vrijdag 9 februari 2024

REIS SPANJE – WEEK 1 – 3 t/m 9 februari 2024

VOORBEREIDING

Deze keer zijn we 17 weken thuis geweest, voor ons doen een lange periode. Veel geklust bij de kinderen, genoten van de feestdagen, concerten van Di-Rect, Charly Lusky  en Waylon. Maar nu is het weer hoog tijd voor ons leven in de camper. We kijken heel erg uit naar warmere temperaturen, lekker sangria’s, etentjes en natuurlijk het reizen zelf. We hebben er zin in!

Plan is om via de route du soleil snel naar Spanje te rijden maar zo jammer dat ons plan in het water dreigt te vallen door actie van Franse en Belgische boeren die allerlei wegen blokkeren. Sowieso rijden we deze keer eens niets via Antwerpen en Brussel maar via Maastricht en Luik en dan via Luxemburg de route du soleil op. Afwachten maar hoe het uitpakt. In Spanje is het plan om voornamelijk plekjes te bezoeken waar we al eerder zijn geweest en die ons goed zijn bevallen. Een ontspannende en relaxte reis, dat is de bedoeling.

REIS SPANJE – WEEK 1 – 3 t/m 9 februari 2024

Zaterdag 3 februari 2024 – Rotterdam tot Sennecey Le Grand (CC 52864 N 46.63673 E 4.8744) – 805 km

We vertrekken lekker op tijd en hopen een flink eind te komen. Via Eindhoven en Maastricht rijden we zonder problemen de grens met België over. We rijden dwars door Luik maar ook dit gaat zonder problemen. Al snel zijn we in Luxemburg waar we tanken waarna we Frankrijk in rijden. Op Google Maps zie ik dat de blokkades tussen Metz en Nancy die er gisteren nog was, nu weg zijn. Het is zelfs ongewoon rustig op de weg. Het lijkt wel of we in Zweden rijden, zo weinig verkeer is er. Het gaat zelfs zo lekker, dat we besluiten om een flink stuk verder te rijden dan we van plan waren. We stoppen op een prima camperplaats in Sennecey Le Grand. We hebben 10 uur gereden (met natuurlijk de nodige pauzes) en zijn 805 km van huis. We zijn best trots op elkaar. Tot aan Besalu in Spanje is het nog 640 km en die hopen we morgen te kunnen rijden. Want ja, in het weekend zijn er zeer waarschijnlijk geen acties op de Franse wegen.

Overnachtingsplek in Sennecey Le Grand

Zondag 4 februari 2024 – Sennecey Le Grand tot Besalu (CC 53657 N 42.19917 E 2.70398) – 640 km

De wekker hebben we niet nodig op deze camperplaats want om zeven uur gaan de kerkklokken weer luiden (vannacht waren ze stil). Dus lekker op tijd wakker, even langs de boulangerie en dan weer op weg. Ook vandaag zijn de tolwegen erg rustig. Al snel rijden we volop in de zon, de temperatuur loopt langzaam op. Zelfs zo ver dat we de airco aanzetten. Wat zijn we blij als we de Middellandse zee weer zien! In de verte zien we de Pyreneeën. De bergen komen steeds dichterbij en dan rijden we toch echt Spanje in! Nu nog een klein stukje naar Besalu, een prachtig Middeleeuws stadje waar we al vaker hebben gestaan. Een prima eerste plek in Spanje. Het is inmiddels 22 graden en als we het stadje inlopen hebben we het dan ook flink warm. Zo’n gek idee dat we gisterenmorgen nog in Capelle a/d IJssel waren! Dankzij de Franse boeren dus heel snel in Spanje. Wij klagen niet! We horen overal om ons heen het heerlijke Spaanse gebabbel. Dat is toch echt iets wat we zo gezellig vinden in Spanje. Hele gezinnen zijn gezellig met elkaar op stap, alsmaar babbelend. We verstaan er natuurlijk niets van, maar het klinkt zo gezellig. Al snel vinden we een restaurant waar we voor 15 euro onze buiken vol eten.

Onderweg in Frankrijk.

Vrachtwagen waarop staat: racing with Ferrari.

Het binnenland van Spanje, op weg naar Besalu.

Besalu met de prachtige Middeleeuwse brug.

Aad staat geduldig te wachten tot ik klaar ben met foto's maken.

Wat gaan we eten?

Maandag 5 februari 2024 – Besalu tot Palamos (CC 42998 N 41.85608 E 3.13579) – 80 km

Vandaag rijden we richting de kust naar het plaatsje Palamos. Voor het derde jaar op rij, gaan we hier op de camperplaats staan. Op verschillende plateaus staan de campers. Helemaal bovenin heb je uitzicht op zee. Hier hebben wij vorig jaar gestaan. Maar omdat daar de zon al eerste weg is, kiezen we nu voor een plek waar we wel lang in de zon staan. Als eerste lopen we even naar de Mercadona, even verse broodjes halen. De Mercadona is onze favoriete winkel in Spanje. We verbazen ons er weer over dat de prijzen hier zoveel lager zijn dan in Nederland. De rest van de dag genieten van datgene waarom we zo graag in dit jaargetijde in Spanje zijn: de zon! Oh mensen, wat is dit toch heerlijk!

Als we op de camperplaats zijn, lopen we eerst naar de Mercadona voor broodjes en verse jus.

De camperplaats in Palamos.

We kunnen gelijk al genieten van het warme weer.

Dinsdag 6 februari 2024 – Palamos (CC 42998 N 41.85608 E 3.13579) – 0 km

Dinsdag betekent marktdag in Palamos en natuurlijk gaan we daar naar toe. De markt is echt enorm. Zoals altijd op de Spaanse markten bestaat het grootste gedeelte uit kleding die heel goed betaalbaar is. We slenteren de hele markt over, nemen ook nog een kijkje in de overdekte markt. Er zit hier ook een Vodafone winkel waar we weer een data simkaart kopen. We fietsen ook nog een stuk langs de boulevard die langs het strand en de zee loopt. Eten doen we in hetzelfde restaurant waar we vorig jaar ook gegeten hebben. We zijn een beetje vroeg maar al snel loopt de zaak helemaal vol. Het eten smaakt ook nu weer erg goed. Het is wel een beetje veel want we krijgen onze borden niet leeg. Jammer genoeg blijft de zon vandaag achter de wolken maar het is toch lekker genoeg om bij de camper buiten te kunnen zitten.

De markt in Palamos.

Ook in Spanje wordt uitgebreid carnaval gevierd.

Even een kijkje nemen op de overdekte markt.

We fietsen over de boulevard.

Gaan natuurlijk uit eten. Hier is het restaurant nog leeg, maar al snel stroomt het helemaal vol.

Uitzicht vanaf de boulevard van Palamos.

We fietsen een flink stuk, de nieuwe fietsen bevallen uitstekend! Fijn die goede remmen met al die steile straatjes die hier zijn.

Woensdag 7 februari 2024 – Palamos (CC 42998 N 41.85608 E 3.13579) – 0 km

Vandaar weer een stralende zonnige dag. We lopen weer naar de Mercadona voor een broodje. ’s Middags gaan we op de fiets naar het strand zodat Aad weer met zijn metaaldetector aan de slag kan. Nou ja, dat was het plan. Maar helaas, hij is leeg. Dan maar weer terug naar de camper om hem op te laden. Na een uurtje weer terug. Nu maar eerst een sangria drinken op een terrasje aan zee. Daarna gaat Aad nog een uurtje op zoek naar schatten. Helaas blijft het bij een vondst van 2 eurocent. Ook in Spanje vieren ze trouwens carnaval en dat merken we want er wordt met vrachtwagentjes vol met mensen door de stad gereden. Kei harde muziek erbij en zo rijden we maar heen en weer. Vooral in de avond horen we de wagens als maar rijden.

Carnaval wagens rijden alsmaar door de stad.

Vlakbij de camperplaats is ook een prachtige baai.

Waar we onze eerste sangria van deze reis nemen.

Daarna gaat Aad op zoek naar goud? zilver? euros? Het blijft bij een 2 eurocent munt.

Donderdag 8 februari 2024 – Palamos via Montblanc tot Poblet (CC 10595 N 41.37995 E 1.08022) – 210 km

We gaan deze mooie plek verlaten. Of het nu komt omdat er (zoals door vele gezegd) meer campers zijn in Spanje. Of omdat deze camperplaats steeds bekender wordt. Maar feit is dat het iedere avond helemaal vol staat. Wij vinden het nog steeds een prima plek om even een paar dagen te chillen voor we verder Spanje in trekken en daar is het nu echt weer tijd voor. We rijden over de AP7 voorbij Barcelona en dan verder richting Taragona. Maar dan verlaten we de kustroute en rijden naar het binnenland tot aan het plaatsje Montblanc. Dit is een prachtige Middeleeuws ommuurd stadje, we slenteren door de smalle straatjes met hoge huizen. We staan op een parkeerplaats waar we ook zouden kunnen blijven overnachten maar dat doen we niet want het is hier erg stoffig en de doorgaande weg ligt er langs wat natuurlijk aardig wat geluidsoverlast geeft. We rijden een klein stukje verder naar het klooster Poblet waar een enorme geasfalteerde parkeerplaats is. Veel stiller hier. We gaan het klooster pas morgen bezoeken, voor vandaag genoeg geslenterd. Lekker de stoelen naar buiten en genieten van het lekkere weer.

Het Middeleeuwse Montblanc is helemaal ommuurd.

Binnen de muren deze smalle straatjes.

Lekker hé Aad?

Montblanc.

Ook hier natuurlijk een mooie oude kerk.

We klauteren naar boven voor een mooi uitzicht over Montblanc.

Vrijdag 9 februari 2024 – Poblet tot Tarres (CC 192464 N 41.42407 E 1.02337) – 10 km

Toen we gisterenavond naar bed gingen, begon het zachtjes te regenen en dat doet het vanmorgen nog steeds. Wij gaan het klooster bezoeken. Voor senioren weer een gereduceerd tarief, we betalen € 6,50 per persoon en mogen daarvoor het enorme complex gaan bekijken. Het klooster is nog altijd bewoond door 50 monniken. Het klooster heeft een prachtige binnentuin en kloostergang. Je loopt dan vanzelf de kathedraal in wat een enorm altaar heeft vol met beelden die zijn uitgehouwen uit marmer. Het is, zelfs nu met de druilerige regen, erg mooi om te zien. Als we alles gezien hebben, rijden we het kleine stukje naar Tarres waar een prima camperplaats is. Alle voorziening zijn hier voorhanden, zelfs stroom. Dat allemaal gratis. De regen verdwijnt en de zon laat zich weer zien. Aad maakt van de gelegenheid gebruik om het vuil van de camper af te wassen. Ik hou me bezig met de Huawei router. Hadden we vorig jaar nog zo’n plezier van deze router, dit keer herkent hij geen sim kaarten meer. Wat ik ook probeer, ik krijg hem niet meer werkend. Erg jammer! Gelukkig kunnen er in Aad zijn telefoon 2 sim kaarten en zo kunnen we gelukkig toch de data van de Spaanse Vodafone kaart gebruiken.

En zo komt er alweer een einde aan een heerlijke eerste week. Wat hebben we al veel gezien, gedaan en genoten.

Het enorme klooster complex van Poblet.

Het altaar in de kathedraal. Alle figuren zijn uit marmer gehouwen.

Klooster van Poblet.

De regen is alweer snel verdwenen en zo staan we in de zon op de camperplaats in Tarres.

Alle voorzieningen zijn hier aanwezig (zelfs stroom) en dat allemaal gratis. Aad maakt van de gelegenheid gebruik om het ergste vuil van de camper te wassen.

Ondertussen probeer ik van alles om onze router aan de praat te krijgen. Vorig jaar deed hij het nog prima, dit keer herkent hij de simkaart niet meer. Ik krijg het niet opgelost.

1. En ik vrezen dat jullie uren vast zouden komen te staan. Goed idee om via luxemburg te rijden. En ik ben jaloers op het zonnetje .... Geniet: Wilma

2. Heerlijk genieten weer ! Groetjes Eveline

3. Wat fijn dat de boeren jullie met rust hebben gelaten. Zo heerlijk om fotos te zien van Besalu blijft een prachtig plaatsje. Nou gelukkig mooi weer en zijn jullie weer goed aan het genieten hou dat vol.

4. Heerlijk dat zonnetje 😍😍💥💥❣ stuur maar een beetje zon naar ons toe dan kunnen wij er ook van genieten 💋💋💋