zaterdag 5 februari 2022

REIS PORTUGAL/SPANJE – WEEK 2 – 30 januari t/m 5 februari 2022

Zondag 30 januari 2022 – Castrillo de las Polvazares via A Rua naar Ourense (CC 84632 N 42.34944 W -7.87920) – 260 km

Onze eerste week zit er alweer op. Een week geleden vertrekken en moet je nu zien waar we al helemaal zijn! We laten vandaag de hoogvlakte en de kale akkers achter ons. We komen in de bergen die bedekt zijn met bomen en struiken. Weer even een heel ander gezicht. Ook de vierbaanswegen laten we achter ons. Zo komen we zonder problemen in het plaatsje A Rua wat aan een stuwmeertje ligt. Het is een beetje onduidelijk wat nu precies de camperplaats is. We zetten de camper maar gewoon op een parkeerplaats bij een cafeetje. Het zal wel o.k. zijn. Eerst maar even de benen strekken en een stuk langs het stuwmeer lopen. Wat is het lekker weer met 16 graden. Met de zon erbij voelt het veel warmer. Bij het cafeetje is het terras dan ook helemaal vol. Ook de Spanjaarden genieten van het lekkere weer.

Eigenlijk wilden we dus blijven overnachten in A Rua maar als het 5 uur is, vat Aad ineens het idee op om alvast naar Ourense te rijden. Daar willen we naar de thermaal baden en als we er al zijn, kunnen we er wat eerder van genieten. Zo gezegd, zo gedaan en rijden we de 100 km naar Ourense. Het is een prachtige rit langs allerlei rivieren. Net voordat de zon ondergaat om kwart voor zeven, zijn we op de camperplaats in Ourense.

Ons overnachtingsplekje bij Castrillo de los Polvazares.

Daarheen voor de Camino naar Santiago de Compostella.

De hoogvlakte laten we achter ons en komen nu weer in bergachtig gebied.

Het stuwmeer bij A Rua waar we eigenlijk zouden overnachten.

We staan niet echt geweldig hier, op een parkeerplaats bij een druk cafeetje.

Maar het uitzicht is wel heel mooi.

Toch besluiten we om alvast naar Ourense te rijden waar we net voor zonsondergang aankomen.

Maandag 31 januari 2022 - Ourense tot Barbantes (CC 73088 N 42.33466 W -8.01260) – 10 km

In Ourense zijn 2 plaatsen waar gratis thermaal baden zijn. Wij staan nu bij de kleinste. Maar wij komen niet voor de gratis baden, we hebben twee jaar geleden enorm genoten van een betaalde complex met allerlei verschillende baden. Daar rijden we nu ook naar toe. Parkeren doe je aan de andere kant van de rivier de Minho. Daar vandaan steek je met een voetgangsbrug de Minho over. Dan kom je eerst bij de gratis baden en daarachter het betaalde complex. Tot onze verbazing is het gratis complex dicht, afgesloten met hekken, de baden zijn leeg. Gelukkig is het betaalde complex wel open. De prijs is nog steeds hetzelfde, voor € 5,70 per persoon kun je hier 2 uur lekker genieten.  Onze corona QR code wordt gecheckt en dan kunnen we gaan genieten. Oh wat is dit toch lekker. De meeste baden zijn zo’n 40 graden. Tussendoor ga je in koude baden. Dat is wel even doorzetten, maar het schijnt goed voor je te zijn. Even afkoelen en dan hup weer in zo’n warm bad. We genieten ons gek. Wat is dit lekker. Ook zo lekker dat de zon volop schijnt, het is 15 graden. Wat is dit genieten!

Weer terug bij de camper, rijden we 10 km langs de rivier de Minho naar Barbantes. Ook hier hebben we 2 jaar geleden gestaan. Dit is een heel rustige en mooie plaats aan de rivier. Dat je hier ook nog eens gratis stroom hebt, is een leuk extraatje. Ook hier is een thermaal bad maar die is alleen in de zomer open.

De camperplaats in Ourense is ook niet veel bijzonders maar vlakbij de thermaalbaden.

Dit gratis thermaalbad is vlakbij de camperplaats, maar wij rijden naar de andere kant van Ourense waar een betaald complex is.

Hier is ook een gratis thermaalbad maar tot onze verbazing is dicht gesloten.

Gelukkig dat wij naar het betaalde complex gaan. Daar zijn 12 verschillende baden waar je voor 5,70 per persoon 2 uur mag genieten.

De rivier Minho waar de thermaalbaden aan liggen.

Na het genieten van de baden, rijden we 10 km verder langs de rivier Minho tot we op deze mooi camperplaats in Barbantes komen. Dit is een gratis plaats waar zelfs gratis stroom bij is.

Vanaf de camperplaats mooi uitzicht op de rivier.

Dinsdag 1 februari 2022 – Barbantes via Vila Nova de Cerveira naar Ancora (CC 68813 N 41.79901 W -8.87111) – 130 km

Het was vannacht 3 graden, dus geen nachtvorst meer. Maar als we wakker worden hangt er een dikke mist. Gelukkig lost de zon deze al snel op. Aad gaat even aan de slag om het ergste vuil van de camper te wassen.

Ik wil even iets kwijt over het Tank O-3 systeem wat we vlak voor onze reis hebben laten inbouwen. Twee dagen geleden hebben we water getankt, vlak daarna thee gezet en bah wat een vieze smaak zat eraan. Maar als we na 1 dag opnieuw een kopje thee zetten met hetzelfde water, smaakt het wel gewoon goed. Precies wat we gehoopt hadden! Blij mee.

Inmiddels is Aad klaar met de camper en gaan we op pad. Op naar Portugal! Zoals we ook al verwacht hadden, worden we niet gecontroleerd of we een negatieve corona test hebben. We stoppen in Vila Nova de Cerveira, een leuk plaatsje om even doorheen te lopen. Ik vraag bij de toeristen informatie wat de regels omtrent mondkapjes en QR codes zijn in Portugal. Buiten lopend met elkaar hoef je geen mondkapje op (dat was in Spanje wel) en een QR code heb je niet nodig als je buiten op een terras wat gaat gebruiken. Overal in het stadje zijn veel terrassen dus ja je begrijpt, we zijn al snel overgehaald om ergens wat te gaan eten. Dat wordt een enorme biefstuk waar we het enorme bedrag van € 12,= voor moeten betalen. Echt geen geld.

We gaan weer verder, nu naar de kust. Bij Ancora vinden we een goede plek met uitzicht op zee. Wat een mooi plekje! Het is heerlijk weer dus snel de stoelen naar buiten en genieten van het zonnetje.

's Morgens hangt er mist over de rivier wat weer mooie foto's oplevert.

Voordat we vertrekken, spuit Aad onze camper nog een beetje schoon.

En dan komen we in Portugal, geen corona checks gehad. We stoppen in Vila Nova de Cerveira waar we deze muurschildering zien.

Zo zien we weer een typisch Portugese kerk.

En nog een mooie muurschildering.

Ja dan is het toch echt tijd voor ons eerste etentje.

Prima uit te houden op een terras in de zon.

Na het etentje rijden we naar de kust waar we in Ancora een prima camperplaats vinden.

Woensdag 2 februari 2022 –Ancora naar Mindelo (CC 99261 N 41.31226 W -8.73909) – 70 km

Zo een nacht met 10 graden is weer een stuk warmer dan we gewend zijn. Even douchen en dan op weg. Ik heb de route met tolweg aangezet, dat scheelt heel wat stukken snelweg die je anders vermijdt. De kosten zijn niet om over naar huis te schrijven: € 1,25. Ons tolkastje werkt weer prima. Boven de weg hangen camera’s waar je onderdoor rijdt en dan hoor je ineens een piep dat het tolkastje is geactiveerd. Erg prettig want betalen van tolgeld in Portugal is anders nogal een puzzel. Dus weer blij met ons tolkastje.

We rijden eerst naar Esposende maar die plek vinden we niet leuk genoeg om te blijven. Zo’n 25 km verder vinden we wel een goede plek bij Mindelo. We staan op een groot parkeerterrein, voor ons neus een wandelpad met daarachter de zee. Wat is dat geluid van de golven toch geweldig, dat wordt heerlijk slapen vannacht. Voor nu wacht ons eerst een wandeling. Er loopt een houten pad langs de zee en door de duinen. Terug over het zand loopt natuurlijk een flink stuk zwaarder. Goed voor het lijf denken we maar. Er is een restaurant en een café vlakbij, We hopen op een glas sangria maar helaas, dat hebben ze niet. Het blijft bij een cola zero. Het is flink warm met de zon op ons lijf. Wat hebben we toch prachtig weer. We bedenken dat het de vijfde keer is dat we in de winter deze kant op gaan. Vorig jaar niet i.v.m. corona en ons nieuwe huis. Nou van ons mogen daar nog heel veel jaren bij komen. Echt genieten zo.

Onze volgende stopplaats in Mindelo.

Er loopt een houten wandelpad langs de zee en door de duinen.

Na het wandelen even een terrasje pakken. We wilden sangria maar helaas, dat hadden ze niet.

Niet schrikken hé!

Donderdag 3 februari 2022 – Mindelo naar Murtola (CC 5361 N 40.73021 W -8.64733) – 90 km

Na dagen van zon, hebben we vandaag een bewolkte dag. We gaan op weg naar Murtola. Dit ligt aan een grote laguna net boven Aveiro. Drie jaar geleden hebben we hier met San en Ger gestaan. We gaan weer via de tolweg, dat scheelt 45 minuten rijden. We komen drie borden tegen met daarop een prijs van ongeveer 1 euro. Nou voor zo’n bedrag ga je toch niet 45 minuten langer rijden. Erg prettig hoor dat tolkastje. Bij Murtola ligt het haventje Cais do Bico, hier liggen de typische Aveiro boten. Mooie houten boten met een hoge voorkant waar een mooie schildering op zit. Er zitten hier ook veel ooievaars, er zijn speciale palen waarbij op verschillende niveaus nesten zijn, ooievaarflats. Er is hier ook een restaurant waar we drie jaar geleden heerlijk hebben gegeten, dus ja dan snap je dat we daar nu weer gaan eten. We kiezen voor biefstuk en krijgen me toch ieder een mega stuk! Wat smaakt dat lekker, echt jammie. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, € 21,= voor ons tweeën. Daar ga ik echt niet voor koken hoor. Veel leuker om het eten zo voorgezet te krijgen, zeker als het zo lekker is en dan ook nog eens zo weinig kost. Na het eten nemen we een kijkje in de haven waar net een vissersbootje zakken met mosselen aan het lossen is. Er is hier ook een strandje waar Aad met zijn metaaldetector aan de slag gaat. Bijzonder mooi en rustig plekje hier.

Onderweg.

Omdat we een tolkastje hebben, kunnen we de tolweg nemen. Voor het geld hoef je het niet te laten, wij zijn classe 2.

In een grote lagune vlakbij Aveira stoppen wij bij Murtola.

Hier is een haventje Cais do Bico, waar veel vissersbootjes liggen. Op de achtergrond zie je onze camper staan.

Deze boten zie je heel veel in Aveiro.

Er zitten hier heel veel ooievaars, dit lijken wel flats die voor hun zijn neergezet.

Bij deze camperplaats is een restaurant waar we in 2019 met San en Ger lekker hebben gegeten. Natuurlijk gaan we hier vandaag ook eten.

Ook bij deze haven een soort praathuis waar vooral oudere mannen komen.

Er komt een vissersbootje aan met zakken vol mosselen.

Vrijdag 4 februari 2022 – Murtola naar Costa Nova (Gafanha da Encarnação) (CC 10846 N 40.61079 W -8.75240) – 40 km

Voor onze volgende bestemming moeten we helemaal om de lagune heen rijden. Het is enorme lagune van wel bijna 50 km lang. We laten Aveiro links liggen, dat hebben we drie jaar geleden al bezocht (vonden wij niet heel bijzonder) en rijden verder richting de kust. Eerst even een sani stop houden bij een Intermache en dan verder naar Costa Nova wat op een grote zandbank achter een binnenmeer ligt. Je komt er met een brug en dan ben in je het stadje met de typische gekleurde vissershuisjes. Door de ligging komt hier heel vaak mist voor. Dat is de reden dat de vissershuisjes beschilderd werden met strepen in verschillende kleuren zodat ze hun huis in de mist konden herkennen. Nieuwere huizen hebben een betegelde gevel. Het is een prachtig gezicht, al die gekleurde huizen. We zijn hier jaren geleden wel eens geweest (denk zo’n 22 jaar geleden) en toen was er weinig te zien van de huizen omdat we door een dikke mist reden. Gelukkig is dat nu anders. Aad vindt dat we vandaag ook maar uit eten moeten gaan en ik zeg daar natuurlijk geen nee tegen. Zo komen we in een restaurant terecht waar ze zowaar sangria hebben! Een half litertje lukt ons prima om naar binnen te werken. We zetten de camper op een camperplaats achter het dorpje, direct aan zee. Prima plek, zelfs de zon komt af en toe weer door.

Voorbij Aveiro ligt Costa Nova waar deze prachtig gekleurde vissershuisjes staan.

Voor de mooie huizen een stratenveger die je overal in Portugal ziet.

De gekleurde markthal.

Ook hier gaan we uit eten en hebben ze wel sangria.

Net achter het dorpje is een camperplaats direct aan zee.

Een prima plek om te blijven overnachten.

Zaterdag 5 februari 2022 – Costa Nova naar Costa de Lavos (CC 29490 N 40.08794 W -8.87549) – 90 km

Lekker hoor, weer een hele dag met zon. Vandaag een trip van 90 km en weer over de tolweg wat ons hooguit € 6,= heeft gekost. Als we op een gegeven van de tolweg af gaan om weer richting de kust te rijden, weten we gelijk weer waarom we voor de tolweg kiezen. Want oh oh wat zijn die wegen in Portugal toch slecht. Te vergelijken met de wegen in Zuid Italië. We zijn al snel in Costa de Lavos. Hier is een erg gave gratis camperplaats direct aan zee. Echt een heel speciaal terrein naast het dorpje voor campers. We kennen deze plek nog van 2019 en die is toen zo goed bevallen dat we er nu naar terug zijn gegaan. We willen hier een paar dagen blijven staan. Even niet meer reizen alhoewel we totaal niet het gevoel hebben dat we veel reisdagen achter de rug hebben. Of dat nu komt doordat in deze camper veel stiller is tijdens het rijden? Ook Aad is veel minder vermoeid. Hij vermoedt dat dat komt omdat we nu een automaat hebben. Anyway, we zijn weer in Costa de Lavos. We lopen natuurlijk naar de zee met het enorme zandstrand. Zo mooi hier! Het is echt lekker weer, dus de stoelen naar buiten en genieten van het lekkere weer. De weersvooruitzichten zijn ook nog eens erg goed met zo’n 20 graden. We gaan het meemaken. Inmiddels zijn we aan het eind van onze tweede week gekomen. Eens kijken of het lukt om het verslag op internet te posten.

Weer grote bedragen te betalen op de tolweg.

Het strand van Costa de Lavos waar we weer surfers zien.

Het grote strand bij Costa de Lavos.

De zon schijnt, het is 16 graden, lekker genieten van de zon.

De camperplaats ligt naast het dorp. Echt een mooi gratis plekje speciaal voor campers. Het plan is om hier een paar dagen te blijven staan.

1. Dat ziet er heel gezellig uit: Costa Nova. Moeten ze bij ons met de nieuwbouw ook eens gaan doen, van die vrolijke huizen. Geniet-se: Wilma

2. Dank weer voor het verslag. Ziet er toppie uit.

3. Had gehoopt ook nog te kunnen genieten van al dit moois maar dat gaat dus niet door. Hopelijk volgend jaar beter