zaterdag 9 april 2022

REIS PORTUGAL/SPANJE – WEEK 11 – 3 t/m 9 april 2022

Zondag 3 april 2022 – Estartit tot Empuriabrava (CC 61037 N 42.25817 E 3.11558) – 45 km

Voordat we vertrekken, zet ik eerst nog onze weekblog op internet met het perfecte WiFi wat op deze camperplaats is. Dan nog even boodschappen halen zodat we de komende dagen weer genoeg te eten hebben. Onderweg komen we een antiekmarkt tegen en Aad stuurt gelijk de camper de parkeerplaats op. Dit is iets wat we beide super leuk vinden. Er zijn geweldig leuke spullen te koop, echt heel leuk om overheen te struinen. We zoeken iets voor in de tuin, maar helaas vinden we niets wat we zouden willen kopen. Maar het was geweldig leuk om alles te bekijken. Inmiddels is het ook al ver in de middag dus eten we hier gelijk maar wat. Dan weer verder. We zien de Pyreneeën helemaal in de sneeuw liggen. Daar is echt genoeg gevallen. Maar wij blijven in de buurt van de kust en stoppen op een vrije camperplaats in Empuriabrava. Het zonnetje schijnt, snel de stoelen naar buiten en genieten van de zon. Morgen gaan we wel op ontdekking in de buurt want er is genoeg te zien hier.

Onderweg.

De vlaggen staan strak van de harde wind.

Dan komen we een antiekmarkt tegen, deze kopen?

Het is altijd leuk om over zulk soort markten te lopen.

Zelfs als je uiteindelijk helemaal niets koopt.

In de verte de Pyreneeën met een flinke laag sneeuw bovenop.

De camperplaats in Empuriabrava.

Maandag 4 april 2022 – Empuriabrava (CC 61037 N 42.25817 E 3.11558) – 0 km

Zonnetje schijnt weer maar het is ’s morgens nog niet heel warm met 10 graden. Dus jassen aan voor ons fietstochtje. Empuriabrava is gebouwd op een voormalig stuk moeras. In de jaren 60 werd het ontwerp bedacht. Ze wilden een stadje waar bij elk huis een boot kan aanmeren. Gevolg is dit stadje waar 25 km kanaal is aangelegd en in de zomer zo’n 80.000 mensen wonen. Het is ook echt wel een mooi stadje geworden met al die kanalen tussen de huizen in. Natuurlijk is er ook een enorm strand bij. Jammer genoeg krijgt Aad al vrij snel een lekke band. We hebben een pompje bij ons, maar (zul je altijd zien) die werkte voor geen meter. We hebben ook een busje met een of ander spul erin. Dat maar leeggespoten in de band en jawel hij werd hard genoeg om verder te fietsen. Maar voor de zekerheid breken we toch maar ons rondje af en gaan al snel weer terug naar de camper. Inmiddels is het zonnetje al zo lekker warm dat we lekker buiten in de zon kunnen zitten. Mijn middag is gevuld met telefoontjes naar het thuisfront.

Empuriabrava is zo gebouwd dat bij ieder huis een boot kan aanleggen.

Bij Empuriabrava ook natuurlijk een groot strand.

De boulevard bij Empuriabrava.

Empuriabrava.

Dinsdag 5 april 2022 – Empuriabrava (CC 61037 N 42.25817 E 3.11558) – 0 km

Ook vandaag weer heerlijk weer, we zouden er bijna aan gaan wennen. We pakken weer de fiets en gaan op weg naar Castello d’Empuries. Weer een mooi stadje met de gebruikelijke smalle straatjes, enorme kerk en gezellige pleintjes. We zien ook een  prachtig mooi badhuis. Weer terug bij de camper is het tijd voor een bammetje en daarna weer genieten van de zon. Naast de camperplaats is een klein vliegveld maar een heel belangrijke voor deze regio want er wordt hier heel veel aan parachute springen gedaan. Dat is ook iets waar we de hele middag naar zitten te kijken. Wat gaan die vliegtuigen hoog, we kunnen niet eens zien dat de mensen eruit springen. Ineens zie je dan allemaal parachutes in de lucht. Wel leuk om naar te kijken. We krijgen weer bekijks bij onze camper, ik help de mensen gelijk aan de leuke camperplaatsen in dit gedeelte van Spanje. Leuk om te horen dat deze man ook zo’n fan is van Noord Spanje wat inderdaad gewoon veel en veel mooier is dan dit gedeelte van Spanje. Hij kende zelfs de thermaal baden in Ourense. Zo leuk altijd die gesprekken.

Nog even wat lucht bij de lekke achterband.

En dan op weg naar Castello d'Empuries met weer uitzicht op de Pyreneeën.

Castelle d'Empuries.

Waar een mooi oud badhuis is.

Castello d'Empuries.

Woensdag 6 april 2022 – Empuriabrava tot Port Lligat (CC 10080 N 42.29523 E 3.28697) – 25 km

Na 3 nachten is het weer hoog tijd om de toilet cassette te legen. In Roses is een betaalde camperplaats waar we vragen of het daar mag. Jawel geen enkel probleem. We hoeven er zelfs niet voor te betalen. Iets verder is een grote winkel met keramiek waar we stoppen want in Roses kun je prachtige betonnen tuinbeelden kopen. Dat is natuurlijk erg leuk voor bij ons nieuwe huis. We zien zelfs de molentjes die wij hier jaren geleden hebben gekocht. Het is even nadenken wat we willen, maar al snel staat de toonbank vol met beeldjes. Kijk daar worden we blij van! Nu rijden we de bergen en dan hebben we een prachtig uitzicht over de baai van Roses. We rijden Cadaques voorbij naar Port Lligat. Hier is een grote parkeerplaats waar je ook met de camper mag staan. Het stadje zelf is piepklein maar beroemd omdat de kunstenaar Salvador Dali hier heeft gewoond en gewerkt. Dat huis kun je bezichtigen, wij kopen een kaartje voor een bezichtiging in de middag. Met 8 personen krijg je een rondleiding. Wat is dit bijzonder! Dali kocht 1 klein vissershuisje waar hij eerst woonde, daarna nog eentje ernaast en maakte een doorgang. Daarna kwam ook het derde vissershuisje erbij. Daarna is hij op deze huizen verdiepingen gaan bouwen. Hier is onder andere zijn atelier, maar ook badkamers, de slaapkamer en een bijzondere ronde kamer. Dali wilde graag vanuit bed de zonsopgang zien en dus plaatste hij een spiegel bij het raam en zo was hij (vond hij dan) de eerste in Spanje die de zon op zag komen. Er is zoveel te zien, we krijgen veel informatie van de gids. Daarna kun je zelf in de tuinen rondwandelen en daar is ook nog genoeg te zien. Vooral het zwembad is erg bijzonder. Mocht je hier in de buurt zijn, is een bezoek aan dit Dali huis echt een aanrader. De rest van de middag brengen we lui in onze stoel door genietend van de zon.

We stoppen bij een zaak met veel buitenpotten en beelden.

Ze hebben zoveel leuke beeldjes voor in onze tuin, dat we er aardig wat kopen.

Dan rijden we door de bergen naar Cadaques en hebben we uitzicht op de baai van Roses.

Het stadje Cadaques.

Maar wij rijden nog iets verder naar Port Lligat.

Een piepklein dorpje wat bekend is omdat Salvador Dali hier heeft gewoond en gewerkt.

Het dorpsplein.

Het atelier waar Dali tot aan de dood van zijn vrouw in 1982 heeft gewerkt.

Het bijzondere huis van Dali.

De slaapkamer.

Een bijzondere ronde kamer, als je in het midden staat, hoor je overal je stem echoën.

Prachtig uitzicht vanaf het huis.

Typisch een gekkigheid van Dali, dit is bij het zwembad.

Ook bij het zwembad.

Uitzicht op het zwembad. Dat roze wat je onder de koepel ziet, is een afvalcontainer.

Standje bij Port Lligat.

Donderdag 7 april 2022 – Port Lligat tot Argeles sur Mer (CC 100664 N 42.54054 E 3.05201) – 65 km

We gaan Spanje verlaten. Heel jammer maar het gaat echt gebeuren. Maar voordat we Frankrijk inrijden, krijgen we een prachtige route via de kustweg. Echt zo mooi, ik blijf foto’s nemen. De weg slingert omhoog en omlaag. Aad is al helemaal ervaren met het rijden van de automaat in de handmatige stand. Het schakelen gebeurt door een knopje in te drukken. Het gaat echt perfect. Ja dan komt toch echt Frankrijk in zicht en is het tijd om Spanje, voor nu, vaarwel te zeggen. We stoppen in Argeles sur Mer. Daar is een grote parkeerplaats direct aan het strand. Er staat een verbodsbord voor campers maar volgens beoordelingen op CamperContact wordt het in de winter toegestaan om hier te staan. Het is echt een erg mooie plek met uitzicht op zee, op de bergen, op de haven en op de verre achtergrond de besneeuwde Pyreneeën. Het is alweer even geleden dat Aad met zijn metaaldetector aan de weer is geweest, dus jullie snappen het wel: die wordt gelijk gepakt. Hij vindt zowaar 50 eurocent en natuurlijk de nodige klipjes van blikjes. Ik hou het bij mijn boek en genieten van de zon. Wat een heerlijk weer is het toch. Vanaf het moment dat we zijn vertrokken uit zuid Spanje hebben we toch grotendeels mooi weer gehad. Lekker hoor!

Nog een laatste blik op het huis van Dali.

Verder langs de kust richting Frankrijk.

Onderweg oppassen voor de vele wielrenners.

Het is een prachtige route met steeds weer een ander mooi uitzicht.

We zijn bijna in Frankrijk.

Genieten hoor deze route.

Sorry, toch maar weer een foto.

Eenmaal in Frankrijk zien we veel wijngaarden.

Zo komen we bij Argeles sur Mer.

Waar een groot terrein is waar je in de winter vrij kunt staan.

Lekker genieten van de zon.

Vrijdag 8 april 2022 – Argeles sur Mer (CC 100664 N 42.54054 E 3.05201) – 0 km

Vandaag is mijn lieve vriendin Wilma jarig. Sorry meid dat ik er niet ben, maar als we weer terug zijn, maak ik het goed met je.

Het is vandaag alweer een heerlijke zonnige dag, we worden maar verwend. We nemen een kijkje bij de restaurants bij de haven, de prijzen zijn weer even wennen want het is hier duurder dan in Spanje. Geen ramp, maar even wennen. We lopen ook nog via de boulevard naar de andere kant van Argeles waar ook veel winkeltjes en restaurants zijn. Eigenlijk net zo’n stuk als we in het najaar in Vias Plage en Marsellein Plage zagen. Maar toen was alles dicht en nu zijn hier al heel wat zaakjes open of ze zijn bezig met het opbouwen ervan. Het seizoen gaat weer beginnen. We kiezen voor eenvoudig eten vandaag: kebab. De rest van de dag is het weer genieten van het lekkere weertje.

Jammer genoeg krijgen we ’s avonds weer een foutmelding bij de skew onze schotel. Dezelfde foutmelding hebben we een maand geleden ook gehad. Wisten toen niet waardoor het ineens was opgelost. Ook nu proberen we weer van alles met deze keer lukt het niet om het op te lossen. We worden echt moe van deze schotel.

Het strand bij Argeles sur Mer.

En de boulevard.

Zaterdag 9 april 2022 – Argeles sur Mer tot Peyriac de Mer (CC 2487 N 43.09355 E 2.96201) – 75 km

Dag mooi plekje aan de zee, we trekken weer verder. Eerst naar Perpignan waar we bij een Orange winkel weer wat data kopen om zo toch af en toe tv te kunnen kijken. Daarna doen we heel veel camperplaatsen aan, maar we vinden ze allemaal niet geweldig. We eindigen in Peyriac de Mer en zitten inmiddels al in de buurt van Narbonne. Ook deze plek is niet bijzonder, maar we zijn moe van het steeds weer opnieuw zoeken op de app’s naar nieuwe plekken en blijven hier voor 1 nachtje staan. Zo is er alweer een week voorbij, nog 3 te gaan.

Onderweg naar Perpignan weer uitzicht op de mooie besneeuwde Pyreneeën.

Ons plekje in Peyriac de Mer.

1. Was weer een mooie blog Hen en herkenbaar dat het soms goed zoeken is naar een goede plek. Maar super als je dan een prima plek hebt.
    Balen met de schotel, maar verder gewoon blijven genieten hoor.