dinsdag 13 juli 2021

REIS SCANDINAVIE – WEEK 1 – 7 t/m 13 juli 2021

Woensdag 7 juli 2021 – Rotterdam via Enschede tot Weyhe (CC 452 N 53.01550 E 8.87465) – 400 km

Wat zijn we blij dat we eindelijk weer Europa mogen intrekken met onze camper. Ook al is het wat ingewikkelder deze keer met QR codes, gele boekjes, verschillende mondkapjes etc. Het allerbelangrijkste is dat we gezond zijn, beide onze twee vaccinaties hebben gehad en weer op avontuur kunnen! Heerlijk!

We stoppen eerst nog bij Benicar in Enschede, even de omvormer afgeven die in onze nieuwe camper ingebouwd zal worden. We horen dat ze onze camper inmiddels al zeker 4 x hadden kunnen verkopen. Helaas, hij is al verkocht. Erg leuk om de camper weer te zien.

Als we verder trekken, zijn we al snel in Duitsland. Op de weg tussen Osnabrück en Bremen is een vertraging van 2 uur door wegwerkzaamheden. Daarom besluiten wij om binnendoor te rijden via Diepholz. We willen in Bassum, wat iets verder ligt, op de camperplaats gaan staan. Tot onze verbazing is de camperplaats afgesloten ivm corona. Dat is een tegenvaller. Het is inmiddels 4 uur en we vonden eigenlijk wel dat we genoeg hadden gereden. Maar nee dus. Zo gaan we maar weer verder naar een klein plaatsje net onder Bremen. Deze camperplaats ligt in een industriegebied. Zeker niet iets wat we leuk vinden maar het is 5 uur en we hebben er genoeg van. Er staat nog een Nederlandse camper. Eerst maar even een stukje lopen, dat is lekker na de hele dag op onze luie gat te hebben gezeten. Uit eten gaan is hier niet mogelijk maar de onderweg gekochte maaltijdsalade smaakt ook prima.

Hij heeft een kenteken!

Ons eerste plekje, in Duitsland. Niets bijzonders zoals je ziet.

Donderdag 8 juli 2021 – Weyhe tot Flensburg (CC 1016 N 54.80469 E 9.44365) – 265 km

Omdat we gisteren binnendoor hadden gereden, wisten we niet dat we zo dichtbij de snelweg zaten. Dat rijdt lekker door, zeker tot Hamburg. Maar in Hamburg komen we in een file terecht vanwege wegwerkzaamheden, en ook het stuk voor en na de Elbetunnel gaat allemaal heel langzaam. Als we dat achter ons hebben, kunnen we weer lekker doorrijden. We hebben zo’n zin in onze reis. Zo’n zin om weer naar het mooie Scandinavië te trekken. De mooie natuur, de rust, de ruimte. Heerlijk vooruitzicht. Vandaag stoppen we net voor de grens van Denemarken in Flensburg. Het is morgen pas 2 weken na mijn 2e prik en dan zijn we pas welkom in Denemarken en Zweden. Dus niet zo’n lange reis vandaag maar dat geeft ons mooi de gelegenheid om eens een kijkje in Flensburg te nemen. Bij de haven is een vrije plek. Flensburg is een gezellige stad. Mooie oude gebouwen, gezellige winkelstraten, heel veel terrasjes die flink vol zitten. We eten wat bij een Grieks restaurant en later denken we onszelf nog te verwennen met een ijscoupe. Helaas, die valt wat tegen. Als de zon ondergaat, krijgen we prachtige luchten te zien. Het wordt steeds mooier en mooier.

Hamburg.

Gratis plekje in Flensburg aan het water.

Flensburg.

We vinden Flensburg een verrassende gezellige stad.

Leuk speelgoed?

's Avonds kleurt de lucht echt waanzinnig mooi.

Vrijdag 9 juli 2021 – Flensburg tot Tormestorp (CC  N 56.12092 E 13.73554) – 435 km

Even diesel tanken, dan bij de Lidl de nodige groente kopen en zo zijn we klaar voor de trip. Al snel zitten we bij de grens van Denemarken. QR code gereed, maar nee, we hoeven niets te laten zien. In Denemarken heb je langs de snelweg altijd de mogelijkheid om je water bij te vullen en daar maken we graag gebruik van. Al snel komen we bij de Kleine Belt brug en even later de Grote Belt brug. Wat blijft dat toch een indrukwekkend bouwwerk. Met onze Bropass zijn we snel door de tolpoort en rijden we het laatste stuk Denemarken. Voorbij Kopenhagen duiken we eerst de tunnel in en dan volgt de Sontburg en dan….. ja dan zijn we in Zweden. Ook hier hoeven we geen QR code te laten zien, We rijden nog een kleine 100 km om te stoppen in Tormestorp bij een meertje. Een prima eerste plekje in Zweden. Enige nadeel is de weg die er vlak langs loopt. Maar we nemen aan dat het ’s avonds weinig verkeer overheen zal gaan. We zetten onze stoelen buiten en zetten een kopje thee. Jammer genoeg gaat het aan het eind van de middag regenen.

Grens bij Denemarken, we zaten er klaar voor: QR code op de telefoon, geel boekje bij de hand maar nee wij hoefden niets te laten zien.

De altijd indrukwekkende Grote Belt brug in Denemarken. Met de Bropass waren we snel door de tolpoortjes.

En dan de brug naar Zweden, de Sontbrug. Ook weer snel door de tolpoortjes heen. Ook bij deze grens werden we niet gecontroleerd.

Eenmaal in Zweden rijden we nog zo'n 100 km en stoppen we in Tormestorp.

Zaterdag 10 juli 2021 – Tormestorp tot Kyrkhult (CC 66040 N 56.352403 E 14.592899) – 70 km

We gaan maar een klein stukje rijden vandaag. Eerst halen we even wat brood en tanken we diesel en dan op pad. Wat een mooie route, door bossen en langs meren. Wat is het hier toch mooi en vooral rustig. Af en toe staat er een rood huis langs de weg. De dorpjes zijn klein, alle huizen vrijstaand. We genieten volop van de trip. In Kyrkhult is een prachtige camperplaats met uitzicht op een meer. Er is een erg leuke speeltuin bij met hoge schommels die aan de takken van de bomen zijn gemaakt. Er zijn picknicktafels, een vuurplaats en een steiger. En dat allemaal gratis, ongelofelijk. Als we wat hebben gegeten, gaan we de buurt verkennen. We vinden 2 geo caches en zo lopen we genoeg stappen weer voor vandaag. Als de zon doorbreekt, kunnen we lekker buiten zitten. Helaas, ook nu weer regen aan het eind van de middag. Maar dan hebben we mooi de tijd om even te bespreken hoe snel we richting de Lofoten willen rijden.

Ons volgende plekje is in Kyrkhult, erg mooi zo aan een meer.

Achter de camperplaats dit mooie gebouw.

Uitzicht op de camperplaats.

Erg leuke speeltuin hier met allerlei zelfgebouwde speeltoetstellen van hout. Aad moest echt even op deze hoge schommel.

Kijk hiervoor ben je nu in Zweden, die prachtige meren overal.

Een stukje verder zijn ze aan het zwemmen.

Er komt regen aan!

Zondag 11 juli 2021 – Kyrkhult tot Lindshammar (N 57.22914 E 15.1424) – 130 km

Het is een mooie zonnige dag vandaag. Ook vandaag genieten we volop van de mooie natuur waar we doorheen rijden. Misschien dat we over een paar weken wel genoeg bomen en meren hebben gezien, maar momenteel genieten we nog volop. Na 120 km over rustige wegen te hebben gereden, komen we aan bij ons uitgezochte plekje. Helaas, deze is niet wat we verwachten. Ach geen probleem, er zijn zoveel plekjes dus op naar de volgende. Die is 10 km verder en die bevalt ons wel heel erg. De plek ligt een stuk vand e grote weg af, er is een groot grasveld waar we kunnen staan. Er is een toilet en een vuilnisbak. Op deze plek komen veel Zweden in het meer zwemmen zo ook vandaag. Er komt zelfs een groepje ouderen die een soort van kerkdienst in de open lucht houden. Wij zitten lekker buiten te genieten van het heerlijke weer. Wat is dit toch genieten! ’s Avonds staan we met nog een camper en een caravan.

Ons volgende plekje in Lindshammar.

We staan hier niet direct aan het meer maar net iets er vandaan.

Alweer een prachtige zonnige dag.

Sorry, maar weer een foto van het meer. Ik vind het gewoon zooo mooi.

En als de zon langzaam ondergaat, geeft dat weer een heel ander gezicht.

Zo staan we 's avonds met nog 1 camper en een caravan.

Maandag 12 juli 2021 – Lindshammar tot Guldsmedshyttan (N 59.6996 E 15.1123) – 350 km

Vandaag een flinke lange trip naar boven, maar we doen hem rustig aan. Net voorbij Linköping bij het plaatsje Berg is het Göta Kanaal waar we onze eerste stop houden. Er zijn hier heel veel sluizen en die zijn al in 1832 gebouwd. Bizar toch dat deze zou oud zijn en nog steeds gebruikt worden. We lopen een stuk langs het kanaal, als we weer terug komen verwennen we onszelf op een ijsje. Oeps ze vallen een beetje groot uit! Gelukkig smaken ze echt heel erg lekker. Beetje apart lunch maar goed. We rijden weer verder. In Lindesberg stoppen we om weer vuil water te lozen en schoon water te tanken. Iets verder is een parkeerplaats waar we willen overnachten. Er is ook een hanburgertent bij. Ach we zijn toch al ongezond bezig, dus dan maar hamburger met friet als avondeten. Als we dat op hebben, vinden we het toch een te drukke plek om te overnachten zo vlak langs de doorgaande weg. Op P4N vinden we 15 km verder een mooi plekje aan een meer. Heerlijk rustig hier. Geen auto te horen. Behalve dan de auto’s die hier hun boot in en uit het water halen. Maar dat is alleen maar leuk om naar te kijken.

Het Gota kanaal bij Berg.

Altijd zo leuk om bij sluizen te kijken.

Echt, we wisten niet dat de ijsjes zo groot zouden worden. Hebben ze (natuurlijk) toch helemaal opgegeten.

Het sluizencomplex van het Gota kanaal bij Berg.

Eigenlijk wilde we hier overnachten, maar we houden het bij het eten van een hamburger en friet.

Van zo'n plekje worden we echt veel blijer.

Helemaal alleen op deze mooie plek.

Met alweer een mooie zonsondergang.

Dinsdag 13 juli 2021 – Guldsmedshyttan tot Falun (CC 28494 N 60.63226 E 15.55093) – 140 km

Op naar Falun, bekend om zijn kopermijnen. Van het overblijfsel wordt al jarenlang de bekende rode verf gemaakt waar bijna alle Zweedse huizen mee zijn geverfd. Mocht je in de buurt zijn, dan is een bezoek aan deze mijn zeker de moeite waard. Wij hebben dit 4 jaar geleden gedaan en gaan er daarom deze keer niet naartoe. Wat we wel gaan doen in Falun is naar een second hand shop gaan. Iets wat we beide erg leuk vinden, al valt het deze keer wat tegen. Snel maar op zoek naar een mooi plekje. Nou denken jullie vast dat ons camperleven zo simpel is. Hup in je camper en je staat weer op een mooi plekje. Nou dat is soms wel zo maar vandaag echt niet. We rijden naar verschillende mooie plekken maar overal staat het bomvol met auto’s. Het is ook vandaag weer heerlijk warm en volgens mij ligt iedere Zweed ergens in een meertje in het water. Uiteindelijk belanden we bij hetzelfde meer waar we 4 jaar geleden ook hebben gestaan. Niet een perfecte plek maar goed genoeg. Kunnen we stoelen lekker in de schaduw zetten. Aan het eind van de middag lopen we een rondje rondom het meer. We eten laat vanwege de warmte. Als toetje hebben we yoghurt met de door ons zelf geplukte bosbessen, jammie!

Niet een super plekje vandaag, maar als we al drie plekjes hebben gezien die allemaal vol met auto's stonden, vinden we het wel prima. We kunnen in ieder geval in de schaduw zitten.

Bij dat rode huisje middenin het beeld is een groot stuk afgezet waar gezwommen wordt.

Ons toetje, yoghurt met de door ons geplukte bosbessen. Jammie!

1. Lekker weer genieten dus en ik heb echt medelijden met jullie en het zware camperleven!

2. Wat ziet het er allemaal weer geweldig uit. En ook nog geen onkosten aan de camper wat een geluk. Geniet er maar van dan kunnen wij mee genieten.