vrijdag 16 februari 2024

REIS SPANJE – WEEK 2 – 10 t/m 16 februari 2024

Zaterdag 10 februari 2024 – Tarres tot L’Aldea (CC 100116 N 40.74900 E 0.62772) – 150 km

Als we vertrekken richting Tarragona, besluiten om niet weer door het smalle dorpje Tarres te rijden en dus slaan we rechtsaf. Achteraf niet erg slim want we worden nu rijden we 25 km extra en die gaan over smalle binnen weggetjes en door Spaanse dorpjes waar we ook maar net doorheen passen. Maar… het is wel een prachtige route en dus klagen we niet en genieten van deze onverwachte trip. Eenmaal weer op de N240 gaat het weer een stuk sneller. Omdat in Tarragona een Mediamarkt zit, besluiten we even te kijken of ze daar een MiFi router hebben. Nou ze hebben er inderdaad, eentje maar meer hebben we natuurlijk ook niet nodig. De Mercadona zit er tegenover, mooi zo. Kunnen we gelijk broodjes halen. Als we weer verder rijden zien we de zee weer. Het plan was om vlakbij Taragona op een parkeerplek aan zee te gaan staan. Ja dat was dus het plan. Maar blijkbaar heb ik de verkeerde coördinaten in de navigatie gezet want we eindigen op de camperplaats van L’Altea. Geen zee te zien hier!  Oeps foutje. Wat doen we? De plek waar we heen wilde is 32 km terug. Hmmm…. Nee dat gaan we niet doen. Het zonnetje schijnt volop, dus hup de stoelen naar buiten. Die zee, die komt dan morgen wel weer. De camperplaats hier is enorm groot en ondanks dat er best veel campers staan, zijn er nog genoeg vrije plekken. Er staat wel een harde wind, dus wellicht is het wel zo prettig dat we niet aan zee staan? Ik ga aan de slag met het routertje en die krijg ik heel snel aan de praat. Met een minuutje is alles geregeld, simkaart werkt prima en zo hebben we weer internet op al onze apparaten. Wat een verademing na alle uren die ik met de Huawei router heb zitten klungelen. ’s Avonds horen we in de verte geluid van trommels. Nieuwsgierig als we zijn, lopen we op het geluid af. Oh dat is leuk! Er is een hele carnavals optocht. Best een grote stoet met van alles en nog wat trekt aan ons voorbij. Leuk om te zien. Als we terug lopen naar de camper om wat te eten (Aad zou pannenkoeken bakken) ziet hij ineens een kebab zaakje. Ja dan zijn de pannenkoeken snel vergeten en eten een kebab met patat. Er zit ook een berg sla bij, hebben we toch nog gezond gegeten. Als we net weer in de camper zitten, steekt er een harde wind op en gaat het regenen. Gelukkig was de schotel nog ingeklapt.

Nieuw routertje gekocht.

De camperplaats in L'Altea.

We horen trommels en gaan natuurlijk kijken wat er te doen is. Carnavals optocht!

Eigenlijk zou Aad pannenkoeken bakken, maar als we langs een kebab zaakje lopen worden die plannen heel snel gewijzigd.

Zondag 11 februari 2024 – L’Aldea tot Vinaros (CC 64639 N 40.47415 E 0.48028) – 40 km

Ondanks dat we onszelf hadden voorgenomen om overal langer te blijven staan, vinden we deze plek niet geschikt voor meer dan 1 nacht. Dus trekken we verder. Niet veel verder want we willen naar Vinaros. De camperplaats hier is echt twee keer niets, gewoon een heel groot parkeerterrein waar je dus ook je stoelen niet buiten mag zetten. Maar we zijn hier voor de stad en dus gaan we op onderzoek uit. Er is een kermis, speciaal voor de carnaval periode. Op de boulevard is het flink druk. Zoals altijd, en zeker op zondag, lopen vele Spanjaarden over de boulevard. Hele families ontmoeten elkaar hier. Anderen zitten op 1 van de vele bankjes van het lekkere weer te genieten. We lopen het toeristen buro binnen en krijgen veel folders en informatie. Ze vertellen dat er vanavond een carnavals optocht is. In Spanje zie je altijd wel kraampjes waar ze churros (gefrituurd deeg) verkopen. Hoog tijd om het ook eens te proberen en het smaakt best goed. We blijven slenteren over de boulevard tot het etenstijd is. Er zijn hier genoeg cafés en restaurant. Maar helaas is de bediening bij 2 ervan zo langzaam, dat we daar weer weg lopen. Ja ik weet het, we hebben alle tijd. Maar om een half uur te zitten en er nog niemand je bestelling hebt opgenomen, is ons toch wat te gortig. Uiteindelijk gaan we bij een restaurant naar binnen en dat is een veel betere keus. We kiezen voor een menu van € 18,= per persoon. Het is al half vijf als weer bij de camper komen. Aad pakt zijn metaal detector en ik ga mijn verslag bijwerken.

Na het eten lopen we naar de plek waar de carnavalsoptocht voorbij komt. Overal zien we mensen lopen die met de optocht mee lopen en op de plek waar wij blijven staan, staat er een groep van wel 100 mensen die bij 1 groep horen. Om half zeven begint het spektakel. Wat zijn hier veel verschillende groepen, Iedere groep heeft zijn eigen praalwagen waar swingende muziek uit klinkt. Daarachter heel veel mensen die bij die groep horen. Jong en oud, dik en dun, van alles loopt mee. En iedereen loopt te dansen. Echt zo leuk om te zien. Zelf kunnen we ook niet stil blijven staan bij de pakkende muziek. Als we om negen uur nog geen eind aan de optocht zien, houden wij het voor gezien. We hebben pijn in onze voeten van het lange staan en zijn blij dat we weer in de camper kunnen zitten. Maar wat was het geweldig om mee te maken. Het feest gaat nog heel lang door. In de feesttenten die achter onze camper staan, wordt doorgefeest tot 3 uur in de nacht. Veel last hebben we er niet van want we zijn zo moe dat we al snel in slaap vallen. We worden alleen om drie uur even wakker omdat het dan stil is.

Gezellig drukte op de boulevard van Vinaros.

Waar we voor het eerste churrros (gefrituurd deeg) proberen.

Zaakje waar churros wordt gemaakt.

Zoals in iedere Spaanse stad, ook hier een overdekte markt.

In een kerk is een overzicht van carnavals kleding van de afgelopen jaren.

Er staan ook van die mega grote poppen.

En karikaturen.

Goed vertoeven op de bankjes van Vinaros. Deze man is er lekker bij gaan slapen.

Nadat we bij twee restaurants zijn weggelopen, is deze gelukkig wel goed.

's Avonds begint de mega canavals optocht.

Iedere groep heeft zijn eigen kleuren en praatwagen.

Achter de praalwagen grote groepen dansende mensen.

Na twee en een half uur is de optocht nog niet afgelopen maar voor ons wel. We zijn flink moe en hebben pijn in onze voeten van het lange staan, maar wat was het geweldig!

Maandag 12 februari 2024 – Vinaros (CC 64639 N 40.47415 E 0.48028) – 0 km

Vandaag worden de feesttenten afgebroken, het carnaval is voorbij. Wij blijven nog een dag hier staan. Eigenlijk omdat er werd gezegd dat vanavond vuurwerk zou zijn, maar dat hebben we niet gezien. We lopen naar het oude gedeelte van Vinaros waar o.a. een mooie oude kerk staat. Op de parkeerplaats waar de camper staat mag je geen stoelen buiten zetten, maar op de boulevard staan genoeg bankjes om te genieten van het mooie weer.

Het strand bij Vinaros.

Oude kerk in Vinaros.

De enorme parkeerplaats waar campers mogen staan.

Dinsdag 13 februari 2024 – Vinaros tot Benicarlo (PN 388630 N 40.41831 E 0.436472) – 10 km

We rijden een klein stukje verder vandaag. Op de app van P4N staat een gedoogplek net voor Benicarlo en de beoordelingen zijn nogal wisselt. We zijn benieuwd hoe het er echt is. Het blijkt echt een prachtige vrije plek direct aan zee te zijn. Wat gaaf! Ook fijn dat er nog genoeg plek is en zo zetten we neus van de camper richting de zee en staat ons huisje op wielen op een top plekje. Volgens de reviews staat hier op borden dat je hier maar 1 dag mag staan, maar die borden zijn weggehaald.  Dus besluiten we al snel dat we hier wat langer blijven. Op zo’n mooie plek rij je niet na 1 nacht alweer weg. We gaan eerst even de omgeving verkennen en lopen naar Benicarlo. Er zou hier een erg goed Duits restaurant moeten zitten. Die vinden we wel maar jammer genoeg is deze alleen in het weekend open. We lopen verder naar de Mercadona voor brood. Weer terug bij de camper worden de stoelen buiten gezet. Wat is het toch heerlijk weer! Bij Aad gaat zelfs zijn korte broek aan! Jullie snappen het vast al: we genieten weer volop.

Mooie muurschildering in Benicarlo.

En nog eentje.

In de verte ligt Vinaros.

Wij zijn helemaal blij met ons mooie plekje aan zee.

Woensdag 14 februari 2024 – Benicarlo (PN 388630 N 40.41831 E 0.436472) – 0 km

De ochtend brengen we al luierend door in het zonnetje. Tegen één uur fietsen we naar Peniscola waar we uit eten gaan in hetzelfde restaurant waar we vorig jaar twee keer hebben gegeten. Ja als je daar dan goede ervaringen mee hebt, verwacht je dat het nu ook weer goed zal zijn. Nou deze keer hebben we een heel andere ervaring. Ten eerste zitten we héél lang te wachten tot we onze bestelling door kunnen geven. Daarna moeten we helemaal lang wachten tot we eindelijk ons eten krijgen. Het eten valt ook nog eens tegen. Echt balen, want uit eten gaan moet toch een feestje zijn en nu waren we beide flink saggerijnig. Gelukkig weten we nog een barretje waar ze heerlijke sangria’s maken, dus fietsen we daar naar toe. Wat is dat nou? Dicht! Oh wat jammer maar niets aan te doen. Dan maar terug naar Benicarlo. We stoppen nog even bij de Mercadona voor flessen water en zijn om vijf uur weer bij de camper. De zon zit achter sluier bewolking maar gelukkig is de temperatuur nog prima.

Ons plekje in Benicarlo.

We gaan uit eten in Peniscola waar we heel lang moeten wachten op ons eten. Ik heb Iberische varken gekozen.

Aad is voor vis gegaan. Beide gerechten waren niet meer dan o.k. Heel veel minder dan vorig jaar toen we hier twee keer hebben gegeten.

Uitzicht op het strand van Peniscola.

Peniscola.

Donderdag 15 februari 2024 – Benicarlo (PN 388630 N 40.41831 E 0.436472) – 0 km

Een dag met bewolking. Als we ons loopje naar de Mercadona hebben gehad en de broodjes zijn opgegeten, gaat Aad aan de slag met zijn metaaldetector. Ik pak mijn bullet journal spullen en geniet van het frunniken met papier, washi tape en stickers. Als ik de pagina mooi genoeg vind, is het tijd om onze belevenissen op te schrijven. Gelukkig laat de zon zich toch nog even zien en kunnen we nog lekker buiten zitten. Het is echt een prima plek hier, ruimte genoeg.

Speciaal huisje voor zwerfkatten.

De vissers zijn met hun netten bezig.

Vrijdag 16 februari 2024 – Benicarlo tot Vilanova d’Alcolea (CC 108024 N 40.23180 E 0.07772) – 50 km

Het regent! Niet veel maar toch, het is regen. Wij vinden het tijd om weer eens verder te trekken. Iets meer naar het zuiden en nu niet aan de kust maar in het binnenland. De 50 km zijn snel gereden en dan komen we aan bij het dorpje Vilanova d’Alcolea. Hier is een camperplaats met verzorging. Kunnen we morgen alles weer eens vullen en legen en dat is dan, na 1 week, ook wel eens nodig. Het is een gratis camperplaats bij een vrij uitgestorven dorpje. We lopen natuurlijk het dorp even door maar er is echt niet veel te beleven. Een piepklein bakkertje is er wel dus hebben we vers brood. Ja wat zal ik over de camperplaats vertellen? Het is heel rustig, je hebben keggen nodig om de camper recht te zetten. Dat is geen probleem want die hebben we. Wel jammer dat op beide rechterwielen een keg komt want daardoor is het, met mijn korte pootjes, een aardige klim om in de camper te komen. Ja ach, moet toch ergens over zeuren? Kon niet anders bedenken. Oh wellicht dat het de hele dag een beetje blijft regenen? Maar eigenlijk hebben we daar ook geen moeite mee. De zon hoeft niet iedere dag te schijnen. We zijn inmiddels wel aan het eind van onze tweede week. Wat gaat die tijd toch snel. Dan te bedenken dat we nog boven Valencia zitten! Doen we het echt heel rustig aan met reizen.

De camperplaats in Vilanova d'Alcolea.

De camperplaats ligt tegen een begraafplaats aan.

Niet veel te beleven in het dorp, er staat natuurlijk wel een kerk.

De camperplaats in Vilenova d'Alcolea.

1. Alweer mooie foto's en wat kan je toch heerlijk schrijven groetjes Eveline

2. Tegen de tijd dat je bij Valencia bent, ga dan even ten noorden een uurtje naar Port Sa Platja. Super modern maar kleurrijk. Wilma

3. Lia van Wingerden-Been16 februari 2024 om 08:52

Lekker genieten hoor!

4. Wat gaat de tijd toch weer snel, alweer 2 weken onderweg. De temperaturen zijn hier ook best hoog maar weinig zon te bekennen. Zitten juliie dat een stuk beter.

5. Sandra en Gerrit zijn het die hier boven anoniem zijn

6. Wat hebben jullie weer veel leuks meegemaakt

7. Wat is het weer leuk om jullie belevenissen te lezen, we genieten ervan. 💋liefs en groetjes Tom en Len