zaterdag 22 juni 2019

REIS ZWEDEN/NOORWEGEN – WEEK 3 – 16 juni t/m 22 juni 2019

Zondag 16 juni 2019 – Idre Nipfjället tot Tännas (N 62.396589 E 12.665762) – 105 km
Wat was het weer stil hier boven vannacht. Echt een super mooi plekje. Zo bijzonder dat je hier gewoon met je camper kunt staan en overnachten. Hadden we eerst vanuit ons bed uitzicht op een meer, nu weer uitzicht op deze prachtige bergen. Toch gaan we weer verder. Ons doel is de Wildernisroute, daarnaast wil Aad ook nog op kabeljauw vissen in Noorwegen, dus ondanks dat we 8 weken de tijd hebben, is het toch belangrijk dat we telkens weer een stukje omhoog rijden. De route die vandaag staat gepland, hebben we twee jaar geleden ook gereden. Toen zagen we daar heel veel rendieren en dat hopen we vandaag natuurlijk ook weer te gaan zien. Eerst rijden we terug naar Idre en dan gaan we een smalle weg op richting Foskros. Al snel komen we bij een prachtige stroomversnelling. Natuurlijk stoppen we hier en maken de nodige foto’s en filmpjes. Voorbij Foskros zijn de laatste 25 km van deze weg onverhard maar goed te rijden. Helaas zien we deze keer maar 1 rendier. Waar zijn ze toch? Nou waren we twee jaar geleden wel 2 maanden later, geen idee of dat de reden is. Al met al hebben we niets te klagen, we hebben er eentje gezien en de route gaat door prachtige natuur. We komen weer op de weg 311 en gaan richting Tännas. Net voordat we daar zijn, gaan we weer een onverharde weg op om 5 km verder een prachtig plekje te vinden aan een rivier. Weer zo ongelofelijk stil hier, enige wat we horen is het water van de rivier. Als we wat hebben gegeten worden we actief, Aad gaat de camper wassen en ik doe even onze t-shirts, sokken en ondergoed van de afgelopen twee weken met de hand wassen. Water genoeg voor onze neus! Jammer genoeg ook hier weer erg veel muggen. Met het Deet spul prikken ze ons niet, maar ze hangen wel in zwermen om je heen en dat is ook niet prettig. Was het vanmorgen nog zonnig, ’s middags wordt het bewolkt maar met 23 graden is het nog steeds erg lekker weer.

Stroomversnelling die we onderweg tegenkomen.

Zagen we twee jaar geleden op deze route nog heel veel rendieren, vandaag blijft het er bij eentje.

Die ene maar even goed op de foto zetten dan.

We komen weer op de weg 311 uit, een prima weg om te rijden.

Net voor Tannas rijden we 5 km over een onverharde weg om op dit prachtige plekje te komen.

En zo staan we weer met een heel ander uitzicht, nu aan een flink stromende rivier.

Aan een rivier? Water! Jippie, camper wassen en ons wasgoed van de eerste twee weken even op de hand wassen.

Maandag 17 juni 2019 – Tännas tot Funäsdalen (N 62.528999 E 12.5684) – 20 km
Helaas ook op dit rustige plekje geen rendier gezien. We rijden eerst even naar het stadje Funäsdalen, een dorp helemaal in het teken van de wintersport. We zijn inmiddels in het gebied wat bij ons bekend staat als Lapland. Lapland is geen eigen land, maar bestrijkt een deel van Noorwegen, Zweden en Finland. De inwoners zijn Samen en niet het bij ons bekende Lappen want dat wordt hier als scheldwoord beschouwd. Alle plaatsnamen staan nu ook in twee talen. In Funäsdalen halen we wat boodschappen. Volgende stop is bij een sani station.Ons plan is om naar het Samen dorp Mittådalen en de berg Flatruet te gaan. Deze weg kun je alleen in de zomer rijden en dit is ook nog eens de hoogste weg van Zweden. Maar dit plan gaat niet door. Want als we net op weg zijn, zien we een picknickplaats aan een rivier waar ook visvergunningen worden verkocht. Dat vindt Aad natuurlijk heel erg leuk. Dus zetten we onze camper hier neer. Een vergunning kost 100 Zweedse kronen (€ 10,=) per dag. Je vult je gegevens in op een envelop, stopt het geld erin en doet dat in een bus. Zo Aad kan zich uitleven vandaag. De visvergunning is geldig voor een gebied rondom Funäsdalen. We rijden met de camper naar verschillende plekjes en eindigen op een mooie plaats aan een meer. Hier blijven we vannacht staan. Ja en wat doe ik dan terwijl Aad aan het vissen is? Nou een lange tijd met het thuisfront bellen en lekker lezen. Het is heerlijk weer, de muggen zijn even wat minder in aantal dus ik kan heerlijk buiten zitten. Zo heb ik het ook prima naar mijn zin. Aad heeft het aan het eind van de dag wat minder naar zijn zin als hij nog steeds niets gevangen heeft.

Deze zakken met appelmoes zagen we in de supermarkt.

Bronzen beer in Funasdalen.

Weer even een sani stop.

En dan zien we een picknickplaats waar je een visvergunning kunt kopen bij het kastje links.

Dus gaat Aad lekker de hele dag vissen. We stoppen op verschillende plaatsen langs de rivier.

Aad is zijn element.

Onze laatste plek is bij een meer waar we blijven overnachten.

Weer een prachtig plekje met uitzicht op de besneeuwde bergen.
Mooie kleuren 's avonds laat op het meer.
Dinsdag 18 juni 2019 – Funäsdalen tot Årsana (N 62.619982 E 14.389865) – 150 km
Oh oh wat hebben wij slecht geslapen. Beetje onze eigen schuld, hadden we de klamboe maar op moeten hangen. We werden beide gek van de muggen, iedere keer weer zagen we er een paar vliegen. Moet zeggen dat het aantal muggenbulten ’s morgens wel mee viel. Maar dat gezoem om je hoofd is zooo vreselijk irritant! Al met al vallen we om 8 uur toch nog een uurtje in slaap en zo zijn we vandaag erg laat op weg.
Op weg naar de berg Flatruet. De weg is onverhard met losse steentjes, dus rustig aan rijden. Ook hier wacht ons weer een kaal berglandschap, geen boom meer te zien. Jammer dat het bewolkt is als we op het hoogste punt van 975 meter zijn. Er staan hier veel campers en er zijn zelfs twee tentjes. Dapper hoor om hier in je tentje te slapen want er staat een enorm harde wind en het is beslist niet warm. We kijken hier even wat rond en gaan dan weer verder. In Ljungsdalen stoppen we bij een tourist informatie waar we wat muggenspul kopen. Ons plan was om net voorbij Storsjö aan een meer te blijven staan. Het is ook best een mooie plek maar omdat het zo bewolkt is, besluiten om toch nog verder te rijden. Gelukkig is de weg nu weer verhard en schieten we daardoor wat meer op. Bij het plaatsje Årsana is het even zoeken voor we een plekje naar ons zin hebben. Dat wordt uiteindelijk een plek in het bos met vlakbij een meer. Prima om vannacht te blijven staan. Gelukkig is de zon inmiddels weer gaan schijnen. Aad vindt het tijd worden dat Balou haar kopje weer een beetje korter wordt geknipt, dus tafel naar buiten en Balou erop. Ze is er niet heel erg blij mee maar na een half uurtje ziet ze er wel weer een stuk beter uit. Ingesmeerd met muggenspul zitten we nog een tijd buiten. Jullie snappen natuurlijk wel dat de klamboe nu boven ons bed hangt. Oh ja en heel erg jammer maar ook vandaag geen rendier gezien. Helaas!

Onderweg naar de berg Flatruet.

Een Samen souvenirs winkel.

We komen geen rendieren tegen maar wel deze zwart bruine koeien.

Meneer de stier is er ook bij.

De weg naar de berg Flatruet is overhard en alleen in de zomer te rijden.

En dan zijn we op de berg Flatruet, 975 meter hoogte. Er staat een flinke wind en warm is het zeker niet.

Maar wel een mooi uitzicht. Je kunt hier ook blijven overnachten, maar vanwege de harde wind, doen we dat niet.

Dus rijden we weer verder over de onverharde weg naar beneden.

Tot we in Ljungsdalen bij een toeristen bureau komen waar we wat muggenspul kopen.

Bij dit meer wilde we eigenlijk overnachten. Het is ook een prima plek maar omdat het zulk donker weer is, besluiten we nog wat verder te rijden.

En zo komen we 75 km verder uit bij deze plek in Arsana. De zon is inmiddels weer aan het schijnen. Aad is Balou aan het knippen.

Woensdag 19 juni 2019 – Årsana tot Hammerdal (N 63.577122 E 15.372793) – 150 km
Heerlijk geslapen onder onze klamboe! Een rare dag vandaag want eigenlijk zijn we de hele dag bezig om een leuke plek te vinden. We wilden eigenlijk in de buurt van de enige stad van deze provincie: Östersund blijven, maar het ene na het andere plekje valt tegen. Hadden we gepland om op een plekje 20 km van het vorige plekje te gaan staan, het wordt uiteindelijk 150 km. Ach zo komen we wel steeds dichterbij de Wildernisroute. Wel rijden we met onze zoektocht langs een second hand shop en daar gaan we even een kijkje nemen. Jammer genoeg valt het aanbod een beetje tegen. Uiteindelijk vinden we een goede plek bij het stadje Hammerdal. Een mooi plekje weer direct aan een meer. Het is trouwens prima weer vandaag, volop zon. Erg jammer dat het bij het meer weer vergaat van de muggen waardoor buiten zitten er echt niet in zit.

Onderweg.

Na heel veel plekjes te hebben gezien die we niet leuk vonden, vinden we eindelijk wel een goede plek bij Hammerdal.

Deze kwam even voorbij.

Het plekje in Hammerdal ligt ook weer direct aan een meer waardoor er weer enorm veel muggen zijn. Helaas.

We krijgen nog een erg mooie zonsondergang.

Donderdag 20 juni 2019 – Hammerdal tot Vilhelmina (CC 65691 N 64.56442 E 16.71428) – 155 km
Het regent! Dat blijft het ook doen tot een uur of vier. Best saai rijden dan hoor over de E45. Ik val zowat in slaap. Gelukkig stoppen we even in Strömsund om bij een second hand stop te kijken. Deze keer is het een winkel van het Rode Kruis. Ook in Dorothea onderbreken we onze reis bij een second hand shop. Er is hier ook een pizzeria, voor € 18,= hebben we alle twee een erg lekkere pizza. Jippie hoef ik niet te koken vanavond. Dat is de eerste keer deze reis. Zo zie je, ook in Zweden kun je best goedkoop wat te eten krijgen. Net voor Vilhelmina is een camperplaats aan een meer. Hij ligt 1,5 van de E45 en daardoor heerlijk rustig. Gelukkig stopt dan ook de regen maar grijs blijft het allemaal wel. Kijk maar naar de foto’s. Jammer genoeg zijn de vooruitzichten ook niet geweldig. Heel erg jammer want morgen gaan we de Wildernisroute rijden.

Pizza eten in Zweden!

Onze plekje vlakbij Vilhelmina, het is nu wel droog, maar nog erg grijs.

Ons plekje vlakbij Vilhelmina.

Vrijdag 21 juni 2019 – Vilhelmina tot Bängnäs (CC 24065 N 64.92347 E 15.64652) – 80 km
Vandaag vieren ze in Scandinavië Midzomerfeest. Wij krijgen er niet veel van mee want wij gaan de natuur in. We beginnen aan de Wildernisroute! Ons doel van deze reis. Noordelijker dan hier zullen we deze keer niet komen. Net voorbij Vilhelmina verlaten we de E45 en beginnen aan de eerste 70 km van deze route. We rijden alsmaar langs meren waar heel veel vissershutjes staan verscholen. Ook rijden we over vele bruggen waar hard stromende riviertjes richting het meer gaan. We zien ook veel vissers. Erg jammer voor Aad dat er toch overal een vergunning is vereist en dat we hier niet van die kastjes zien om er eentje te kopen. We stoppen bij een stroomversnelling bij het dorpje Bängnäs. Hier blijven we overnachten. Wat wil je nog meer? Zo’n prachtig uitzicht vanaf je camper, dat is toch onbetaalbaar? Wij kunnen toch zo genieten van al die mooie natuur. Daarbij zijn we super blij dat het de hele dag droog is gebleven. Ook al zien we geen zon, het is een stuk minder grijs dan gisteren.

Als 's morgens de zon even schijnt, ziet het er allemaal een stuk mooier uit vinden jullie niet?

Een picknickplek langs de Wildernisroute. Zoals overal in Zweden zijn deze plekken voorzien van een vuurplaats, hout kun je zo pakken en er is een schuilhut. Goed geregeld hier in Zweden toch?

Onderweg langs de Wildernisroute vlakbij het dorpje Bangnas zien we deze mooie stroomversnelling.

We besluiten gelijk om hier te blijven staan. Dit is het uitzicht vanuit onze camper. Onbetaalbaar. Wij genieten!

Zaterdag 22 juni 2019 – Bängnäs tot Stekenjokk (CC 24072 N 65.08988 E 14.45924) – 85 km
Vandaag geen grijze dag want door de harde wind hebben we best vaak zon. Als we net op weg zijn, komen we bij de Trappstegforsar. Dit is echt een bijzondere waterval want het water stroomt in de vorm van een trap naar beneden. Vlakbij is een parkeerplaats, ideaal om hier even te staan en te genieten van het geweld van de waterval. Hij is echt heel mooi en indrukwekkend. Een klein stukje verder stoppen we weer bij een picknickplek. Ook weer zo’n prachtige plek. Hier is weer een schuilhut met vuurkorf. Het hout ligt alweer klaar. Overal zien we kleine vissershutjes, echt niet normaal zo veel. Ik heb ook gelezen dat mensen overal vandaan komen om in dit gebied te kunnen vissen. Helaas Aad, ik kan nergens iets vinden waar je een vergunning kunt kopen. Haal je hart maar op straks aan de kust in Noorwegen.
Bij Saxnäs (N 64.97119 E 15.33875) is een benzinepomp en een winkeltje maar ook een waterkraan. Ideaal om weer even de watertank bij te vullen. We kopen brood in de winkel maar als we dat later aansnijden is het gewoon een oud brood. Hard en enorm droog. Miskoop dus. Maar goed, onze trip gaat verder. We slaan af naar het kerkdorp Fatmomakke. Een kerkdorp is eigenlijk geen echt dorp. Er staat natuurlijk wel een kerk en hier komen de Samen af en toe bijeen om een kerkdienst bij te wonen. Omdat iedereen van ver komt, zijn er om de kerk hutten waar de mensen konden overnachten. Vroeger waren die hutten een soort tipi tenten maar dan van hout. Tegenwoordig zijn het gewoon kleine huisjes. Omdat dit weekend Midzomerfeest wordt gevierd, is er dit weekend ook een samenkomst van de Samen. Er is een groot veld met middenin een meiboom. Er wordt van alles klaar gezet om spelletjes te gaan doen. De samenkomst begint om vier uur. Dan zijn wij alweer op pad. We rijden nu naar het Stekenjokksplateau. Dit is het meest spectaculaire deel van de route. De weg gaat 879 meter boven zeeniveau en is alleen in de zomer geopend. Bovenop is een grote vlakte waar we kunnen parkeren. Wat een uitzicht hebben we hier! Het waait enorm hard en af en toe valt er wat regen. Maar de zon schijnt gelukkig ook af en toe. Een prachtige plek om te blijven staan.

Overal zien we van deze kleine vissershutjes.

De waterval Trappstegforsar.

Ik laat mezelf ook maar eens op de foto zetten dat weten jullie dat ik er echt wel bij ben.

Er zijn veel mooie picknickplaats, hier weer een schuilhut met een vuurplaats. Ook hier ligt het hout al klaar voor je.

Deze toiletten zie je overal langs de route. Het zijn droogtoiletten. Alles valt dus op zaagsel.

Bij Saxnas kunnen we water tanken. Aad kan erg goed richten zoals jullie zien.

Mooi uitzicht onderweg.

We bezoeken het kerkdorp van de Samen: Fatmomakke. In de hutten op deze foto overnachten de Samen tegenwoordig.

De kerk van Fatmomakke.

Vroeger sliepen ze in deze hutten. Een soort houten tipi tent vind ik het.

Omdat dit weekend Midzomerfeest wordt gevierd, is er dit weekend ook een samenkomst van de Samen. Links op de foto zie je de meiboom en het voorbereiden van de spelletjes.

De route is echt spectaculair op het plateau van Stekenjokk, 879 meter hoog. We blijven hier overnachten.

Toch weer een erg mooi uitzicht vanuit onze camper. Genieten!

1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

2. Zoals je weet slaan wij een groot gedeelte van deze route over maar genieten nu al van de trust en heerlijke plekken om te staan hier in Zweden. Ben heel benieuwd wat we nog allemaal te zien krijgen.

3. ja hoor het klopt, met zon erbij is het vaak mooier....maar zelfs met de wolken is het al super!!!