichtpunt waar je beide kanten van Benidorm kunt zien. We drinken wat, eten een ijsje en kijken onze ogen uit naar alle verschillende mensen die voorbij komen. Vooral de dubbele scootmobiels zijn natuurlijk hilarisch. Aad wil er ook wel eentje huren voor ons, maar dan mag ik niet rijden van hem. “Waarom niet”? Vraag ik. “Omdat je achterop voor gek zit”, zegt hij. Hmmm die rol is dus voor mij weggelegd. Dacht het niet Aad. We pakken de fietsen weer en gaan terug naar onze camper.

De camperplaats in Benidorm/Finestrat.

De skyline van Benidorm.

Waar de dubbele scootmobiels natuurlijk veel aandacht trekken.

Even uitrusten op de boulevard van Benidorm.

Woensdag 28 februari 2024 – Benidorm/Finestrat (CC 104302 N 38.53349 W 0.17495) – 0 km

Vandaag fietsen we de andere kant op, we willen naar Villajoyosa. Het is maar 7 km en je zou verwachten dat er tussen deze twee plaatsen een goed fietspad ligt. Nee dus. Heel af en toe is er wel een fietspad maar voor de rest fiets je gewoon over de provinciale weg. Vinden wij een beetje spannend maar in Spanje is het heel gebruikelijk dus de auto’s gaan met een grote boog om je heen. Het is ook nu weer af en toe flink omhoog, maar de fietsen doen het geweldig. Ja en dan zijn we ineens aan de boulevard van Villajoyosa met de prachtige gekleurde huizen. Het lijkt Italië wel. Echt heel erg mooi om te zien. Het zijn smalle hoge huizen en erg leuk om te zien dat de meeste huizen gewoon door Spanjaarden worden bewoond. Wasgoed hangt te drogen, een oudere man zit op zijn balkonnetje te genieten van het mooie weer. Want mooi weer is het zeker met 20 graden. We genieten volop, het is hier een stuk minder druk dan in Benidorm. We eten wat op één van de terrassen en nemen er een heerlijk glas sangria bij. Wat hebben we het toch slecht. Nee hoor, we voelen ons meer dan rijk dat we dit kunnen doen. Het is toch geweldig dat we zo kunnen leven?! Het is al 4 uur als we weer terug zijn bij de camper waar we nog verder genieten van het warme zonnetje.

Het prachtige Villajoyosa met zijn gekleurde huizen.

Villajoyosa.

We krijgen er geen genoeg van en blijven maar foto's nemen.

Tijd om een hapje te eten met een glas sangria erbij. Wat zijn we toch geluksmensen.

Donderdag 29 februari 2024 – Benidorm/Finestrat (CC 104302 N 38.53349 W 0.17495) – 0 km

Als we opstaan, eerst maar weer douchen in het sanitair gebouw waar je voor 1 euro 6 minuten mag douchen. Nou is dat altijd prettig want dan heb je lekker de ruimte, voldoende warm water. Dus echt even genieten. Nou niet op deze camperplaats. De ene keer is het water koud en spring je er gauw onderuit, en even later is het dan weer zo warm dat je er ook weer snel onderuit gaat. Geen pretje. Maar goed, het weer is prima met een strak blauwe lucht. We lopen even naar de Famila supermarkt voor brood maar komen, zoals meestal, met veel meer spullen terug. Waaronder mooie gekleurde glazen. Op de één of andere manier kan ik nooit mooie glazen laten staan. Maar maak je geen zorgen dat mijn kasten overvol raken met glazen. Nee hoor, er gaan dan gewoon weer andere glazen weg. Maar genoeg over mijn glazen tic. Nu we twee dagen achter elkaar steden hebben bezocht, houden we vandaag een luie dag. Genieten van het mooie weer is alles wat we doen vandaag. Er zit een Burger King iets verderop en daar gaan we, lekker ongezond, ’s avonds wat eten. Dus twee dagen op rij dat er niet gekookt wordt. Je hoort mij niet klagen!

Poesje van onze Spaanse buurvrouw.

De ingang van de camperplaats in Benidorm/Finestrat.

Naast de camperplaats wordt deze kerk gebouwd.

Uitzicht vanaf het terras van de camperplaats.

Vrijdag 1 maart 2024 – Benidorm/Finestrat via Alicante (PN 477598 N 38.339291 W 0.48053) tot Urbanova (PN 112435 N 38.289445 W 0.520565) – 55 km

Hoog tijd om verder te trekken, drie dagen op deze betaalde camperplaats vonden wij meer dan genoeg. Het was een goede uitvalsbasis om Benidorm en Villajoyosa te bezoeken maar we willen nu weer lekker vrij staan. Voordat we naar ons vrije plekje aan zee rijden, gaan we eerst Alicante bezoeken. Bij de haven is een betaalde parkeerplaats waar je voor 1 euro per uur je camper veilig en vlakbij het centrum kunt parkeren. We lopen al snel over de prachtige wandelboulevard. Erg mooi met mooie tegels en de palmbomen aan weerszijde. We lopen naar het straatje met de paddenstoelen. Wat een grappig gezicht is dit. Natuurlijk vinden vooral de kinderen het helemaal te gek. We nemen wat te drinken en eten bij een bakkertje en zien daar ook speciale rollen liggen die je hier overal te koop ziet. Als we verder slenteren komen we bij de overdekte markt die uit twee verdiepingen bestaat. Boven wordt vlees verkocht, beneden vis en groenten. We lopen nog naar de basiliek maar gaan hier niet naar binnen want je moet entree geld betalen. Sorry, al zoveel kerken gezien, heb er geen geld voor over. We genieten nog even op een bankje bij de haven en lopen dan terug naar de camper. Een kleine 10 km verder is de plek waar we naar toe willen. Een groot parkeerterrein aan zee bij Urbanova. Het staat aardig vol met campers maar wij kunnen er nog prima bij. Voor ons de zee, achter ons het vliegveld van Alicante. Het is prachtig weer, geen wolkje te zien. Als ik dan toch iets te klagen moet hebben dan is het de harde wind. Maar nee hoor, we genieten gewoon volop. Om vijf uur is het weer tijd van Formule 1, de kwalificatie van Bahrein. Eindelijk weer na de lange winterstop. Zo leuk dat Max weer de pole positie pakt!

Onderweg naar Alicante.

In Alicante laten we de camper met een gerust hart achter op deze betaalde parkeerplaats.

De parkeerplaats is bij de haven, op de achtergrond het kasteel van Alicante.

Het kasteel van Alicante.

De skyline van Alicante.

De prachtige wandelboulevard van Alicante.

Hoe vindt je de tegel vloer?

In kleine parkjes deze enorme bomen.

Het straatje met paddenstoelen.

Specialiteit van Alicante.

Bakkerij waar we wat gedronken hebben.

De overdekte markthal.

Ons plekje bij Urbanova met op de achtergrond Alicante.

We zitten hier vlakbij het vlliegveld van Alicante en de vliegtuigen blijven maar komen.

1. Geweldige foto 's en super geschreven groetjes Eveline

2. Nu hebben jullie toch 2 dingen gemist: Port Saplaja ten noorden van Valencia, en mijn broer en schoonzus in Pego. Gr: Wilma

3. Sandra en Gerrit2 maart 2024 om 06:13

Wat is het toch heerlijk om zo met jullie mee te reizen, echt genieten.

4. Wat een leuk verslag en dito foto’s weer! Groetjes uit Exloo!

5. Lia van Wingerden-Been2 maart 2024 om 13:03

Heerlijke verhalen en mooie foto's en herkenbaar dat gevoel als je Benidorm nadert. De scootmobiels zijn echt hilarisch hè? Toch leuk om dat ook eens mee te maken.