dinsdag 28 augustus 2012

GRIEKENLAND, EERSTE WEEK

Zondag 19 augustus nog heerlijk alle kinderen en kleinkinderen gezien, oh wat zal ik ze missen. Altijd zo’n dubbel gevoel. Zit je zo lang naar vakantie uit te kijken en toch als het bijna zo ver is, word ik emotioneel omdat ik de kleintjes zo zal missen. Maandag krijgen we te horen dat Aad vrijdag ook vrij is, dus heerlijk 4 dagen de tijd voordat we maandag om twee uur bij de boot moeten zijn. Dus de overnachting bovenop de Gotthard gaat nu zeker lukken! Maandag ook maar even uitgezocht of wij voldoende verzekerd zijn voor ziektekosten in Griekenland. Bij het programma ‘groeten van Max’ gezien dat een man 12000 euro moest bij betalen omdat hij niet voldoende verzekerd was.

Vrijdag 24 augustus, dag 1 - KM 54384 – 620 km
En vrijdag is het dan zover, we vertrekken! Aad had donderdag nog een late dienst en dus vertrekken we pas om 1100 uur, maar… daardoor worden we wel uitgezwaard door twee dochters en drie kleinkinderen. En dat is wel heel erg leuk! Het eerste deel van de reis gaat erg voorspoedig. We zijn allebei helemaal door het dolle heen: onze Griekenland reis is begonnen! Net na onze eerste stop komen we in een file terecht. Staan een tijd stil en het schiet niet op. Had ik maar geweten dat ze in België aan de weg bezig zijn, dan had ik de route via Duitsland wel gekozen. Het is dan ook al half acht als we stoppen bij de camperplaats van Selestat (N 48.23271 E 7.40452). We staan LeClerc, wel herrie van de autobaan, maar erg gemakkelijk om net langs de weg te staan. Het eten was al klaar en hoeft dus alleen maar opgewarmd te worden. De eerste 620 km zitten erop!

camperplaats in Selestat
Zaterdag 25 augustus, dag 2 – km 55000 – 248 km
Om acht uur opgestaan. We hebben heerlijk geslapen, ’s nachts niet zoveel verkeer en ach van dat zoevende, constante geluid van de autoweg hebben we niet echt last. Staan hier nog meer campers die hebben overnacht naar ook een aantal auto’s met caravan. We halen een heerlijk stokbroodje en na het ontbijt gaan we weer op weg. Al snel zijn we in Zwitserland. Het is niet te geloven maar de zon schijnt. We hebben meestal regen als we door Zwitserland rijden. Erg leuk om het eens met zon te zien! We nemen afslag 39 (net voor de file voor de Gotthardtunnel). Dan begint de echte pret. Met de camper omhoog, via haarspeldbochten. We hebben gisteren al gemerkt dat de camper flinke pit heeft en nu merken we dat weer op deze pas. Zonder enige moeite rijden we de pas op. We stoppen vaak en genieten van de prachtige natuur. We komen ook bij een prachtige stukje natuur genaamd Schollenen, daar is een kleine wandeling uitgezet, langs een Russisch monument , over een oude brug en dan door de berg via een gang die is gemaakt door militairen. Erg leuk om te doen. Even later zijn we bovenop de Gotthard, 2091 meter. Was een mist hier! We vinden een plekje langs het water. Af en toe gaat het regenen. Tweede stokbrood gaat eraan, lekker met braadworst.

overnachten bovenop de Gotthard, 2091 meter
Zondag 26 augustus, dag 3 – km 55248 – 550 km
Wat was het donker en stil vannacht bovenop de berg. In de camper is het ’s morgen 13 graden en daar hebben we heerlijk bij geslapen. Om half acht vertrekken we, we zien de zon tussen de wolken door op de bergen schijnen, een prachtig gezicht. Om half tien stoppen we voor ons ontbijt. Inmiddels is het weer aardig warm geworden. Bij bijna iedere benzinepomp in Italië kun je vuil water lozen en vers water innemen. En dat gratis! We zijn al heel snel Milaan voorbij en dan komt Bologna. We zien veel files de andere kant op staan. Gelukkig hebben wij helemaal geen last van files. We stoppen nog twee keer om even iets te drinken en om half vier komen we aan op de camperplaats in Senigallia. Deze plaats in midden in het dorp, best herrie van de weg, maar gratis. Daar doen we het voor, de camperplaatsen hier bij de zee, zijn flink prijzig en we weten dat we in Griekenland nog genoeg aan de zee zullen staan. We lopen even naar de zee, wat is het water lekker warm! ’s Avonds is het nog heerlijk weer.

strand in Italië
Maandag 27 augustus, dag 4 – 55796 km – 25 km
Lekker uitgeslapen worden we om acht uur wakker. Buiten ontbijten en heerlijk lummelen tot we om twaalf uur richting Ancona vertrekken. Het is maar een klein stukje en de haven vinden we heel gemakkelijk. Even inchecken en dan naar de haven. Daar komt net een boot van Superfast aan. Wat een grote boot zeg! Prachtig om te zien hoe hij aanmeert. Om twee uur zien we de Europe Palace van Minioan Lines aan komen varen. Ook al zo groot! Al snel ligt de boot aan de kant, maar jeetje wat komt daar enorm veel vanaf! Ze zijn tot half vier bezig voordat de eerste auto’s weer aan boord gaan. Om half vijf zijn we op weg. We gaan naar onze hut, best o.k. eigenlijk. Had het slechter verwacht. Twee bedden, wc, douce. Prima. Dan snel naar dek om te kijken hoe we van Ancona vertrekken. Dag Italië! De zee is rustig, gelukkig maar want ik word al zeeziek van een schommel! Het eten is inclusief maar stelt niet veel voor. Jammer genoeg kun je niet meer in de camper overnachten en dus moeten we het maar met dit simpele eten doen. Ach, het vult de maag. De avond gaat snel voorbij en dan is het tijd om te gaan slapen.

dag Ancona!
Dinsdag 28 augustus, dag 5 – 55830 – 9 km
De wekker gezet en lekker gedoucht. Het ontbijt is ook weer niet veel bijzonders. Snel naar het dek om te kijken naar Griekenland. We zien Sagiada en dan Drepano Bech en ja hoor… daar is Igoumenitsa! Het aanleggen gaat heel rap en we zijn ook heel snel van boord. Even tanken en dan op naar Drepano Beach. Er staan aardig wat campers maar we vinden een heerlijk plekje zo onder de bomen, zee voor de deur. Oef, dit is toch onbetaalbaar! Al snel liggen we in de heerlijk warme zee. Wat zijn we blij en gelukkig! 's Avonds bbq en dan zien we een prachtige zonsondergang.

Drepano Beach

mooie zonsondergang op Drepano Beach

Woensdag 29 augustus, dag 6 - 55830 - 0 km
Best warm vannacht, maar met de ventilator de hele nacht aan, was het toch heerlijk om te slapen. Grappig hoor dat we door het zonnepaneel genoeg stroom hebben in onze twee huishoudaccu's dat we daar de ventilator de hele nacht op kunnen laten draaien. Goed, het is wel een ventilator die maar 25 watt gebruikt, maar toch. We hebben gewoon licht aan, laden onze telefoons op, de laptop en dat is best raar als je niet aan een stroompaal vast zit. Als we wakker worden, duiken we eerst de zee in, dan afspoelen bij de stranddouche, het water wat uit de douche komt is gewoon warm! Ook vandaag zijn er weer veel Grieken die hier komen zwemmen. Vooral ook veel oudere mensen. Iedereen heeft zijn zwemkleding aan onder de gewone kleding. En dan hup, het water is. Daar blijven ze dan zeker een uur in. Lekker kletsend met elkaar. Dan eruit, even in de zon staan opdrogen (en natuurlijk kletsen), dan nog even wat zitten voordat ze weer vertrekken. Ze zijn allemaal heel erg bedreven in het weer aantrekken van hun eigen kleding. Zo blijven de oudere mensen vanzelf wel in beweging! Eerst vonden we het vreemd dat iedereen maar zo'n twee uur blijft, maar deze mensen hebben natuurlijk altijd mooi weer en dus is even naar de zee gaan in hun dagritme opgenomen. Bij ons is het niet zo vaak strandweer en dus vertrekt dan iedereen voor een hele dag naar het strand. De Grieken zijn trouwens ongelofelijk vriendelijk. Veel zeggen even gedag, andere maken even een praatje. We doen vandaag niet veel bijzonders, even een wasje, veel zwemmen, lekker luieren. Genieten dus!

de Grieken weer lekker in het water, wel hoedje op tegen de zon

Donderdag 30 augustus, dag 7 – 55920 – 90 km
Als we opstaan, gaan we weer eerst zwemmen in de zee. We zijn vroeger dan gisteren en dus is er verder niemand in het water. Heerlijk is dit toch! Dan afspoelen en onze kleding weer aan want we gaan vandaag verder. Eerst naar Igoumenitsa om inkopen te doen bij de Lidl. De Lidl is zo’n beetje de enige supermarkt waar je een aardig assortiment kunt vinden. Ik heb ze dan ook allemaal in mijn TomTom staan. We gaan naar Plataria, daar heb ik al vaak over gelezen dat het zo leuk is om daar te staan. We kijken wel of we het wat vinden. Maar als we er eenmaal zijn, dan vinden we het wel grappig om hier te ontbijten, maar daarna gaan we weer verder. Wel kopen we nog wat lekkers bij een bakkertje. Dan gaan we verder naar Karavostasi. Daar moet een mooie plaats zijn waar we met de camper kunnen staan. Omdat het zulk warm weer is, zien we af van een bezoek aan de bron van de rivier de Acheron. Dat is toch een stuk landinwaarts en wellicht veels te warm. Op naar Karavostasi dus. We rijden een prachtige route langs de kust. Maar eenmaal bij Karavostasi, vinden we ook deze plek niet echt geweldig. We drinken even wat en besluiten dan toch om verder te rijden. Naar Ammoudia, daar heb ik al veel goede berichten over gelezen. Dus weer verder langs de kust. We rijden langs Parga. Leuk stadje, maar erg toeristisch. We zijn hier al twee keer geweest en dus stoppen we er nu niet. Al snel zijn we bij Ammoudia. Jeetje, hier staan echt veel campers! Er staan er veel tussen de bomen maar wij rijden naar de pier waar de rivier de Acheron in zee uitmondt, op deze pier staan ook veel campers maar wij passen er nog wel bij. Dit is werkelijk een prachtig mooi plekje, we zijn blij dat we zijn doorgereden. Hier zullen we een aantal dagen blijven staan. Aan de ene kant van de pier is de aqua kleur van de rivier en aan de andere kant de helblauwe zee. Natuurlijk snel zwemkleding aan en in het heerlijk warme water van de zee. Ook hier weer stranddouches en kranen, dus we kunnen onze watertank weer bijvullen. ’s Avonds gaan we lekker uit eten bij een van de vele tavernes, we eten souvlaki, tsaziki en griekse salade. Het smaakt heerlijk! Dan snel terug naar de camper want ook hier zijn enorm veel muggen en dus snel naar binnen.

mooie baai, ergens onderweg

Grieks bakkertje in Plataria

1. Wat leuk om te lezen, geniet ervan.

Gr. Hans en Els

2. Hallo lieve Opa en Oma,
    Wat leuk om te lezen dat jullie het zo fijn hebben en dat de reis zo voorspoedig gaat!
    Hebben jullie al gezwommen in de Griekse zee en lekker Grieks gegeten? We zijn wel een beetje jaloers hoor, maarja, wij moeten natuurlijk weer naar school.
    Heel veel plezier en lekker veel genieten!
    Dikke kus van Jente en Kyra

3. Bedankt voor de reacties.

Lieve Jente & Kyra, we missen jullie wel heel erg hoor! De vakantie is leuk maar jullie zien is nog veel leuker!

Nou Olav, zoals je ziet, is er niet veel vrij internet tot nu toe. De antenne ziet veel netwerken, maar ja, zonder vrij netwerk schiet je er nog niets mee op.