vrijdag 7 april 2023

REIS SPANJE – WEEK 11 – 1 t/m 7 april 2023

Zaterdag 1 april 2023 – Ciudad Real via Almagro tot Natuurpark Tablas Damiel (CC 10746 N 39.13765 W 3.69683) – 70 km

De wekker wordt gezet want de kwalificatie van Formule 1 begint al om 7 uur. Deze keer zijn ze in Australië vandaar het tijdsverschil. Ook al was deze camperplaats dan niet heel bijzonder, we kunnen wel de camper verzorgen. Daarna nog even de dieseltank vullen en wij zijn weer klaar voor een aantal dagen. We rijden naar het stadje Almagro. Een heel klein stadje maar met een heel bijzonder centraal plein uit wat uit 1372 stamt. De gebouwen die het plein omsluiten zijn erg meer met de arcades en daarboven de groene houten raamkozijnen. De galerijen dienden als tribunes voor allerlei evenementen die op het plein plaatsvonden waaronder ook stierenvechten. Momenteel zijn de galerijen gevuld met barretjes en restaurants met af en toe een winkeltje met bijzondere spullen. Zoals een winkel met kantwerk wat door de eigenaresse allemaal zelf is gemaakt. Leuk stadje om even een bezoekje te brengen. Onze volgende stop is bij het kleinste Nationale Natuurpark van Spanje: Natuurpark Tables Damiel. Een park waar je heel veel vogels moet kunnen zien. Op de parkeerplaats is een speciale plek waar campers mogen overnachten. Het bezoekerscentrum is 800 meter verderop. Morgen gaan we eens een kijkje nemen in het park. Vandaag houden we ons bezig om de route van de komende dagen uitstippelen. Het is echt zulk lekker weer, wat worden we toch verwend met alsmaar dat mooie weer. Echt genieten hoor!

Het bijzondere plein van Almagro.

Waar we even dit winkeltje vol met kant binnenlopen.

Almagro.

Ons plekje in natuurpark Tablas Damiel, het kleinste natuurpark van Spanje.

Het natuurpark Tables Damiel.

Zondag 2 april 2023 – Natuurpark Tablas Damiel tot Campo de Criptana (CC 76805 N 39.41089 W 3.12221) – 75 km

Ook vandaag zetten we de wekker want de race in Australië begint om 7 uur. En wat een bizarre race krijgen we te zien! Er gebeurt van alles en er zijn 3 rode vlaggen waardoor de race flink lang duurt, uiteindelijk wint Max de race. Als we hebben ontbeten gaan we de wandeling in het natuurpark doen. Echt heel mooi, je loopt over een houten pad waarmee je van eilandje naar eilandje over het water loopt. We zien heel veel steltkluten door het water lopen, echt grappige vogels met hun super dunne lange rode poten. In een hut zien we zwaluwen die daar een nestje aan het bouwen zijn. Erg leuk om hier even rond gelopen te hebben. Weer terug bij de camper besluiten we om niet nog een dag hier te blijven. We zitten in de regio Castilla-La Mancha, het gebied van Don Quichot, dus is ons volgende doel om de overbekende witte molentjes te gaan bekijken. Die staan op verschillende plekken, wij kiezen ervoor om naar Camp de Criptana te gaan. We rijden door vrij vlak landschap wat vol staat met olijf- en amandelbomen en druivenstruiken. Op heel veel heuvels zien we de molens. In Camp de Criptana is een parkeerplaats net naast 10 molens. De camper staat echt met zijn neus bovenop de molens. Wat zijn ze mooi, helemaal wit gekalkt, ze zijn groter dan ik me had voorgesteld. Echt heel leuk om te zien. Natuurlijk staan ook deze molens bovenop een heuvel en daardoor staat er ook flink wat wind die ook nog eens koud aanvoelt. Daardoor is het toch net te fris om buiten te kunnen zitten.

Het prachtige natuurpark Tables Damiel.

Je loopt over houten paden van eiland tot eiland over de waterpartijen.

Twee zwaluwen die bezig zijn met een nestje bouwen.

We rijden weer verder door een gebied met vele olijf- en amandelbomen.

Enorme kudde schapen ergens onderweg.

Maar ook vele druivenstruiken en onderweg heel wat fietsers.

Dan komen we aan bij Campo de Criptana waar 10 van deze prachtige molens staan.

Molens van Campo de Criptana.

Aan de mensen die naast de molen rechts staan, zie je hoe groot deze molens zijn.

Maandag 3 april 2023 – Campo de Criptana via Belmone tot Villarejo de Fuentes (P4N 346330 N 39.790833 W 2.690547) – 75 km

We staan weer op met een strak blauwe lucht, wat worden we toch verwend met het weer. In Nederland is het nog steeds niet geweldig. Iedereen zegt ook dat we in Spanje moeten blijven maar ja, we zullen toch echt rond 16 april weer terug moeten zijn voor onze logé hond en kat. Maar buiten dat, we zijn dan al 12 weken weg, genoeg voor ons! Maar vandaag dus weer genieten van het mooie weer. Onderweg komen we nog meer molens tegen. Zo grappig zoveel als hier in deze provincie staan. Ons doel vandaag is het  enorme Belmonte kasteel. Wat een joekel is dat zeg. Het is gebouwd in de vorm van een 6 puntige ster met op iedere hoek een ronde toren. Het kasteel is nog helemaal intact en is erg indrukwekkend. We besluiten om het kasteel te gaan bezoeken en dwalen zo door allerlei zalen, prachtige trappen, torentjes en zelfs in de kerker. Erg leuk om gezien te hebben. Op de parkeerplaats van het kasteel zou je kunnen blijven overnachten maar het is hier zo enorm scheef en stoffig. Daar willen we niet blijven. We kiezen voor een vrij nieuwe camperplaats 30 km verderop. Hier zijn 4 plaatsen in een dorpje, iedere plek heeft stroom, een aanrechtje met een kraan en afvoer voor je cassette. Dat allemaal gratis. We zetten snel onze stoelen buiten en genieten de rest van de middag van de rust en het lekkere zonnetje.

Als we weer verder rijden, zien we nog meer prachtige molens.

Het enorme kasteel van Belmonte.

In het kasteel dit prachtige trappenhuis.

Gezellig samen op de poepdoos.

Waar het dan hier naar buiten valt.

Uitzicht over het stadje.

We blijven niet overnachten bij het kasteel, nog even een laatste foto.

We vinden een prima overnachtingsplek bij Villarejos de Fuentes. Een bijzondere camperplaats met op iedere plek een wasbakje en stroom. Allemaal gratis.

Dinsdag 4 april 2023 – Villarejo de Fuentes tot Ciudad Encantada (CC 95543 N 40.20616 W 2.00586) – 105 km

Het eerste stuk van onze rit van vandaag gaat door glooiend landschap met veel landbouw. Het valt ons trouwens erg op dat we hier in het binnenland amper campers tegenkomen. Heel anders dan de giga drukte aan de kust. Als we in de buurt van Cuenca komen, verandert het landschap. De heuvels worden bergen, veel bomen en heel veel rotspartijen. Net voorbij Cuence rijden we het nationaal natuurpark La Serrania de Cuenca binnen en dan is het helemaal genieten van de prachtige natuur. We stoppen bij Ciudad Encantada wat vertaalt Betoverde Stad betekent. Dit is een heel bijzonder natuurlandschap wat 90 miljoen jaar geleden is ontstaan. Het is vreemd om te beseffen (terwijl we op 1400 meter hoogte zitten) dat hier toen zee was. Er is een flinke parkeerplaats bij waar je ook kunt overnachten. Als we wat hebben gegeten, gaan we aan de wandeling beginnen. Een ticket kost € 6,= per persoon. Dan begint het grote genieten. Wat een enorme rotsblokken staan hier! Wat een bizar landschap is dit! We genieten volop van de ruige natuur. De wandeling is 2 km lang en is geweldig. We blijven hier ook overnachten, zetten de camper op een vrij plekje onder de bomen en genieten van het mooie weer en van de lekkere dennengeur die hier overal hangt. Er komen zelfs nog een paar herten langs lopen.

Er kwamen nog meer campers op de bijzondere camperplaats van Villarejo de Fuentes.

Dan rijden we het prachtige natuurpark La Serrania de Cuenca binnen.

We gaan naar het bijzondere fenomeen Ciudad Encantada (betoverde stad) bezoeken.

In dit natuurpark staan bijzondere rotsen die zo'n 90 miljoen jaar geleden zijn ontstaan.

Tussen de rotsen doorlopen.

Op de parkeerplaats is het prima vertoeven en we blijven hier dan ook overnachten.

Woensdag 5 april 2023 – Ciudad Encantada tot Nacimiento del Rio Cuervo (P4N 22319 N 40.426998 W 1.89691) – 60 km

Het was een koude nacht hier met een paar graden onder nul maar met de kachel aan hebben we daar in de camper helemaal niets van gemerkt. We rijden eerst naar het Duivelsraam, een bijzonder uitzichtpunt over de rivier de Jucar. De blauw/groene rivier kronkelt 200 meter lager door het dal. Leuk om dit even gezien te hebben. Ons volgende doel is de bron van de rivier Cuervo. Een enclave in het Cuenca gebergte vol met prachtige watervallen. De rivier komt uit een grot en valt dan via berghellingen naar beneden in prachtige watervallen. Extra leuk maakt het dat het vannacht gevroren heeft en dat er daardoor heel veel ijspegels aan de waterval hangen. Wat een prachtig en bijzonder gezicht is dit! De waterval komt uit in een prachtig blauw/groene meertje. Het pad loopt langs de waterval verder omhoog en daar zien we weer van die prachtige meertjes. Erg mooi en gemakkelijk te bereiken. Ook hier kun je op de grote parkeerplaats prima overnachten maar zover is het nog niet, eerst maar weer stoelen naar buiten en genieten van het lekkere weer. Want ondanks dat we nu op 1450 meter hoogte zitten, maakt dat voor de kracht van de zon helemaal niets uit en kunnen we heerlijk genieten van het lekkere weer.

We nemen een kijkje bij een uitkijkpunt met de naam Duivelsraam.

Waar je 200 meter lager de rivier de Jucar ziet.

Het uitzichtspunt het Duivelsraam.

Dan rijden we naar de bron van de rivier de Cuervo waar deze waterval is.

Omdat het vannacht gevroren heeft, hangen er ijspegels aan de waterval, echt een prachtig gezicht.

De meertjes boven de waterval.

Het water is hier blauw/groen, heel apart.

Ook op deze parkeerplaats is het prima vertoeven en we blijven hier overnachten.

Donderdag 6 april 2023 – Nacimiento del Rio Cuervo tot Teruel (CC 88402 N 40.33282 W 1.08621) – 110 km

We trekken weer verder, eerst weer een klein stukje terug en dan slaan we af naar de CM2119, een prachtige route over een bergpas van 1617 meter hoogte. Daarna komen we op de A1512 en deze route is net zo prachtig. We rijden zelfs nog een stuk door een kloof, altijd gaaf om doorheen te rijden. We gaan nog een bergpas over, we genieten echt volop. Wat is het binnenland Spanje toch ongelofelijk mooi. Dan komen we aan bij ons einddoel: Albarracin, ook wel het roze dorp genoemd omdat alle huizen met roze klei zijn bedekt. Er is een enorme parkeerplaats die aardig vol staat met auto’s en campers. Maar we vinden toch nog een plekje voor onze camper. Maar man man wat is het hier druk! Er staat een lange rij mensen voor de parkeerautomaat. Wat een gekkenhuis! We zijn het er al snel over eens: dit gaan we wel eens een andere keer bekijken. Dus zetten we de volgende bestemming in de navigatie: Teruel, 40 km verder. Via P4N vinden we een parkeerplaats dicht bij het oude centrum. Teruel is bekend door de Mudéjastijl, een stijl waarin moslim- en christelijke vormen zijn verweven. Er worden veel terracotta bakstenen gebruikt met constructies van hoefijzervormige bogen, keramiek en azulejos tegeltjes. Nou dat klopt hoor, want vlakbij de parkeerplaats komen we bij trappen die helemaal in deze stijl zijn gemaakt. Prachtig! Bovenaan de trappen zijn veel restaurants waar we gelijk maar gaan zitten om wat te eten. We kiezen voor een menu en dat smaakt echt geweldig lekker. We krijgen drinken, voor- hoofd- en nagerecht plus koffie of thee voor maar € 17,50. We blijven ons verbazen hoe ze voor dit geld dit allemaal kunnen serveren. Daarna slenteren we door het oude centrum en vallen van de ene verbazing in de andere. Wat een prachtige gebouwen staan hier. Zo mooi allemaal. Het centrum is niet heel groot en met een uurtje of twee hebben we het dan ook gezien. Nog even genieten van een ijsje en dan gaan we met de camper naar de officiële camperplaats van Teruel. Die staat helemaal afgeladen, gelukkig is er rondom de camperplaats genoeg ruimte om je camper neer te zetten, er staan er ook meer dan genoeg. We verzorgen even de camper, gaan diesel en gas tanken, nog even wat boodschappen halen en dan is het al zes uur. Het is echt heel warm vandaan met 21 graden en volop zon. Maar we zitten nog steeds op 950 meter hoogte en vannacht koelt het toch weer af tot 0 graden.

We trekken weer verder en rijden door prachtige natuur.

Rijden door een kloof, altijd leuk en mooi.

Dan komen we in Albarracin wat we toch niet gaan bezoeken omdat het enorm druk is. Andere keer maar weer.

Weer verder door mooie natuur.

Om naar Teruel te gaan.

Teruel is bekend om zijn Mudéjastijl waar deze trap een mooi voorbeeld van is.

Echt mooi hoor deze bouwstijl en weer heel anders dan wat we tot nu toe in Spanje hebben gezien.

Als we hebben gegeten gaan we het oude centrum bekijken.

Waar we op ieder pleintje weer andere prachtige gebouwen zien.

Prachtige gemaakt toch?

En nog maar een plein in Teruel.

Vrijdag 7 april 2023 – Teruel tot Mequinenza (P4N 48162 N 41.386398 E 0.311398) – 230 km

Vandaag een wat langere trip, eerst naar Alcaniz en dit deel van de route gaat over grote hoogte. Zaten we in Teruel al op 950 meter hoogte, onderweg komen we regelmatig 1100, 1200 maar ook 1400 meter hoogte tegen. Op een gegeven moment zien we heel veel roofvogels naar beneden duiken. Die blijken vlak langs de weg een prooi te hebben gevonden. De enorme gieren zitten allemaal op de weg. Wat een bijzonder gezicht om dit te zien. Ik ben blij dat ik mijn telefoon in mijn handen had en er foto’s van kon nemen. Voordat we bij Alcaniz komen, rijden we langs het begin van de Silent Route die we op de heenreis hebben gedaan. Later hoor ik dat San en Ger hier in Ejuve staan en daar zijn wij vlak langs gereden. Erg jammer dat we dat pas hoorden toen we Alcaniz allang weer voorbij waren. Anders hadden we elkaar toch nog een keer kunnen zien. We rijden af en toe door een dorpje waar alle bewoners zijn uitgelopen voor de paas processies. Voorbij Alcaniz rijden we naar Caspe en daar komen we bij de rivier de Ebro. Hier hebben we een plekje aan de rivier uitgezocht maar de weg er naar toe is te slecht om met de camper overheen te gaan. Eerst maar even eten en dan rijden we 30 km naar een andere plek aan de Ebro. Deze plek is prima te bereiken en ligt pal langs de rivier. Echt een mooi plekje! We zijn nu nog maar op 78 meter hoogte en dat merken we aan de temperatuur want het wordt 25 graden. In de schaduw is dat een prima temperatuur. Lekker genieten dus maar weer, het zou bijna (maar niet echt hoor) gaan vervelen. We zijn alweer aan het einde van onze elfde week, nog iets meer dan 1 week te gaan!

Onderweg zien we deze gieren, die een prooi langs de weg hebben gevonden.

Op deze Goede Vrijdag natuurlijk veel Paas processies.

En dus ook in de dorpen waar we doorheen rijden. De hele bevolking loopt ervoor uit.

We komen bij de Ebro rivier.

De rivier de Ebro.

Wij vinden een heerlijk plekje vlak langs de Ebro.

Wat hebben we het toch slecht, maar niet heus.

1. Sandra en Gerrit8 april 2023 om 00:18

Wat is het toch genieten hè van dit prachtige land

2. wat hebben we weer genoten van jullie verslag en mooie foto s , schitterend om te zien! En we snappen dat jullie er zo van genieten! Groetjes van Tom en Len