zaterdag 15 juni 2019

REIS ZWEDEN/NOORWEGEN – WEEK 2 – 9 juni t/m 15 juni 2019

Zondag 9 juni 2019 – Skärhamn tot (N 57.985802 E 11.5422) – 35 km

Het begon gisterenavond wel flink te waaien, zo hard dat we onze schotel niet omhoog hebben gedaan. Dat gaf ons mooi de tijd om de laatste delen van Games of Thrones af te kijken. Wat is dat toch een goede serie!
Het is elf uur als we weer op pad gaan. Eerst naar het eiland Orust en dan via een veerpont naar Lysekil. Deze veerpont is gratis, heel bijzonder. We rijden naar een plekje die we op een Duits reisverhaal hebben gevonden bij het plaatsje Skalham. De weg er naartoe is prachtig met uitzichten over de scherenkust. Wat jammer toch dat het zo bewolkt is. Het plekje waar de Duitser hadden gestaan, is nu afgezet met grote keien. Dat gaat hem niet worden. Er is wel een betaalde camperplek net over de dam, maar we zien dat daar al heel veel campers staan en we hebben geen zin om hutje op mutje te staan voor € 18,=. Genoeg mooie vrije plekken hier, op de app Park4night vinden we er al snel eentje. En wat voor plekje! Via een erg smal weggetje (waarbij we blij zijn dat we geen tegenligger zien) komen we uit bij een kleine plek aan de zee. Echt super mooi hier. Aan zelfgemaakte steigers liggen kleine bootjes. Natuurlijk erg jammer dat er nog steeds zo’n harde wind staat. Het zou een prima plek zijn voor Aad om te vissen, maar met deze wind gaat dat niet. Morgen zou het minder moeten waaien. Als dat zo is, blijven we hier een dag staan.
Na het eten gaat Aad het toch maar eens proberen. Wat is dat? Na drie minuten een kreet van buiten en ja hoor hij heeft een vis gevangen. Dat het ook nog eens een zee forel is (en niet de eeuwige makrelen die mijn neus inmiddels uit komen) maakt het helemaal geweldig. Die zie ik voorlopig niet meer binnen nu. Maar echt fijn dat hij zijn eerste visje heeft gevangen. Hebben toch niet al die visspullen voor niets bij ons! Morgen eten we verse vis!

De weg naar Lysekil gaat via een gratis veerboot.

Vlakbij Skalhamn komen we weer bij de prachtige scherenkust.

Op weg naar het plekje bij Skalhamn. Het plekje was nu afgezet met keien, dus we gaan weer verder.

Bij Skalhamn ligt een dam naar een eilandje. Op dit eiland is ook een betaalde camperplaats maar wij gaan ergens anders heen.

Deze plek vinden via de app Park4night en ligt bij Ragardsdal.

Aan het eind van een smalle weg is een plekje aan zee met zelfgemaakte steigers waar kleine bootjes aan liggen.

Na het avondeten probeert Aad toch even (ondanks de harde wind) te vissen en na drie minuten vangt hij al een zeeforel!

Maandag 10 juni 2019 – Rågårdsdal (N 58.402465 E 11.411392)
Na 8 dagen iedere dag een stuk(je) gereden te hebben, blijven we vandaag op ons mooie plekje staan. De zon schijnt de hele dag volop, de wind is nagenoeg gaan liggen. De temperatuur ligt rond de 17 graden, en daarmee is het heerlijk weer om ook echt in de zon te zitten. ’s Middags komt er nog een Duits campertje aanrijden. Zij komen uit Kleve en praten een beetje Nederlands. Ook zij zijn onder de indruk van deze prachtige plek. Aad is lekker de hele dag aan het vissen. Hij vangt nog wel wat makrelen maar helaas geen zeeforel meer. Die ene van gisteren gaat dan maar in de vriezer tot hij een maatje krijgt en het genoeg is voor een maaltijd. Dan eten we maar pasta met gehakt en champignons eten vandaag, ook lekker. Zo gaat deze heerlijke zonnige dag voorbij op ons super mooie plekje.

Het is vandaag heerlijk weer.

Zo genieten we de hele dag van het lekkere zonnetje. Er komt 's middags nog een campertje aanrijden.

Aad is super blij met zijn visstekkie.
Zo eindigt een mooie en zonnige dag.

Dinsdag 11 juni 2019 – Rågårdsdal tot Baldernäs (CC 65473 N 58.95933 E 12.27954) – 130 km
Er werd vandaag flink wat regen voorspeld maar gelukkig valt het uiteindelijk heel erg mee. We gaan met de weg 165 richting Noorwegen. Dit zou een erg mooie route moeten zijn, maar wij vinden dat erg tegenvallen. Wat wel heel mooi is, is de Elgafossen (waterval) die op de grens van Noorwegen en Zweden ligt. Op de parkeerplaats die vlakbij de waterval ligt, eten we wat en dan gaan we weer op pad. Weer terug naar Zweden richting het plaatsje Ed. Deze route is wel heel erg mooi. Via een lekker smal weggetje rijden door prachtige natuur. We zetten de camper op een parkeerplaats in Baldernäs. Hier is een groot park en als het om half vijf droog wordt, gaan we een stuk lopen. Aad kijkt weer of hier wat Geocaches liggen, ja hoor wel vier stuks! Zo zijn we lekker twee uur buiten bezig. Stuk lopen en af en toe zoeken. We zien zelfs nog een hertje vlak voor ons wegspringen.

Maar als we in onze camper zitten zien we nog veel meer hertjes rennen. Wat gaaf!

Een picknickplaats onderweg met recht in die ton een sauna.

De Elgafossen. Een waterval op de grens van Noorwegen/Zweden.

De parkeerplaats bij de Elgafossen waar we wat eten. Ook de twee Deense mannen met hun prachtige eendjes eten hier wat.

Weer terug in Zweden op weg naar het plaatsje Ed rijden over deze weg door prachtige natuur.

Ons overnachtingsplek is bij Baldernas waar een hotel en veel gebouwen staan.

Het hotel bij Baldernas uit 1910.

Maar het mooiste hier is toch de prachtige natuur. Zelfs met dit donkere weer is het erg mooi.

Op zoek naar Geocaches.

Zo leuk als je er dan eentje vindt!

Mooie natuur in Baldernas.

Wij staan op de parkeerplaats bij Baldernas.

Er springt een hertje voor ons weg. Het gras staat hier zo hoog, dat ik alleen maar zijn kopje op de foto krijg.
Balou geniet lekker in haar mandje.

Woensdag 12 juni 2019 – Baldernäs tot Töcksfors (N 59.506367 E 11.792864) – 95 km
Weer een donkere dag en er valt af en toe zelfs wat regen. Maar in Nederland is het enorm hard aan het regenen met erg veel wateroverlast dus hebben we niets te klagen hier. De route van vandaag gaat grotendeels langs het Dalandskanaal. Als Nederlander denk je bij een kanaal aan een hele vaarroute die door een kanaal gaat. Maar in Scandinavië is dat toch anders. Het grootste gedeelte van het kanaal gaat over meren. Die meren zijn dan met elkaar verbonden door kanalen met de nodige sluizen. Als toerist kun je op heel veel manieren genieten van het kanaal. Er rijdt een speciale trein en er zijn boten waarmee je een stuk over het kanaal kunt varen. Heel leuk allemaal maar dit wordt alleen gedaan vanaf 17 juli tot 24 augustus. Maar met de camper is het ook heel leuk om langs het kanaal en de vele meren te rijden. We stoppen in het stadje Töcksfors vlakbij de Noorse grens. Omdat de prijzen in Noorwegen veel hoger liggen dan in Zweden, zijn hier twee enorme winkelcentra. Wij gaan op een vrije plek aan een meer staan. De hor in ons dakluik gaat niet lekker meer, dus gaat Aad op onderzoek uit. Alles wordt eraf geschroefd en ik weet echt niet hoe hij het altijd voor elkaar krijgt, maar na afloop werkt hij weer perfect. Als het etenstijd is wil Balou haar brokjes niet op eten, we maken we ons gelijk zorgen. Eten is iets waar ze echt heel erg gek op is. We hopen maar dat ze morgen weer is opgeknapt.

Het Dallandskanaal.

Een spoorbrug over het Dallandskanaal. Dit spoor wordt alleen in de zomer gebruikt.

Het Dallangskanaal.

Een boot waarmee je in de zomer een trip over het Dallandskanaal kunt maken.

Ons plekje aan een meer bij het plaatsje Tocksfors.

De hor van ons dakluik werkt niet meer lekker, dus sloopt Aad er alles af en ja hoor, naderhand werkt hij weer prima!

Donderdag 13 juni 2019 – Töcksfors tot Torsby (CC 15202 N 60.20111 E 13.02021) – 150 km
Een miezerig regentje wat tot drie uur hardnekkig blijft aanhouden. We rijden eerst maar weer eens naar een supermarkt want onze groente raakt op. Met dit weer is het natuurlijk ook niet erg om even een winkel in te moeten duiken. Altijd zo leuk om te zien wat ze in een ander land allemaal verkopen. Het groente aanbod valt hier een beetje tegen maar het lukt ons toch om weer wat voor de komende dagen bij elkaar te sprokkelen. De verse broccoli ziet er niet uit, dan maar uit de diepvries. Gelukkig hebben we weer wat ruimte in ons vriezertje. Op weg dan maar. Eerst via binnendoor weggetjes naar Charlottenberg. Dit ligt ook weer vlakbij de Noorse grens dus ook hier enorme winkelcentra. Wij laten al die grote winkels links liggen en struinen liever even door een kringloopwinkel. Met wat cola glazen en een tegeltje zijn we weer blij, vooral vanwege de bedragen hier. Het is inmiddels tijd om te eten, het verse brood van de supermarkt smaakt prima. Dan weer op weg, het is nog 70 km tot Torsby en daar doen we een flinke tijd over. Niet dat dat nou een probleem is. Het is niet alsof we om twee uur binnen moeten zijn hé? Het duurt zo lang omdat we over allerlei bosweggetjes worden gestuurd. Deze wegen zijn onverhard, wat op zich geen probleem is want waar je overheen rijdt is erg hard. Maar het vervelende is dat er erg vaak gaten in de weg zitten en daar moet Aad steeds omheen slalommen. Hij doet dat trouwens prima hoor. Maar echt opschieten doen zulke wegen natuurlijk niet. Maar nou moeten jullie niet denken dat ik klaag, want deze wegen gaan wel altijd dwars door natuurgebieden. Je rijdt kilometers lang door bossen en langs meren. Geen huis, geen auto, geen mens te zien. Echt Zweden (vind ik dan). Super genieten doe ik op deze wegen. Als we in de buurt van Torsby komen, krijgen we weer asfalt. Net voorbij Torsby is een rustplaats langs de E45 en dat is ons overnachtingsplekje. Het is een grote parkeerplaats met verwarmde toiletten erbij. Uitzicht op een meer. Goed plekje om vannacht te blijven. Trouwens Balou is weer de oude, lekker gek op eten. Gelukkig maar!

En echt overal in Zweden zie je deze prachtige lupines bloeien.

De bosweggetjes waar we kilometers lang overheen rijden.

Bosweggetje.

En nog meer bosweggetjes. Je ziet wel dat het donker weer is vandaag.

De parkeerplaats net voorbij Torsby. Een prima plek met sanitair waar we blijven overnachten.

Vrijdag 14 juni 2019 – Torsby tot Särna (CC 69841 N 61.67813 E 13.21981) – 225 km
Wat is het weer fijn om de zon te zien als we opstaan. Het beloofd een mooie dag te worden en dat wordt het dan ook. We rijden vandaag eens niet over binnenwegen maar gaan via de E45 en de weg 311. Dat zijn prima wegen waar je lekker op kunt schieten. In Malung gaan we even tanken. Er zit daar ook een Lidl dus worden daar de overbekende lekkere broodjes gehaald. Je snapt echt niet hoe ze dat doen bij de Lidl, maar de broodjes die ze in Nederland verkopen, verkopen ze hier ook. En dat ook nog eens voor de Nederlandse prijs, dat is voor Zweedse begrippen wel supergoed want de broodjes die we tot nu hebben gekocht waren in de aanbieding toch nog altijd 50 cent per stuk. Nou genoeg gezeur over geld. Het is niet zo dat we niet genoeg geld hebben om een broodje van 50 cent te kopen hoor. Het viel me gewoon op.
In Majung zien we ook tractors rijden met daarachter een aanhangwagen vol met jeugd. De muziek staat hard aan en de jeugd is aan het dansen. Waarvoor? We hebben geen idee. Wij gaan in ieder geval weer verder. Eerst naar een parkeerplaats bij Lima (N 60.89922 E 13.38696) waar drinkwater is want het is hoog tijd om onze watertank weer even bij te vullen. We eten dan ook gelijk maar wat. Ook hier staan tractors met aanhangwagens erachter. Ondanks Google translate, komen we niet achter wat er staat. We rijden door een skigebied. Er moet hier in de winter toch erg veel sneeuw liggen. Overal zien we ski pistes maar wat nog veel leuker is, dat zijn de waarschuwingsborden langs de weg voor sneeuwscooters. Na 200 km komen we op een prachtige plek (N 61.56167 E 13.08766). Echt niets verkeerd aan deze plek, behalve dat we worden belaagd door muggen. Nee daar worden we niet blij van. We weten nog een mooie plek 25 km verder. Hier hebben we twee jaar geleden ook gestaan. Er is een strandje bij, hier blijven we staan ook al hebben we hier best wat last van muggen. Ik blijf me toch verbazen over de stilte die je op zulk soort plekken hebt. Je hoort alleen het kabbelen van het water en de wind door de bomen. Voor een Rotterdamse is dit een ervaring die je niet snel meemaakt.

Even water tanken bij een parkeerplaats in Lima.

Hier zien we ook deze tractors met aanhangwagens waar jeugd in zit. Geen idee waarvoor dit is.

Dan komen we vlakbij Sarna bij dit mooie plekje.

Het is heerlijk weer en een mooi plekje wat wil je nog meer?

Hout ligt al klaar voor een vuurtje vanavond.

Echt een mooie plekje en toch gaan we hier weer weg want we worden belaagd door grote wolken met muggen.

We rijden een klein stukje voorbij Sarna waar we nog een mooie plek weten. Hier hebben we twee jaar geleden ook gestaan.

We zitten eerst bij de camper.

Maar al snel verhuizen we met onze stoelen naar het strandje waar we volop in de zon kunnen zitten. E-reader erbij en genieten maar.

Zaterdag 15 juni 2019 – Särna tot Idre Nipfjället (CC 70417 N 61.95988 E 12.84779) – 55 km
Het is best een rare gewaarwording hoor dat het hier ’s nachts niet donker wordt. We hebben dat natuurlijk al vaker meegemaakt maar het blijft toch iets heel vreemds. Ga je om twee uur ’s nachts plassen, is het nog licht buiten. Vandaag rijden we maar een klein stukje. Het eerste stuk naar Idre rijden we langs een flinke rivier. Natuurlijk nog steeds in een ski gebied. We zien nu ook borden langs de weg die waarschuwen voor skiërs. Hoe apart. Even voorbij Idre rijden naar de Nipfjället, dit is een bergtop op 1000 meter hoogte waar een parkeerplaats is. Als we er naartoe rijden, komen we op een stuk weg wat de trollenweg genoemd wordt. Dit is een erg vreemd stuk weg want als je je auto stil zet in zijn vrij, verwacht je dat je naar voren gaat rollen. Maar dat gebeurt niet, je rolt naar achteren. Heel vreemd! Ietsje verder is de parkeerplaats. Wat is het hier mooi! Overal om ons heen de kale bergen in allerlei groene kleuren. Erg fijn dat we vandaag goed weer hebben want nu kunnen we genieten van het mooie uitzicht. We gaan een stuk wandelen en schrikken een vogeltje op. Die is niet blij dat we hier lopen, hij heeft zeker ergens een nest. Geen idee wat voor vogeltje het is, ik heb er wel een goede foto van kunnen nemen. De rest van de dag zitten we lekker buiten te genieten van de zon. Zelfs op deze hoogte is het vandaag 20 graden, genieten dus!

Naar Idre rijden we lange een flinke rivier.

Kijk die is aan het zomer skiën.

Op weg naar de Nipfjallet.

Uitleg over het stukje trollenweg.

De prachtige groene bergen bij Nipfjallet.

Op 1000 meter hoogte is een parkeerplaats waar wij blijven overnachten.

We wandelen een stuk over de prachtige groene bergen.

Nipfjallet.

Even een pauze.

Dit vogeltje is niet blij dat wij hier lopen.

Geen idee wat voor vogel het is. Maar ja ik weet sowieso weinig vogelsoorten te herkennen.

Mooi uitzicht hier.

Uitzicht de andere kant op.

1. Wat zullen jullie weer moeten wennen als je weer in de drukte komt na al die rust. In Noorwegen is het bijna nooit stil altijd wel het geluid vaan stromend water.

2. Echt genieten van al dat moois, dank voor je foto's!

3. Hardstikke leuk om te lezen, wij zijn nu bijna in de omgeving van Idre. Aan het afzakken naar het zuiden. De vogel die je op de foto hebt gezet is een morinelplevier! Deze broedt niet in NL en wordt er maar sporadisch gezien. Voor Nederlandse begrippen een zeldzaamheid! Mooi!