zondag 3 april 2022

REIS PORTUGAL/SPANJE – WEEK 10 – 27 maart t/m 2 april 2022

Zondag 27 maart 2022 – Palamos (CC 42998 N 41.85608 E 3.13579) – 0 km

Het is alweer een jaar geleden dat we naar ons heerlijke nieuwe huis zijn verhuisd. Zo kregen we vorig jaar eigenlijk twee huizen. Eentje van steen en eentje op wielen. Echte geluksvogels zijn we.

We hebben genoten van het lekkere weer. ’s Avonds kijken we naar de Formule 1 van Jeddah, spannende wedstrijd en zo gaaf dat Max hier wint!

Maandag 28 maart 2022 – Palamos (CC 42998 N 41.85608 E 3.13579) – 0 km

Het is heerlijk weer en dus doen we niet veel meer dan genoten van de zon. Oh ja, nog wel even onze kilometers gelopen maar dat was het dan wel.

De terrassen camperplaats in Palamos.

Dinsdag 29 maart 2022 – Palamos via Besalu tot Castellfollit de la Roca (N 42.219798 E 2.55449) – 95 km

Vandaag wordt het bewolkt en dus tijd om weer eens verder te trekken. We gaan het binnenland in, op naar Besalu. Een mooi vestingstadje aan een rivier. Al eerder hier geweest en zeker een tweede bezoek waard. Net voor het stadje is een prima camperplaats waar we de camper achter laten. Het blijft toch een prachtig gezicht, de oude brug met het stadje daar achter. We slenteren door de straatjes, kijken in de winkeltjes vol met allerlei aparte spullen. Op een plein is zelfs een marktje. Aad vindt het hoog tijd dat we weer uit eten gaan. Hij kiest vandaag voor een buffetrestaurant. Niet mijn favoriet maar ach voor een keertje kan ik me er wel overheen zetten. Jammer genoeg komt mijn voorgevoel over dit soort restaurants uit. Het is totaal niet lekker. Dus ga ik over tot plan B om mijn buik te vullen en stort me op de toetjes. Die zijn gelukkig wel erg lekker. Vooral de slagroomsoesjes die je onder een chocolatefontein kunt houden. Jammie! Zo zijn onze buiken toch nog goed gevuld als we weer naar buiten lopen. We besluiten om naar een overnachtingsplekje 15 km voorbij Besalu te rijden. Het is een prachtig plekje met uitzicht op Castellfollit de la Roca, wat hoog op de rotsen ligt. Echt bijzonder zo. Jammer dat de zon niet schijnt, dan had ik nog mooiere foto’s kunnen maken.

Besalu, zo mooi, vooral met de prachtige oude brug op de voorgrond.

Besalu.

In Besalu mooie straatjes met hier en daar winkeltjes.

Er is ook een markt op het centrale plein.

Uitzicht vanaf het stadje op de mooie oude brug.

Uit eten gaan bij een buffet restaurant, geen aanrader. Dus vullen we onze buiken maar met de verschillende toetjes, die wel lekker waren.

Net voorbij Besalu hebben we deze overnachtingsplek met uitzicht op Castellfollit de la Roca.

Iets verder is een loopbrug over de rivier en hebben we een ander zicht op het stadje met rechts onze camper.

Woensdag 30 maart 2022 – Castellfollit de la Roca tot Santa Pau (CC 17811 N 42.14702 E 2.568176) – 20 km

Het heeft de hele nacht geregend, het grasveld waar we op staan is veranderd in een modderpoel. Ja wat doe je als het zo regent? Ach laten we gaan wassen. In Olot, 10 km verderop, is een prima wasserette met voldoende parkeerplaats voor de camper. Ik vul een machine van 14 kg en gooi het daarna in een droger van 18 kg. Zo is na een uurtje alles weer lekker fris gewassen. Het is inmiddels zowaar droog geworden. We rijden naar Santa Pau waar een grote camperplaats is. Eerst even een bammetje eten en dan gaan we op weg. Paraplu mee (die we niet nodig hebben gehad) en op zoek naar het historische stadje. We zijn benieuwd want het dorp ziet er zelf niet bijzonder uit. Maar als we een hoek omlopen, zien we ineens het prachtige oude Middeleeuwse stadje op een heuvel liggen. Wauw zeg, dat ziet er wel heel mooi uit. Het is echt niet groot, maar erg gaaf om doorheen te lopen. Heel anders dan Besalu maar zeker net zo mooi. Erg leuk dat op een gegeven moment ook de zon lekker gaat schijnen. Dat hadden we niet verwacht. De weersverwachting gaf de hele dag regen door. Maar die regen, die zien we niet meer vandaag. Lekker genieten van het zonnetje.

Wat kun je beter met regen doen dan even een wasserette opzoeken?

Ons volgende middeleeuwse stadje: Santa Pau.

Heel anders dan Besalu maar zeker net zo mooi.

Santa Pau.

Het grote plein.

Ook hier allemaal smalle straatjes.

De camperplaats van Santa Pau, wij waren de enige camper.

Donderdag 31 maart 2022 – Santa Pau tot Peratallada (CC 86790 N 41.97666 E 3.09230) – 65 km

Al slingerend rijden we weer de bergen uit. We rijden weer richting Palamas waar we eerder hebben gestaan. Maar daar gaan we niet naar terug hoor, nee we stoppen bij het stadje Peratallada. Ons derde Middeleeuwse stadje in drie dagen tijd. Naast het stadje is een grote parkeerplaats met een speciaal stuk voor campers. Er staan wel flinke plassen van de regen die is gevallen. Jammer genoeg gaat het ook nu weer regenen. Er komt nog een Nederlandse camper aanrijden en jawel ook een Benimar. We wachten tot het aan het eind van de middag het iets minder gaat regenen en lopen dan naar het stadje. En niet te geloven hoor, maar dit is alweer zo’n plaatje. Weer heel anders dan de vorige twee, de kleur steen is hier meer geel en dat maakt dat het, zelfs met regen, er allemaal erg mooi uit ziet. Echt zo mooi hier, een aanrader mocht je hier in de buurt zijn.

Het derde middeleeuwse stadje: Peratallada. Zelfs met regen een plaatje!

Het mooie Peratallada.

Peratallada.

Ook hier heel veel smalle straatjes met tunneltjes.

Wij houden ervan hoor, wat een mooi stadje weer.

Net buiten het dorp staat deze kerk.

De camperplaats van Peratallada waar flinke plassen staan. Naast ons staat nog een Benimar en zelfs van Nederlanders, dat zie je niet vaak.

Vrijdag 1 april 2022 – Peratallada tot Estartit (CC 91794 N 42.04893 E 3.19096) – 15 km

Gelukkig is de regen helemaal weg en hebben weer een strak blauwe lucht. Wel een harde wind. Ja het is ook altijd wat. Het is maar een klein stukje rijden vandaag. We gaan weer naar de kust. Harde windstoten maken het rijden best spannend. We hebben voor een betaalde camperplaats gekozen. Deze ligt vlakbij zee maar ook tussen de huizen waarmee we hopen iets minder last van de wind te hebben. Het is een mooie camperplaats met verschillende groottes van plaatsen. We staan gelukkig iets beschutter, maar de windstoten laten de camper flink schudden. Hij kan toch niet omvallen? We gaan even de omgeving verkennen en lopen naar de zee. Die is inderdaad vlakbij maar op het strand woedt een enorme storm. Ik kan maar met moeite blijven staan. Gelukkig hebben we jassen met capuchons aan, zo hebben we wat bescherming tegen de zandstorm. We zijn er snel klaar mee, het is echt geen doen zo. Terug naar de camper maar. Maar we hebben niets te klagen, in een groot deel van Europa is sneeuw gevallen. Dan toch maar liever zon en wind.

De regen is weer weg en we hebben een strak blauwe lucht.

We kiezen voor een betaalde camperplaats in Estartit.

Deze camperplaats ligt een beetje tussen de huizen waardoor we wat beschut staan voor de wind.

De camperplaats ligt maar een klein stukje vanaf het strand.

Maar door de harde wind, worden we aardig gezandstraald.

Het strand van Estartit, mistig door de zandstorm.

Zaterdag 2 april 2022 – Estartit (CC 91794 N 42.04893 E 3.19096) – 0 km

Alweer een strak blauwe lucht en nog steeds een flinke harde wind. Voor onze broodjes lopen we even naar de Lidl een eind buiten het stadje. Zo hebben we gelijk onze kilometers weer in de benen. Er naartoe lopen gaat tegen de wind in en dat valt nog niet mee. Maar als we weer teruglopen krijgen we een lekker duwtje in de rug. Dat loopt dan weer een stuk gemakkelijker. Door de wind is het wel net te koud om buiten te zitten. Maar we mogen echt niet klagen want San en Ger rijden door de sneeuw! Hoe bizar is dat? Inmiddels zijn we alweer 10 weken van huis, nog 4 te gaan. Ik merk wel aan mezelf dat ik geen persoon ben om b.v. 6 maanden van huis te zijn. Maar we gaan nog niet terug hoor. Sowieso staat er een afspraak gepland bij onze dealer in Enschede op 29 april. Daarbij is het in deze regio nog steeds het beste weer van Europa, daar gaan we nog even volop van genieten.

Ook vandaag prachtig weer, maar nog steeds met een harde wind die het wat kouder maakt.

1. Wat een vrijheid hebben we toch met de campers. Echt genieten weer van je blog. Goed hoe San en jij dat altijd bijhouden. Hier in Arcen was het ook weer geweldig. En ik snap wel dat een halfjaar weg zijn je niets lijkt...maar gelukkig hoeft dat ook niet en zijn kortere periodes ook prima.

2. Zo leuk op dit terrassen camperplaats hebben wij de aller eerste keer dat we met de camper weg waren ook gestaan. Ook jullie tweede middeleeuwse stadje hebben wij vorig jaar bekeken. In middels hebben wij ook alweer vier dagen heerlijk weer dus zo genieten we gelukkig allemaal.