zondag 15 september 2019

REIS FRANKRIJK – WEEK 1 – 8 t/m 14 september 2019

Zondag 8 september 2019 – Rotterdam tot Saarlouis (CC 9732 N 49.32131 E 6.7429) – 427 km
Nadat we 6 weken thuis zijn geweest, gaan we weer op pad voor een reis van 6 weken. Nou ja, 6 weken thuis? Dat klopt niet helemaal. We zijn nog een week weggeweest met Katja, Michiel, Tygo en Fay naar een huisje Europarcs de Reestervallei in IJhorst. Dat was ook een super leuke week in een prachtige omgeving. Heel anders dan een vakantie met de camper natuurlijk maar zeker net zo leuk. Ook hier kijken we met veel plezier op terug.
Maar goed, nu dus weer een trip met de camper. We kiezen deze keer voor een relaxte reis waarbij we niet veel km’s willen maken. Plan is om naar de Elzas en de Jura te gaan. Daarna zien we wel. Om het mezelf nog gemakkelijker te maken heb ik twee boeken gekocht met camperreizen. Eentje van Michelin met 100 routes in Frankrijk. De andere is een Nederlands boekje van CamperRoutes en heet “Met de camper naar Zuid Frankrijk”. Zo hoef ik niet zelf alsmaar te verzinnen waar we naar toe zullen gaan en moet het deze reis nog relaxter maken.
We rijden eerst naar Saarlouis in Duitsland. Als we van Luxemburg naar Duitsland rijden, komen we langs het grensplaatsje Schengen, bekend van het Schengen verdrag waarbij werd bepaald dat de paspoortcontrole kwam te vervallen binnen de grenzen van de Europese Unie. Daarna komen we al snel in Saarlouis. De camperplaats is hier op een vrij grote parkeerplaats waarvan een deel speciaal voor campers is bestemd. De campers staan allemaal achter wat erg prettig is want zo zit je niet bij elkaar naar binnen te kijken. Het is ook best een aardig druk met campers. Het bekijken van de Altstad bewaren we voor morgen want er valt af en toe wat regen.

Maandag 9 september 2019 – Saarlouis (CC 9732 N 49.32131 E 6.7429)
De regen is verdwenen, volop zon nu. Dat is genieten, snel onze (nieuwe) stoelen naar buiten en genieten van het lekkere zonnetje. Tegen de middag lopen naar Saarlouis waar we eerst informatie halen bij het Tourist buro. We lezen dat dit gebied vroeger bij Frankrijk hoorde. In 1680 stichtte Lodewijk XIV deze vestingstad Saarlouis, vandaar de Franse naam. Dat het een vestingstad is, zie je nog steeds goed terug. Er is ook nog een stukje Altstad met mooie vakwerk- en burgerhuizen waar nu veel cafés en restaurants gevestigd. We genieten een flinke tijd van deze gezellige stad. Als we om drie uur weer bij de camper zijn, gaan we nog lekker buiten zitten. ’s Avonds lopen we weer terug naar de Altstadt waar we een schnitzel gaan eten. De porties zijn mega groot maar het eten smaakt niet heel geweldig.

Saarlouis.

De Altstadt in Saarlouis.

We gaan 's avonds uit eten. We zijn in Duitsland en dus wordt het schnitzel!
Dinsdag 10 september 2019 – Saarlouis tot Harskirchen (CC 12852 N 48.93931 E 7.02763) – 70 km
Na het vele wandelen van gisteren hebben we erg goed geslapen en zijn we vrij laat wakker. Geen probleem natuurlijk want waarom zouden we vroeg op moeten staan? Als we hebben ontbeten trekken we weer verder. We rijden langs de rivier de Saar. Eerst naar Saarbrücken en dan pal naar het zuiden en komen we in Frankrijk. In Harskirchen is een gratis camperplaats bij sluizen in het kanaal Houillères de la Sarre. Er is hier ook een haventje. Het is een lekker rustig plekje, het is prachtig weer dus snel de stoelen naar buiten. Super genieten met een temperatuur van 20 graden. ’s Middags lopen we ook nog even naar het dorpje wat niet heel bijzonder is, maar met alle bloeiende geraniums ziet het er wel mooi uit. Weer terug bij de camperplaats kunnen we tot zes uur nog lekker buiten zitten. Inmiddels zijn er nog twee Nederlandse camper bij komen staan.

De camperplaats in Harskirchen.

De camperplaats ligt aan het kanaal Houillères de la Sarre.
Nog maar een foto can de camperplaats met de bootjes.

Uitzicht vanaf de brug over de sluizen en het kanaal.

Het dorpje Harskirchen.

Woensdag 11 september 2019 – Harskirchen tot Wissembourg (CC 29569 N 49.03762 E 7.93561) – 95 km
Vandaag rijden we naar Fort Schoenenbourg, onderdeel van de Maginot Linie. Om daar te komen, rijden we door glooiend landschap afgewisseld door mooie kleine Franse dorpjes. Het is vooral genieten als we weer de prachtige vakwerkhuizen in de dorpen zien. Al zo vaak gezien maar we blijven het mooi vinden. Fort Schoenenbourg staat vermeld in het boekje van CamperRoutes en als we dit niet hadden gehad, hadden we dit Fort waarschijnlijk nooit bezocht. De ingang ligt aardig verborgen in het bos en pas al we er vlakbij zijn, staat het op de borden aangegeven. Het Fort is open van 1400 tot 1600 uur, genoeg tijd om eerst wat te eten. Tegen twee uur komen er wat meer auto’s aanrijden en om twee uur mag iedereen naar binnen. Tijdens een 3 km lange wandeling door de gangenstelsels, zo’n 18 tot 30 meter onder de grond, zien we britsen, eetzalen en gaarkeukens waar manschappen het maandenlang zonder daglicht moesten doen. Er zijn gigantische dieselgeneratoren die het hele complex van elektriciteit voorzagen en enorme luchtfilters die voor schone lucht zorgden. Het is een enorme complex, ongelofelijk wat ze voor elkaar kregen in 1930. Het Fort is flink beschoten in 1940 maar is nooit veroverd. De Franse soldaten gaven zich pas over toen de overgave in Parijs was getekend. Al met al is het een flinke tippel om alles te bekijken, wij doen er twee uur over. Toch weer erg fijn als we weer boven zijn.
We rijden 12 km verder naar het stadje Wissembourg. Hier is een prima camperplaats en het stadje moet ook zeer mooi zijn. Maar dat bewaren we voor morgen. Voor vandaag hebben we wel genoeg gelopen.

Ingang Fort Schoenenbourg.

Beneden lange gangen, je loopt 3 km door de gangen om alles te bezichtigen.

Hier sliepen de gewone soldaten.

De enorme watertank waarmee het complex het 3 maanden kon uithouden.

Kamers vol met luchtfilters.

De operatiekamer.

Na twee uur zijn we weer boven en rijden door mooie dorpjes naar Wissembourg.

In Wissembourg gaan we op een parkeerplaats staan, geen energie meer om het stadje te bekijken.

Alhoewel, toch even een klein stukje kijken dan. Door het stadje loopt het riviertje de Lauter.

Donderdag 12 september 2019 – Wissembourg tot Hatten (CC 12437 N 48.89974 E 7.96951) – 30 km
Wat is Wissembough een onverwachts prachtig stadje. Het kleine riviertje Lauter loopt door het hele stadje en aan weerzijden staan prachtige gekleurde vakwerkhuizen. Dan komen we bij een enorm groot gebouw waar vroeger zout opgeslagen werd. Het heeft een prachtig, wat doorgezakt, dak. Ook het stadhuis is echt een plaatje. Er is een enorm abdijkerk St Petrus en Paulus en om het stadje is ook hier weer een stadsmuur. In het hele stadje overal prachtige bloeiende planten. Al met al echt een plaatje dus. We rijden verder naar een volgend mooi stadje: Hunspach wat maar 12 km verder ligt. Dit stadje staat ook weer helemaal vol met vakwerkhuizen maar hier zijn ze allemaal wit. Ook weer een erg mooi plaatsje. We eten even wat en rijden dan naar Hatten. Hier is voor een oorlogsmuseum een prima camperplaats waar we lekker de hele middag buiten zitten en genieten van het heerlijke weer.

Het riviertje Lauter stroomt door Wissembourg.

Langs de Lauter staan prachtige gekleurde vakwerkhuizen.

Wissembourg.

Het enorme pand waar vroeger zout werd opgeslagen.

Wissembourg, echt een erg mooi plaatsje.

Het stadhuis van Wissembourg.

De enorme Franse meringues.

De abdijkerk St. Petrus en Paul.

We rijden 12 km verder naar het mooie dorpje Hunspach.

Ook hier veel vakwerkhuizen maar hier zijn ze allemaal wit.

We vinden een prima plek in Hatten, vlak voor het oorlogsmuseum. Het is zo warm dat we in de schaduw zitten.

Vrijdag 13 september 2019 – Hatten tot Mittelbergheim (CC 13525 N 48.39869 E 7.44194) – 120 km
Ons eerste doel is Obernai, daarvoor rijden we langs Straatsburg een stad die we ook nog een keer willen bezoeken. Maar vandaag niet, we gaan naar het kleinere stadje Obernai. De parkeerplaats waar we wilden parkeren is al vol maar er is genoeg plek om te camper ergens anders te parkeren. Obernai heeft een mooi bewaard historisch centrum. Het is niet groot, met een uurtje heb je alles wel gezien, maar echt heel erg mooi. We halen even een stokbrood en als die weer in onze magen zit, rijden we verder. Op naar het bedevaartsoort Mont Sainte-Odile waar jaarlijks tienduizenden pelgrims naar toe trekken. Maar naast pelgrims komen hier ook heel veel toeristen. Er staan twee prachtige kapelletjes en een mooie kerk. Maar het uitzicht vanaf de berg maakt het meeste indruk. Wat kun je hier ver kijken over de Rijnvallei! Omdat het zulk mooi weer wordt komend weekend, willen we een plekje waar we twee dagen kunnen blijven staan. We denken dat gevonden te hebben bij Mittelbegrheim. Hier is een camperplaats bij een begraafplaats, midden tussen de velden vol met druivenstruiken. Maar als we daar aankomen, valt het ons toch wat tegen. We blijven wel staan vandaag (het is dan ook al vier uur) maar morgen gaan we toch maar kijken of we geen beter plekje kunnen vinden.

Het mooie historische centrum van Obernai.

Overal staan de meest mooie vakwerkhuizen.

Obernai.

Weer onderweg zien we dat overal de druivenpluk is begonnen.

We rijden de bergen in naar Mont Sainte-Odile waar een klooster staat.

Hier heb je een prachtig uitzicht over de Rijnvallei.

Er staat twee kapelletjes die van binnen helemaal zijn bekleed met mozaïek.

We rijden naar Mittelbergheim waar een camperplaats is midden tussen de velden met druivenstruiken.

De camperplaats Zotzenberg in Mittelbergheim. Niet zo fijn als we vooraf dachten en dus gaan we morgen verder. Op zoek naar een fijne plek waar we het komende weekend kunnen blijven staan.

Zaterdag 14 september 2019 – Mittelbergheim tot St. Hippolyte (CC 18853 N 48.23462 E 7.36622) – 30 km
We vinden bij het plaatsje St. Hippolyte een erg mooi plekje met uitzicht op het bekende kasteel Haut Koeningsbourg. Rondom dit plaatsje zijn wel zes camperplaatsen maar wij willen vinden deze het beste. Lekker op een grasveldje tussen de druivenstruiken én nog eens met een mooi uitzicht. Enige minpuntje is dat er geen schaduw is en aangezien het vandaag zo’n 28 graden wordt, valt dat niet mee. Maar met de luifel uit met daaraan het schaduwdoek vastgemaakt, is het nog wel uit te houden. We lopen het dorpje in en ondanks dat dit helemaal geen bekend toeristisch dorpje is, is het werkelijk prachtig. Wat een mooie panden staan hier toch weer. We kopen twee karbonades bij een klein slagertje in het dorp. Schrikken een beetje van de prijs van € 15,88, dat hadden we niet verwacht! Bij de boulangerie kopen we heerlijk brood en zo hebben we alles om vanavond weer eens (na zeker drie jaar) de barbecue aan te steken.

Onderweg deze tonnen voor de geplukte druiven.

Ons plekje in St. Hippolyte.

St. Hippolyte is ook weer zo'n prachtig plaatsje.

Met ook allemaal prachtige vakwerkhuizen.

St. Hippolyte.

Een wijnhuis in St. Hippolyte.

Hoe mooi toch al die prachtige vakwerkhuizen!

Ons plekje in St. Hippolyte met uitzicht op het kasteel Haut Koeningsbourg.

Deze machine komt nog wat takken snoeien zodat de druivenplukkers gemakkelijker bij de trossen kunnen.

Ons plekje in St. Hippolyte.

De druiven zijn rijp om geplukt te worden.