zaterdag 12 februari 2022

REIS PORTUGAL/SPANJE – WEEK 3 – 6 t/m 12 februari 2022

Zondag en maandag 6 en 7 februari 2022 – Costa de Lavos (CC 29490 N 40.08794 W -8.87549) – 0 km

Blijft een mooi plekje hier hoor. Lekker vlakbij de zee waar we vaak een flink stuk langs lopen. Dat loopt best zwaar door het zand, maar ach, goed voor het lijf denk ik dan maar. De zon schijnt volop maar we moeten wel uit de wind gaan zitten, want die is toch best fris. Maar zo uit de wind in de zon met 18 graden is het heerlijk genieten van de zon op je lijf. We gaan natuurlijk ook hier weer een keertje uit eten, een menu kost € 11,= per persoon. Daarvoor krijgen we allemaal lekkers voorgeschoteld, voor het vlees van de barbecue smaakt erg lekker. Zo kabbelen de dagen lekker rustig voorbij.

Dat verveelt toch nooit, die hoge golven die op de kust slaan.

Het dorpje Costa de Lavos.

We hebben de camper helemaal vooraan gezet, zodat we direct zicht op de zee hebben.

Natuurlijk een keertje uit eten.

Het restaurantje waar we hebben gegeten.
En ook dit verveeld nooit.

In de avond van 7 februari krijg ik te horen dat mijn moeder is overleden. Ik heb al bijna 30 jaar geen contact met haar, dus geen verdriet bij mij. Net zoals mijn vader (die uit mijn leven verdween toen ik 12 was), was mijn moeder totaal geen liefhebbende ouder. Een ongelofelijk super egoïstisch mens. Ook toen ik kinderen kreeg en zij daar de oma van werd, is ze nog geen dag een oma geweest voor ze. Totaal niet geïnteresseerd in haar kleinkinderen. Al met al ben ik zo vaak teleurgesteld in haar, zo vaak afgekraakt door haar dat ik op een gegeven moment bedacht dat het veel beter voor mij was als ik het contact met haar verbrak. Rust voor mij. Wellicht jammer dat het zo moest lopen (veel mensen begrijpen niet dat je het contact met je moeder verbreekt ‘’het blijft toch je moeder’’ ja ja), maar je ouders kun je niet uitzoeken. Je moet maar dealen met wat je krijgt. Mijn manier om met een super egoïstische moeder om te gaan, was om het contact helemaal te verbreken. Ik had en heb er nooit spijt van gehad. Sorry hoort niet echt bij een reisverslag, maar moest het toch even kwijt.

Dinsdag 8 februari 2022 – Costa de Lavos tot Marinha Grande (CC 53122 N 39.76859 W -9.02849) – 50 km

We rijden een klein stukje verder zuidwaarts langs de kust en stoppen bij de vuurtoren van Sao Pedro de Moel. Op dit punt laten we de zandstranden achter ons en beginnen de rotsen. Zo gaaf om te zien. Zoals die hoge golven tegen rotsen aanslaan, geweldig. Ik krijg er nooit genoeg van om hier naar te kijken. De camper staat op een grote parkeerplaats bovenop de rotsen. Het is 20 graden vandaag, genieten hoor! In ons bed horen we nog steeds de golven tegen de rosten slaan, heerlijk geluid om lekker bij te slapen.

We rijden een klein stukje verder naar het zuiden tot deze mooie plek aan de kust. Rechts staat onze camper.

Het lijkt wel slagroom waar de zee op de kust slaat.

Wij staan hoog op de rotsen aan deze prachtige kust.

We staan vlakbij deze vuurtoren.

Woensdag 9 februari 2022 – Marinha Grande tot Alcacer do Sal (CC 72841 N 38.36913 W -8.51068) – 220 km

We vullen onze voorraad even aan in Miranha Grande waar een Lidl zit. Dan gaan we via de tolweg een flink stuk naar het zuiden. De stede Nazare en Fatima maar ook Mafra en Sintra met hun prachtige kastelen, we rijden er allemaal voorbij omdat we dit andere jaren al eens bezocht hebben. Ons doel is Alcacer do Sal waar een leuke kleine camping is waar we een paar dagen willen blijven. Maar helaas, er staan grote hekken voor de ingang van de camping, hij is dicht. Dat is een teleurstelling. Net voor de camping bij een Intermarche zijn wasmachines waar we gebruik van maken. In de machine van 18 kg past al ons was- en beddengoed. Daarna kiep ik alles in de grote droger en 40 minuten later is alles weer schoon in de kast. Een klein stukje verder is een camperplaats aan de rivier de Sado. Hier heb je uitzicht op het pittoreske stadje met zijn witte huizen. We lopen een rondje over de twee bruggen. Echt lekker weer vandaag met 21 graden.

En dit zie je dan in de Lidl liggen.

Het stadje Alcacer do Sal.

Het stadje ligt echt zo mooi aan de rivier.

Ons uitzicht vanuit de camper, niet verkeerd toch?

Donderdag 10 februari 2022 – Alcacer do Sal tot Sines (N 37.962002 W -8.88444) – 65 km

Met een klein uurtje zijn we bij Sines. Altijd grappig als je een plekje hebt uitgekozen en als je dan aankomt blijkt dat je hier al eerder hebt gestaan. Drie jaar geleden met San en Ger. René en Door kwamen ook langs, die waren op de terugreis van hun Marokko avontuur. We vonden het toen al een erg mooi plekje en dat is het nog steeds. Veel rotsen langs de kust, een ruige zee die hoog op rotsen slaat. Een geweldig gezicht waar ik echt nooit genoeg van krijg. We hebben vandaag een bewolkte dag, ook wel eens prettig want ik krijg al een flink bruine kop. We lopen een heel stuk langs de prachtige kust. Er is een houten wandelpad aangelegd, dat loopt een stuk gemakkelijker dan door het losse zand. Zo komen we bij het restaurant waren we drie jaar geleden met elkaar hebben gegeten en overnacht hebben. De omgeving van het restaurant is flink aangepast, overnachten is daar nu niet meer mogelijk. Weer terug in de camper genieten we van het kijken naar de golven. Zo’n uitzicht is toch echt onbetaalbaar!

Ook in Sines een prachtige kust met hoge golven die stuk slaan op de rotsen. Links hoog op de rotsen de camper.

Zo mooi hier.

Langs de kust een houten wandelpad. Die zie je vaak aan de Portugese kusten.

Vrijdag 11 februari 2022 – Sines via Odemira tot Lagos (CC 15770 N 37.11581 W -8.67871) – 125 km

En de zon schijnt weer volop als we in Sines naar een supermarkt rijden. We eten ’s morgens altijd crackers maar hoe we ook zoeken in de mega grote supermarkt, crackers zien we niet. Helaas. Dan stoppen we nog even bij een China Store. Dat lijkt op de Action maar dan wel veel groter. We hebben wat spulletjes nodig zoals een schaar, afwasborstel en nog wat van dat spul. Daar zijn die winkels echt ideaal voor. Dan is het echt tijd om Sines achter ons te laten. Op naar Odemira een rit van 55 km. Met een uurtje zijn we er, de camperplaats is een parkeerplaats langs een rivier. Met een voetgangersbrug kom je aan de overkant en gaan we het stadje bekijken. Het ligt best aardig met smalle straatjes op een heuvel. Maar jeetje zeg wat is alles vervallen. Er staat ook veel leeg. We besluiten ergens te gaan eten. Het menu is wat onduidelijk en dus kiezen we weer voor een steak. Als we hebben gegeten, besluiten we om toch weer verder te rijden. Op naar het plaatsje Lagos aan de Algarve, een 70 km rijden. In Lagos gaan we weer op een groot parkeerterrein staan waar we al vaker gestaan hebben. Het was nooit een probleem om hier te staan met je camper maar aangezien de regels in Portugal zijn veranderd omtrent het vrij staan en dat vooral in de Algarve wordt gehandhaafd, is het even afwachten of we hier nog mogen staan. Maar er staan nog minstens 50 andere campers, dus ik denk dat het wel los zal lopen met controles. Was het in Odemira nog 21 graden, hier is het 22 graden. Niet verkeerd! Het is inmiddels al 4 uur, nog even buiten genieten van het lekkere weer.

Als 's morgens de zon schijnt, is het nog een mooier plaatje, dus nog maar een keer een foto met de camper hoog op de rotsen.

We rijden naar Odemira, links de camperplaats.

Odemira is een aardig stadje maar niet heel bijzonder.

Odemira.

We blijven niet in Odemira maar rijden door naar de Algarve waar we op de camperplaats in Lagos gaan staan.

Zaterdag 12 februari 2022 – Lagos (CC 15770 N 37.11581 W -8.67871) – 0 km

Er is markt net naast de camperplaats. We halen flink wat potten honing voor het thuisfront. Dan pakken we de fiets en gaan we naar het centrum. Langs de haven staan allerlei kraampjes waar bootreisjes worden aangeboden langs de mooie Algarve kust en natuurlijk langs het overbekende en prachtige Ponta da Piedade. San heeft gezegd dat we zo’n bootreis echt moeten doen. Nu ben ik niet zo’n held in een boot, snel misselijk. Maar we gaan het toch doen. Een ticket is snel gekocht, dan even wat eten zodat ik een volle maag heb. Dan stappen we in het kleine bootje met nog 6 anderen, ik vind het echt spannend. Als we net de haven uit zijn, zijn de golven toch echt wel erg hoog. Ik vind dat echt niet prettig maar ongelofelijk: ik wordt niet misselijk! Als snel varen we langs de prachtige kust. Wat is dit ongelofelijk mooi! Als je bovenop de rotsen staat, is het ook heel mooi, maar dit is nog veel mooier. We varen heel wat grotten in. Daar een heel bijzondere kleur water. Oh jongens, dit is zoooo mooi. Mocht je ooit in de Algarve komen, doe dan een boottocht langs de kust hier bij Lagos. We genieten een uur lang van al het moois en dan gaan we weer terug naar de haven. Eerst maar even een verse jus d’orange nemen op een terrasje. Dan gaan we de oude stad bekijken waar we nog genieten van een ijsje. Aan het eind van de dag gaan we weer terug naar de camper. Zo eindigt onze derde week en zitten we gewoon weer in de Algarve waar we 2 jaar geleden halsoverkop weg zijn gegaan. Het is echt zo heerlijk om hier weer te zijn.

De camperplaats in Lagos. Er staan hier zeker 50 campers.

De haven van Lagos.

En dan start onze boottocht langs de prachtige rotsen van de Algarve.

Na de prachtige boottocht gaan we nog even Lagos zelf in.

En trakteren onszelf op een ijsje.

1. Oh ja, dat is waar. Toen moesten jullie halsoverkop terug vanwege de corona. Schitterend die boottocht: Wilma

2. Zo leuk om alle bekende plekken weer te zien. Ja die boottocht langs de prachtige kust bij Lagos is echt een enorme aanrader, zo prachtig en daar voor maar 20,- p.p. Wij genieten mee.

3. Wij rijden nu in België en jullie mooie foto's en verhaal hebben gemaakt dat we ook Tolbadge hebben gekocht en nu richting het zuiden komen.